Jeg har lært at hormonene insulin og glukagon virker motsatt. Insulin fremmer fettlagring og glukagon fremmer fettforbrenning.
Ettersom så mange tar fettlagrende insulin-innsprøytninger for å håndtere alt sukkeret - så må det vel være mulig å få mer forbrenning av fett ved glukagon-innsprøytninger?
Det er en tullete tanke mener jeg da. Ja de med diabetes må bruke sprøyter for å kontrollere insulinet, men hadde de istedet spist sunt og ikke så mye sukker og karbohydrater så hadde de sluppet. Det samme kan sies om glukagon-sprøyter. Så sprøyter har ingenting med sunn helse å gjøre. Spis sunt og lev vel istedet. Men dessverre så når ikke budskapet om hva som er sunn kost frem til alle, eller det er uenigheter om hva som er sunt fra ulike hold.
dette er tull!
de fleste diabetes 1 pasienter produserer ikke insulin selv,og må ha sprøyter uansett livsstil. hadde det vært så enkelt,hadde jeg vært sprøytefri for lenge siden,siden jeg fikk diabetes da jeg var 5 og maten jeg spiste var nøye veid og kontrollert. regner med du prater om type 2 diabetikere i så fall?
donjuanwannabe sa:
Det er en tullete tanke mener jeg da. Ja de med diabetes må bruke sprøyter for å kontrollere insulinet, men hadde de istedet spist sunt og ikke så mye sukker og karbohydrater så hadde de sluppet. Det samme kan sies om glukagon-sprøyter. Så sprøyter har ingenting med sunn helse å gjøre. Spis sunt og lev vel istedet. Men dessverre så når ikke budskapet om hva som er sunn kost frem til alle, eller det er uenigheter om hva som er sunt fra ulike hold.
kroppen omdanner jo langsomme karbohydrater, og disse som er omdannet er jo også avhengige av å bli tatt opp i cellene, og det må kroppen ha insulin til, så for diabetes type 1 pasienter så holder det ikke med kun lavkarbo, men for de med type2 eller insulinressistens så er det en mulighet for å bli medikamentfri med lavkarbo.
Det stemmer bra,det. Merker at det skal mye mindre insulin til nå,enn till vanlig,men siden min kropp ikke produserer insulin selv,må jeg jo ha prøyter uansett.
det er "ganske" irriterende for oss type 1'ere at folk ikke skiller mellom type 1 og type 2'ere.
type 1'ere må ha insulinsprøyta/pumpa si uansett kosthold,dog mindre doser insulin :helsesjek
jeef-micro sa:
kroppen omdanner jo langsomme karbohydrater, og disse som er omdannet er jo også avhengige av å bli tatt opp i cellene, og det må kroppen ha insulin til, så for diabetes type 1 pasienter så holder det ikke med kun lavkarbo, men for de med type2 eller insulinressistens så er det en mulighet for å bli medikamentfri med lavkarbo.
Hvordan får man diabetes da (både type 1 og 2)? Det er kosthold som er grunnen! KUN kosthold! Hvis du hadde fått sunnere mat som barn så hadde du ikke hatt dette problemet. Det er egentlig tull å veie mat når den er usunn uansett.
For de som allerede har diabetes 1 så tror jeg ikke det er så enkelt som at "ingenting funker uansett så jeg lever på sprøyter og gir f*** i kostholdet (det gjør man jo såklart ikke tror man, men man gjør jo egentlig likevel det med de rådene man får av diabetesforbundet)". Prøv da vel! Funker lavkarbo på diabetes 2 så må det da funke på diabetes 1 også. Og som jeg sa, hvis alle var enige om hvilket kosthold som er sunt så hadde vi ikke hatt diabetes og noen som tok diabetes-sprøyter i det hele tatt og diabetesforbundet hadde aldri blitt opprettet.
Og du sier "de fleste diabetes 1 pasienter produserer ikke insulin selv".. Så det er altså noen som gjør det? Hvorfor? Er det flere grader av diabetes 1? Jeg tror faktisk ikke det er så enkelt som at "nei, det funker ikke, jeg må ta sprøyter resten av livet" Dette er sprøyt! (hehe måtte bare).
Tenk det er mange som lever av å selge medisiner også. De lever på at folk ikke vet bedre etter mange år med feil kostråd. Og selvfølgelig gir ikke de store medisin-selskapene riktige kostråd som kan ta fra dem masse inntekter. De vil jo bare selge flest mulig medisin og diabetes-målere. Markedet for dette er ufattelig så det er jo forståelig at de ikke vil miste store inntekter.
En ting til, det som også kan avgjøre om du er frisk eller ikke er hvordan du tenker og hvilken person du er. "Er dette riktig for meg", "vil jeg leve på sprøyter resten av livet"? Det kan være noen gode spm. å spørre segselv hvis man må ta sprøyer for å spise usunn karbohydrat-mat. Men jeg vet at det ikke er så lett å forandre seg etter mange år med "lav-fett/høy karbohydrat er best" - propagandaer. Det vet jeg fordi jeg var selv ikke lett å omvende i å tenke annerledes om hva som er sunt og ikke sunt.
Det er godt du vet alt om dette bedre enn oss som har sykdommen og de som forsker på den :wacko:
Om du bare hadde hatt rett.....
Skummelt med sånne bedrevitere som deg,som gjennom det du skriver viser oss som kan dette at du ikke har peiling.
Helt riktig at kosthold har noe med type 2 å gjøre(har du det selv,kanksje?),men IKKE type 1.
Det er det jeg har lært også, at ved diabetes type1 så produserer ikke kroppen nok insulin eller den produserer ikke insulin i det heletatt. Dette er ikke noe som er styrt av kosten om du får eller ikke...
Professor Dag Viljen Polesinzki sa en gang at Diabetes en trolig kommer av mors kosthold før og under svangerskapet. Dette tror jeg på men jeg tror ikke det finnes bevis for dette. Om ett urmenneske fikk diabetes1 ville det nok dø temmelig fort på grunn av mangel på legemidler. Derfor fant de ingen med diabetes blant eskimoene. Dermed er ikke eskimoene noe bevis for at diabetes1 skyldes kostholdet.
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.