jeg er begyndt at trene i forbindelse med at jeg spiser med lindberg principper.
Lurer på hvordan jeg skal forbrenne mest . Jeg har trenet en time på løbebånd de sidste par dage. og derefter nogle mave øvelser ( det er det jeg har mest brug for da jeg er sanger ). Jeg har en ide om at det er bedst kun at træne fedtforbrenning og så vente med at trene muskler til man har fået tabt det man skal. har trenet meget hårdt før og der trenede jeg en masse muskler med hadde svert ved at tabe meg?
Er dette helt feil?
Altså bare at trene fedtforbrennig og mave muskler? Vil gjerne have mest muligt ut av trening som jeg bruker ca 1,5 time på en 3-4 gange i uken.
Er der nogle som har et forslag eller erfaring med dette?
Monika:)
Det sies at øket muskelmasse hjelper kroppen å forbrenne fett. For min del har jeg gått igang med 2 timer spinning og en time styrke denne uka, og skal fortsette det en stund, skal rapportere hvordan det fungerer :)
Har ikke viljestyrke nok til å ha "egentrening" uten faste timer å forholde meg til....
MEn har også lest at pilates skal være bra, for da får man lenge slanke muskler og forbrenner mer fett. Så kanskje jeg bytter til det etterhvert.
Tak for det;)
men vil høre om det ikke er fint at jeg bare går på løbebånd i 1 time hver gang jeg trener efterfulgt av mave øvelser?
Det er fordi jeg ikke har længere tid til at trene hver gang + at jeg føler at en times ren fedforbrenning da må være den bedste måde, eller hva?
Tager jeg fejl?
Du har nok veldig rett. Jeg personlig er redd for å trene styrke for hardt. Er livredd or at vekten skal gå opp, ettersom muskler veier mye mer enn fett. Men gå, løpe,sykle og lett styrke tror jeg er veldig bra.. ? (eller tar jeg feil)??
Samme her,jeg trente mye styrke/vekter før og var slank men veide 73 kg uansett hva jeg gjorde...nå vil jeg ikke trene noe styrke nettop fordi jeg ikke vil opp i vekt..løper,sykler og noe ren aerobick nå...
Nemlig, tror bare jeg holder mig til det nu så, så kan man altid stramme musklerne op når man har tabt det man vil.:) men dig stina sol, du tabte dig først yderligere igjen da du stoppede med styrke træning eller?
det er ganske mange år siden...la på meg når jeg ble sykemeldt for ryggen og ikke kunne trene mer..så ble jeg gravid og ja..:o ble ikke bedre for å si det sånn...har slanket meg i 1 år nå uten å trene(bare gått tur) og så begynte jeg å trene på studio rett før jul...
Jeg trener styrke av to grunner. For det første vil jeg ha muskler som hjelper kroppen å forbrenne fettet raskere. For det andre vil jeg ha et underlag av muskler under fettet som forhåpentligvis kommer mer definert fram hvis fetter forsvinner. Og som hjelpet til å holde ting oppe, og forhåpentligvis skinnet litt strammere. Og så gjør det underverker for kroppsholdningen!
Også er det jo for variasjonens skyld også. Så det er vel egentlig 3 grunner. Minst. :rolleyes:
Det skal ganske mye til for å få store muskler, og ganske isolert muskeltrening av en og en gruppe. Ved vanlig 1-2 timer styrke i sal pr uke f.eks vil man ikke kunne bygge muskler kun stramme opp.
Hvis man fortsatt er redd for store muskler er pilates/powerpilates et alternativ, det skal gi lange slanke muskler.
Ikke for å tråkke noen på tærne, men jeg kan ikke helt forstå at det spiller noen stor rolle hvor mye man veier når man trener opp musklene.
Eksempelvis så veier Kari Traa 75 kilo. Hun er under en søtti høy og bruker str 38 i klær (vet det fordi det ble et issue i et intervju hun var med i) ut fra dette tror jeg man kan se hvor lite vekta har å si for en aktiv person, og at målene blir det som indikerer større riktighet. Synes jeg da...
Selv veier jeg kanskje mellom 70 og 75 kilo og er 167 cm høy, men har likevel et midjemål på 100 cm, noe som er alt for mye på ei jente i min størrelse. Jeg har dermed bestemt meg for å blåse i vekta, og måler meg i stedet for.
Trener yoga hver dag, og går flere timer i uka. Noe som kommer ti å gi meg de lange musklene, og jeg antar at jeg ikke kommer til å gå ned mer enn kanskje fem-ti kilo når målet mitt er nådd. Men det er ikke så farlig. Jeg vil først og fremst komme meg ned i et akseptabelt kroppsmål som er kledelig og sunt, og bli sterk og fleksibel.
Uansett treningsform er det viktigste at det er noe du liker og som du får noe ut av, sånn at du ikke må slepe deg i vei for å få det gjort. Ellers holder man vel ikke ut!
Det er viktig å forstå i forhold til all trening at kondisjonstrening og styrketrening har to ulike funksjoner i forhold til fettforbrenning og vektreduksjon:
Kondisjonstrening som spinning, tredemølle, elipsemasking, romaskin etc gjør at man forbrenner kalorier 'der og da'. Godt egnet for vedlikehold av vekt når den er nede på den vekta man øsnker
Styrketrening øker muskelmassen i kroppen, og man øker samtidig grunnforbrenningen slik at man øker forbrenningen av kalorier og fett gjennom hele døgnet - også når man hviler. Etter min mening er dette en effekt som er meget ønskelig når man ønsker å redusere og holde vekta. Hvis man ønsker å begrense styrketreninga er det kanskje en ide og sørge for å drive styrketrening av beina. Her sitter ca 50% av kroppens muskelmasse, og noen enkle øvelser på beina vil altså gi stor uttelling i økt grunnforbrenning.
Det viktigste budskapet er kanskje hvilket utbytte man får når man trener med forskjellig intensitet. For fettforbrenning er 60-70% av maks-puls å foretrekke :)
Takk:)
Men jeg skjønner poenget til Stinasol også da.
Har ikke veid meg på sikkert tre år, jeg. Dermed så tør jeg ikke nå, for da er jeg sikker på at jeg kommer til å bli helt opphengt i vekta..:o
ja kunne egentlig ønske jeg klarte å slutte med å gå på vekten,har faktisk prøvd men da går jeg å lurer på hva den eeegentlig viser hele dagen :o hmm ikke sundt i det hele tatt nei...
Jeg bare MÅ si, at hvis man utelater å trene vekter/styrke, pga at muskler veier mer enn fett, -da har man gått glipp av et poeng eller to!
Ved styrketrening, har man større "afterburn" (etter forbrenning) enn ved kardio-trening. Pluss at desto mer muskelmasse man har, desto høyere er den basale forbrenninga, -døgnet rundt!
Og hva vekta viser, betyr vel lite, når buksestørrelsen minker??:)
Vil gjerne legge til at jeg fikk en liten korreksjon i et annet forum om at så lenge man er i ketose vil man forbrenne fett med en gang - uansett med hvilken intensitet (puls) man trener. Dette er selvfølgelig både logisk og riktig.
Min personlige erfaring er at man klarer vesentlig mindre i ketose - har altså mindre utholdenhet og man blir tidligere og lettere stiv i muskulaturen. Dette gjelder både kondisjonstrening og styrke. Men hold ut - og tren mye, muskelmassen vil gå oppover, og fett% vil påvirkes positivt av trening :)
Åkej:)
Lite av det....
Går yoga og thai chi under styrketrening? Vet det kalles isometrisk trenging, fordi man isolerer muskler ved lange stramminger ellernoesåntnoe.
Vet jo ikke hva jeg selv driver med, jeg:)
Men merker jeg blir sterk og fleksibel av det, da. Og da hjelper det vel for forbrenningen...
Er innmari dårlig på kunnskap om thai chi, yoga etc. Så det vet du nok bedre enn meg!;)
Jeg er jo av den formening, at det viktigste er å finne en treningsform man liker, slik at man FORTSETTER med den...!
Når det er sagt, så vil jeg kommentere (husker ikke nå hvem som nevnte dette), men den ene treningsformen gir ikke lange, slanke muskler, og en annen gir bulkete, osv. Fasongen på musklene er genetisk bestemt. Og graden av "slankhet" eller "tjukke" muskler, avgjøres av; belastning!! Dess større belastning, dess større/tykkere muskel. Og dess mere muskler, dess høyere forbrenning!
Men, selvsagt, mange treningsformer, f.ex pilates m.flere, gir jo bra bevegelighet, kontakt og smidighet! Og det er jo også viktig!:)
Wups! My bad! Jeg har alltid trodd at hyppige/raske øvelser gir korte muskler, og seigere repetisjoner og utholdenhet -løping og sådant gir lange. Var nå det vi lærte på skola.
Og så har jeg vel jevnført med eksempelvis benkepressere mot maratonløpere.
30/45 min hard styrketrening. gjerne hst/ryp.
45/60 min jogg/gange.
Ta alltid styrketreningen først.
Drikk gjerne litt protein shake med olje mellom styrke og forbrenningstreningen.
Hvis du vil se bra ut så prioriterer du styrketrening, hvis det viktigste er hva vekta viser så prioriterer du fettforbrenning/ kondisjonstrening. Du bør også prioritere styrke i starten av kuren / vektnedgangen for desto lenger ned du kommer i fettprosent desto vanskeligere er det å legge på seg muskelmasse.
Jeg hadde desverre ikke tid til å lese hva alle andre har svart her, men du bør definitivt trene både aerobisk og anarobisk (styrke) for å oppnå maksimal fettforbrenning uten å redusere muskler. Da vedlikeholder du muskler samtidig som du blir kvitt fett. Hvis du ikke gjør begge deler, så vil du redusere muskler samtidig som du reduserer fett, og du blir "lurt" på vekta.
Som noen andre også nevner før meg i tråden her, så er muskler din venn og ikke din fiende. Muskler veier IKKE mer enn fett, 1kg fett veier like mye som 1kg muskler.
Det tar VELDIG lang tid før du vil begynne å få nye muskler, den første tiden når man trener styrke så lærer man bare kroppen å aktivere det muskelvevet vi allerede har, du kommer ikke til å få flere kilo med muskler før du har trent i mange år og veldig intensivt.
Uansett så er det hvordan kroppen din ser ut som teller, ikke hvor mye den veier.
Ja, i VOLUM! En vesensforskjell.
1 kilo muskler er selvsagt like TUNGT som 1 kilo fett. Men et kilo fett opptar mere volum/plass, enn et kilo muskler!
Fyller man en melkekartong med fett, og en med muskelmasse (søkt ja, men...) så vil kartongen med muskler veie mere.
Likeledes, legger man en kilo fett på kjøkkenbordet, og en kilo muskelmasse ved siden, vil fettet dekke et mye større område enn muskelmassen.
Hmmm, smart måte å få folk til å skjønne hva som veier/er størst.
Det hørtes litt ekkelt ut å ha fettet flytende på kjøkken benken, og da selvsagt i kroppen... må nok begynne å trene mer igjen...
takk for den ;)
Har holdt på med toppidrett i snart ti år, og skal ned noen kilo nå pga fødsel. (derfor jeg er her)... Og pga min bakgrunn har jeg ingen tro på varig vektnedgang uten trening av musklene. Hvis man ikke trener styrke og får opp muskelmassen i kroppen, kommer man til å gå rimelig fort opp i vekt igjen når man har kommet ned i den vekten man skal og skal begynne med et normalt liv igjen. For det er vel det som er målet til de aller fleste her inne? Leve et normalt liv uten å være på konstant slankekur?
Begyn alltid en treningsøkt med å varme opp. Helst i 10 - 15 min. Da er tredemølle et godt alternativ. Så er det viktig å trene styrke. Da pleier jeg å trene styrke i ca 1 time. Da varierer jeg med å trene overkroppen en dag og underkroppen neste dag. Mage og rygg hver dag. Etter styrkeøkta avslutter jeg med 35-40 min jogging/stepping/spinning. Noen dager har jeg bare langkjøring med løping eller sykling, og noen dager kjører jeg intervaller. Faktisk så er intervaller noe av det mest effektive man kan kjøre for å gå ned i vekt. Enkleste måten er ved å delta på spinning eller intervalltrening i aerobic. De færreste av oss er vel strukturert nok til å klare å kjøre intervaller alene... Jeg klarer ikke.
Husk å spise et knekkebrød eller noe annet fiberholding rett etter trening sånn at kroppen har noe å forbrenne. Og drikk masse vann før og under trening.
PS: Det er veldig bra å trene mage, men ikke glem ryggen samtidig... Veldig viktig
Det finnes KUN fordeler ved å trene styrke. Er noen gram opp et problem så kast vekta og finn fram målebåndet! :)
Jo større muskelmasse man har jo mer forbrenner man, så en person som er veltrent kan i praksis spise mer enn en som ikke er det, men som likevel veie det samme.
Jeg vil uansett heller ha en fast og tung kropp enn liten og dvask. Det er ingen andre enn jeg som trenger vite vekta mi. Det er heller ingen som faktisk tror at jeg er 90kg nå som jeg faktisk kommer inn i str 42, noe som er litt gøy i seg selv faktisk. Det tyder bare på en ting og det er at jeg har mye muskler noe mange faktisk misunner meg. (Er overvektig fordet så det er sagt).
Tempoet når man trener kondisjon alfa og omega når det kommer til fettforbrenning. Man skal IKKE trene hardt, men enten gå så fort man klarer (så pulsen øker) eller jogge sånn at man klarer snakke samtidig.
Veldig bra sagt, og bra jobba! :) Har samme erfaring selv, kommet ned på 90 kg, da jeg starta i aug var jeg str 54, nå 18 kg mindre og altså str 42. Folk tror jeg har gått ned adskillig mer:) Hard trening og jobbing, men kry av meg sjøl!
Ikke gi meg så mye kreditt. Jeg er tyngre enn noen gang. :lol:
Men jeg har vært ganske god form hele tiden og jeg har nok gener for å bygge muskler. :)
Har du gått ned 18kg på 3 mnd???? :eek:
Du kan jo være stolt!!
Da er vi kanskje ganske like, jeg har alltid likt å trene, uavhengig av vekten, selv om det jo er mye enklere nå! Og jeg skal også ned omtrent 20 kg til! Og er veldig stolt! :) :)
Nannah: Jeg aner ikke om det går an å si at en størrelse er så og så mange kilo, for min del har jeg nok minka mer i størrelse enn forventet pga av fire-fem knallharde treningsøkter i uken, som betyr mer muskler og mindre kropp!
:)
Enig med Lellefant at kombinasjonen styrke og kondisjon er tingen.
Trener selv 5 dager i uken, 2x45 min. spinning og 3x1-1,5 timer med stryke.
Ettersom jeg går på Atkins og kroppen er i ketose trenger man vel ikke påfyll av karber/fiber/proteiner (rett etter trening) slik en "normal" person ville ha behov for?
Grunnen at jeg nevner alle tre (karber/fiber/proteiner) er at jeg har hørt mange forskjellige løsninger her og som Borealis skriver hadde det vært fint med litt oppklaring rundt dette.
Slik ville jeg fordelt 1,5 timer i treningssenter.
Oppvarming: 20 min sykkel/tredemølle med moderat intensitet.
Styrketrening 1 time
Så, en hurtigøkt på sykkel, 5 minutter full fart.
Du skriver ikke hvor mange ganger/uke du vil trene i studio.
Et styrkeforslag på 4 dager:
dag 1
Dype knebøy med vekt 10-12x3 pause mellom settene (minst 30sec)
Situpchrunch 10-max x 3
Beinhev for nedre mavemuskler 10-max x 3
Rask sykkel/tredemølle 5 min
Dag 2
Benkpress
Hantelpress eller pec dec (styrker brystmuskler)
Dag 3
HVILE
Du kan ta en gåtur eller anna form for lavintensiv morsjon.
Dag 4
Markløft 10-12x3 pause mellom settene (minst 30sec)
Situpchrunch 10-max x 3
Beinhev for nedre mavemuskler 10-max x 3
Dag 5
Skulderpress 10-12x3 pause mellom settene (minst 30sec)
Stående roing med stang 10-12x3 pause mellom settene (minst 30sec)
Hantlecurl 10-12x3 pause mellom settene (minst 30sec)
Dag 6 og 7
HVILE
Dvs. ta deg en sykkeltur eller spasertur i moderat tempo.
Som noen andre også nevner før meg i tråden her, så er muskler din venn og ikke din fiende. Muskler veier IKKE mer enn fett, 1kg fett veier like mye som 1kg muskler.
[/INDENT]Feil.
Skillnaden mellan fett- och muskelväv i kroppen är: 0,9 gram fett motsvarar 1,1-1,2 gram i muskler dvs ca 30% mer.
He, he, den der minner meg om en "gåte" som de voksne ertet oss med når vi var barn:
"Hva er tyngst av 1 kg jern og 1 kg fjær?"
1 kg fett veierlike mye som 1 kg muskler, eller 1 kg av hva som helst for den saks skyld ;)...
Men 1 kg fett har nok et større volum enn 1 kg muskler... i størrelsesorden som du nevner.
(Og en dag skal jeg lære meg å lese gjennom hele tråden før jeg svarer på innlegg... Ser ikke at tråden går over flere sider før etterpå :-D)
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.