< Tilbake til oversikten

Finner ikke OE wraps

mam sa for siden:

Jeg har prøvd å søke på dette, og får opp så mange tråder. Men ingen oppskrift. Finner ingen overskrift som heter OE wraps.

Ziggy sa for siden:

Jupp, stemmer det, men jeg tilsetter ofte litt oregano, basilikum, pepper, hvitløk eller provencekrydder alt etter som hvilken smak jeg vil ha på wrapsene.

Her er grunnoppskriften jeg bruker...

• 300 gr cottage cheese
  • 9 stk egg
  • 150 gr smeltet smør
  • 1 ts salt
  • 80 gr bokhvetemel
  • 2 dl fløte eller rømme

Kjøres sammen med en stavmikser. La svelle i ca 15 min. Stekes som vanlige pannekaker.

Har imidlertid oppdaga at det er enklere å berge wrapsene/pannekakene fra å gå i stykker ved å "helle" dem på en stor middagstallerken når de er ferdigstekt på den ene siden, for så å "hvelve" den over panna igjen etterpå, heller enn å bruke en vanlig stekespade.

.

monkey sa for siden:

Ziggy, hur mange wraps blir det på denne mengden?

Ziggy sa for siden:

Kommer an på hvor stor panne og hvor mye røre du bruker det.

Jeg bruker en panne på 28 cm, og da blir det ca 8-10 stk alt etter som, men som regel blir det rundt 8.

Fordelingen på disse wrapsene er helt ideell, Protein: 1,00 Fett:2.06 Karbo: 0,47

Det betyr at det er over dobbelt så mye fett som proteiner i disse wrapsene, og over dobbelt så mye proteiner som karber osv, for de som skulle lure på det...

.

Nett sa for siden:

Men disse inneholder vel endel karber?? På min pakke med bokhvetemel står det 76,0 pr 100 g.

Ziggy sa for siden:

Nå er vi mere opptatt av fordelingen mellom næringsstoffene, enn det eksakte karboinnholdet på OE, men med ca 10 wraps så skal det være ca. 6 gr karbo pr wrap.

Men bruker du f.eks. bakemiksen til Torkil, så blir det betydelig mindre karber i dem da.

Ellers kan du også bruke sammalt hvete, grov eller havremel mv. om du ikke har problemer med gluten.

Bokhveten er spesiellt tiltenkt de som reagerer på gluten i vanlig mel, også i Torkils bakemiks, som inneholder myseprotein og ren gluten.

Håper dette ga deg litt svar på¨det du lurte på.

PS
Bruker den samme røra til vafler og. På mitt vaffeljern fra Wilfa med konet bunn er det 6 hjerter, så med 10 hele vafler, blir det bare ca 1 gr karbo pr vaffelhjerte.
DS

.

Nett sa for siden:

Takk Ziggy :) Skal jammenmeg prøve disse med bakemixen (må bare bestille først).

monkey sa for siden:

Tack Ziggy, ska ta och göra en sats wraps i helgen. Superidé!!

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.