Sondre sa for siden:
Nå er det rett før jeg legge meg ned i graven og ruller rundt på magen. Forskning.no har publisert en artikkel som blant annet en gjenngitt i BT.no: Vitamintilskudd kan gi tidlig død.
På forskning.no skrive dem det rett ut, Tidligere død med vitamintilskudd.
Jeg kommer ikke til å argumentere mot denne undersøkelsen akkurat nå fordi vi vet alle hva som har skjedd her som så mange ganger før, men problemet er media sin fokus på negativiteten med tilskudd. Jeg er sikker på at minst 80% av dem som leser aviser og nettaviser kun får med seg overskriftene, og hvis du leser forskning.no så vil mange tusen mennesker dra konklusjoner om at vitamintilskudd er livsfarlig og bør unngåes som pesten.
Nå forstår dere kanskje tittelen min på denne tråden? Provokasjon er et sterkt virkemiddel og jeg føler meg dypt provosert akkurat nå.
Dette er på alle måter høyst spekulativ "forskning" hvor man går igjennom resultater fra andres undersøkelser og prøver å finne trender og sammenkoblinger mellom resultatene.
Jeg forstår heller ikke hvordan dette er en nyhet da denne undersøkelsen ble publisert 1. oktober 2004. Da ble den blant annet rapporter av BBC News: Vitamins pills do not stop cancer og i Mozon: Vitaminer beskytter ikke mot kreft.
"Lege Bernt Rognlien sier det ikke er ny kunnskap at isolert betakaroten ikke beskytter mot kreft i mage-tarm-systemet, og at det kan ha den motsatte effekten."
Hvorfor kan ikke medie snart begynne å fokusere på det som er positivt og bra med å leve en sunn livsstil, med riktig diett, trening OG KOSTTILSKUDD? Mediene er ansvarlige for mye av våre meninger og tanker, og dem er sikkert ansvarlig for at tusenvis av mennesker lider hvert år på bakgrunn av dårlige råd.
Folk må slutte å innbille seg at de klarer å spise en variert diett som dekker kroppens optimale behov. Bare fordi man føler seg OK pr. dags dato, så kan det være prosesser i gang som bryter ned kroppen langsomt men sikkert.
Som Mozon også skriver og som jeg sier selv, små tilskudd av antioksidanter har ikke spesiell, eller noe som helst, effekt på om du får kreft i mage og tarm. Kroppen er et delikat system, det finnes ingen mirakel-kur som fikser alt, men det virker som media og legemiddelindustrien ønsker å overbevise folk om at de har løsningen.
EDIT #1:
Ehhh .. bare så alle er klar over det: Ta tilskudd og lev godt og lenge!
Fra mozon.no: "Mange andre studier viser imidlertid at tilskudd av vitaminter og mineraler i form av c- og e-vitamin, sink og selen kan forebygge andre typer kreft, redusere risiko for alzheimer og reduserer sykdomsaktivitet hos pasienter med betennelsesreaksjoner i kroppen, blant annet reumatiere, sier Rognlien."
EDIT #2:
Fra forskning.no: "- Tatt i betraktning at 10 til 20 prosent av den voksne befolkningen i Nord-Amerika og Europa, altså 80 til 160 millioner mennesker, kanskje bruker de disse produktene, kan konsekvensene for folkehelsa være omfattende."
Fra meg: Tatt i betraktning at 80 til 90 prosent av den voksne befolkning i Nord-Amerika og Europe ikke tar kosttilskudd, og at millioner av mennesker er overvektige og fete. At millioner av mennesker røyker. At millioner av mennesker ikke får noen som helst form for mosjon. At millioner av mennesker aldri får i seg noe frukt og grønnt. Så vil konsekvensene for folkehelsa være mer enn omfattende, vi snakker om katastrofale resultater som innen noen få år vil øke dødstallene og effektivt redusere forventet levealder i mange vestlige land.