< Tilbake til oversikten

Fetaost i olje - bra eller dårlig?

Bringebær sa for siden:

Jeg elsker fetaost i olje, enten på glass eller de små snackpakkene. Husker ikke helt merket, godt mulig at det er Arla...

Er det uheldig å spise denne oljen?
Jeg er avhengig av å ha den over min dalige salat, gjør jeg feil i det?

Ninja sa for siden:

Feta osten er bra!:) Men oljen må du holde deg langt unna, den er varmpresset. Sil av oljen å tilsett egen kaldpresset olje i salaten din:)

Gerd sa for siden:

Jeg bruker oljen som dressing:p Men ikke hver dag...

Bringebær sa for siden:

Takk for svar :)

Noen som vet hvilke krydder som er i oljen?
Jeg må nesten prøve å lage meg en tilsvarende da, med kaldpresset olje.

Jeg er virkelig avhengig altså.. spiser salat 1-2 ganger dalig, og har alltid denne osten og oljen over... og har gjort det slikt i mange år. så det er ikke et midlertidig problem :cool:

Gerd sa for siden:

Sitter med et glass arla fetaost i olje her nå, der står jo bare krydderblanding... Ble ikke særlig klokere...:o Det er vel salt pepper, urter(basilikum, oregano....) Smak deg frem du, og lag en olje du liker :)

Traxior sa for siden:

Nå vet jeg ikke hvor du bor, men hvis det finnes en tyrkisk innvandrerbutikk i nærheten av deg, så dra dit og kjøp fetaost i "løsvekt", så har de sikkert også noen gode oljer der, så lager du dine egne marinader med friske krydder og urter.

Dette smaker 10000 ganger bedre enn hva du får kjøpt på boks fra Arla...

Evt. kjøp vakumpakket fetaost, lag en marinade med en simpel olje og friske krydder og urter.

Dette smaker ca 1514 ganger bedre enn Arla...

Linn H sa for siden:

Jeg fikk beskjed på fedon klinikken at fetaosten og oljen var helt greit å bruke som dressing... Legen anbefalte det som en lettvint løsning..hmf.
jeg får spørre en gang til neste gang jeg er der.

Nille sa for siden:

..... og ernæringsfysiologen hos Lindberg anbefaler å helle den ut og legge osten over i en skikkelig extra virgin olivenolje. Legen må ha misforstått noe. Det er jo nettopp derfor Lindberg klinikken bruker ernæringsfysiologer som KAN kosthold (OG sine oljer !) Oljen osten ligger i er ikke kaldpresset, - den er varmpresset/transfett. IKKE bra.

*Mette* sa for siden:

Jeg har laget dressing selv som jeg har i en salat bok her... den består av:
3ss 100% rapsolje som er kaldpresset
1ss vineddik
salt og kvernet pepper.

Er det en bra dressing? Den var iallfall kjempe god ;)

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.