< Tilbake til oversikten

Mange negative symptomer

bride07 sa for siden:

Jeg velger nå å avslutte ketolysekuren pga mange ubehagelige symptomer. Lavt bl.s, bt. fall, samt svimmelhet og indre uro, men det værste av alt: Galleplager pga det store og uvante fettinntaket! Kroppen min var ikke fornøyd med denne kuren, men lykke til til andre som måtte tåle det bedre enn meg!

Changes sa for siden:

Litt plager følte vi alle, i en overgang.

Hvis plagene er så ille, at du ikke tør fortsette, tar jeg det for gitt at du har vert hos legen, og blitt rådet til det.

Jeg er litt nyskjerrig på hva legen sa, hvis jeg kan spørre om det?

Changes sa for siden:

Selv har jeg hatt hvilepuls på 120, diare, smerter under ribbena og en hinsidig hjertebank. Men jeg slutter ikke kuren for det.

Jeg går ikke til legen heller. Det er skrivi side opp, og side ned om disse plagene, og jeg er motivert og forberedt.

Noen ganger må man lide lidt, andre ganger mye. Livet har aldri, ever, vert enkelt.

Sånn er det med den saken...

Changes sa for siden:

Nu går alt bedre. Hvilepulsen er under 100. Magen fungerer 100 %. Hjertebanken er borte. Jeg trimmer og er faktisk i "god" form.

Motgangen ble overvunnet. Jeg vant.

Kiloene har begynt å forsvinne, og jeg er faktisk istand til å gå i trapper.

Uten å fornærme noen, tør jeg vel påstå at hvis du virkelig vil noe, så klarer du å takle disse plagene. Jeg tør faktisk påstå det.

Hva er alternativet da?

Changes sa for siden:

Den "dødsangsten" du føler er 99.99 % sikkert uberettiget.

Alt for ofte gir vi opp, fordi vi føler ubehag. Men jeg kan garantere deg, at kroppen tåler så uendelig mye mer. Vi er puddinger som gir opp.

Vi er stakkarsliggjort gjennom hele oppveksten. Prenta inn at vi skal gå til legen så snart det klør i ei tå.

Men det er ikke slik. Kroppen er sterk, og overlever omtrent alt.

Hyper sa for siden:

Jeg hadde også en del plager de første ukene på ketolyse...Kvalm, dårlig i magen, hodepine og fryktelig uopplagt..
Om det er slike plager du har, vil det snu!!...Selv om det ser mørkt ut nå...:)

Photobscura sa for siden:

Det interessante er å vite hvor lenge du har gått på den?
Kanskje det ikke passer for deg med ketolyse, men at noe som f.eks Lindberg som er litt mer moderat med fettmengden passer bedre?

Traxior sa for siden:

Trådstarter hadde introduksjon her 16.2, uten å spesifisere når hun eksakt startet, men det er nok som endel er inne på her, altfor tidlig å slutte. Jeg har selv de symptomene du skriver, i dag 19 i ketose, men kroppen blir bedre for hver dag som går nå.

Gerd sa for siden:

Vi tar alle våre egne valg. Jeg selv har ikke hatt så veldige bivirkninger, men har fulgt råda, og tatt det fysisk mer med ro i starten.Viktig å drikke masse vann. Kroppen trenger tid til å tilvenne seg nytt kosthold. Håper du har kommet deg til legen med galle-problemene. For det kan være veldig smertefullt

Nille sa for siden:

I tillegg yil det andre har sagt vil jeg presisere at man ikke FÅR galleproblemer av Ketolysekuren. Gallesteinar tar ÅR på å forme seg så store at de skaper problemer/smerter. Jeg er galleoperert for mange år siden og fikk masse informasjon den gang.

Når det er sagt så kan disse smertene være noe av de verste smertene et menneske kan oppleve. Og jeg forstår godt at man har lyst til å slutte når de tar knipetak ! MEN, det er jo en enkel løsning; Man venner kroppen sakte til fettet. Om man ønsker å gå ned i vekt med en ketogen diett, men har slike problemer, kan man først og fremst:

• Kutte ut sukker, raffinert hvitt mel, pasta, ris og poteter

• Spise "normal" mengde fett, men ikke lettprodukter en periode

• Øke fettmengden litt om gangen. Da venner kroppen/galleproduksjonen seg sakte til fettet og galleblæren blir ikke plutselig for full.

• Få sjekket galleblære med ultralyd. Har man gallestener vil de ikke gå vekk av seg selv, de vokser seg bare større og større, uansett kosthold, og spesielt på et kostholdet man fikk dem av i første omgang. (*se neste punkt) Dvs. det kostholdet som gjorde at man er overvektig !

• (*) Husk også at galleproblemer kan være genetisk/familiært. I min familie har oldemor, mormor, mor, onkel og bror alle samme problem. Alle unntatt oldemor er galleoperert. Da hjelper det ikke så mye med kosthold heller....
    Skal ikke si noe om svimmelheten etv. for alle disse symptomene er abstinenser fra karbene. De går over - for noen iløpet av et par dager, for andre etter et par uker.

Det er snakk om å ta et valg, - og finner man ut at man allikevel ikke vil gå på dette Kostholdet så er det helt greitt syns jeg. Lavkarbo er ikke for alle. Noen passer best på lavkalori og letttmat. Det må vi akseptere og respektere.

Lykke til videre ! :)

Photobscura sa for siden:

Helt enig med Nille her:)!
Jeg har egentlig ikke hatt noen av problemene som beskrives, men så har jeg skredet saaakte til verks (les: over fire måneder)
Og så klart! Lykke til!

bride07 sa for siden:

Må virkelig si at dette skapte engasjement..... Helt greit for meg at dere har det fint med de symptomene!!!! Men det må da gå an å reagere? Takk for meg!

Hyper sa for siden:

Oi...Det var da absolutt ikke ment som kritikk..Heller som oppmuntring, fordi vi alle vet at det kan være vanskelig i starten..
Men selvfølgelig...Om du har tatt en avgjørelse, så ønsker jeg deg masse lykke til, og beklager virkelig om du tok engasjementet mitt (blant andre) ille opp....

stinasol sa for siden:

hmmm...skjønner ikke helt at du tar det som kritikk
det folk mener her er at det er normalt og at du ikke
trenger være redd for at det er noe farlig du har begidd
deg ut på...uansett håper du finner en måte å slanke deg på
som passer for deg :rolleyes:

Georgine sa for siden:

Jøss... her kommer folk med gode råd og velmenende råd, prøver å fortelle deg at dette ikke er farlig, at dette vil gå over.

Var du ute etter en unnskyldning for å droppe ut? Du trenger ikke det her, her kan man selv velge hva man vil nemlig :D

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.