Er det noen som vet om den virker avførende? At en flyr på do etter en-to krus?
Jeg har så mye sykdom for tiden, og en kopp varm kakao er god trøst. I følge oppskriften skal en ta 3 ts av dette pulveret til et stort krus varmt vann.
Jeg synes det blir litt kvalmende, så jeg tar:
en stor ts choc au lait,
en ts pulverkaffe
og en halv ts vanlig kakao til et krus varmt vann.
På den positive siden så har jeg gått ned 4 kilo på en mnd med sykdom. Det er jo alltids noe.
Jeg har smakt de der options greiene, og jeg syns den var ille. Men det er sikkert fordi jeg vanligvis bruker skikkelig kakao (ren kakao uten sukker).
Til to-tre kopper bruker jeg:
4-5 dl H-melk
2-3 ss (toppa) kakaopulver (enten Valrhona 100% eller Regia Original)
2-3 ss (strøkne) Splenda eller Natreen eller tilsvarendesøtningsmengde passende søtstoff
Blander kakaopulver og søtstoff i kjelen, sper med halvparten av melken til tjukk "grøt". Koker opp, rører i resten av melken, lar det koke nesten opp. Heller i krus og har en kremklatt på toppen :sikle: Det tar max 5 min. inkl. pisking av krem !
Det er sambo´s favoritt kakao. Options kakaoen heiv han i vasken. Men han liker kaffe. Kanskje jeg kan ha litt kaffe oppi den til ham ? Lurt !
Men du ser ikke noe i innholdsfortegnelsen som skulle medføre hyppige dobesøk? Jeg har ikke problemer med kunstige søtningstoffer så vidt jeg vet. Det var sukkeralkoholer som virket avførende, sånn som er i mye lavkarbo-sjokolader?
Nei det kan jo være omgangsyke som kommer og går. Siden jeg har litt lav motstandskraft føles det som.
Synes det var mye rart oppi den... Holder meg langt unna produkter med slike innholdsfortegnelser. Tørket stivelsesirup?! Høres ut som karbohydrater...
Ellers... Nille; du sier ren kakao uten sukker, og så har du oppi et kunstig søtningsstoff! Hm...
Bare en kommentar ut i lufta. :rolleyes:
Skjønner ikke helt hva du mener jeg. :blinke: Er det noe galt med å ha Splenda i kakaoen ?
Tåler ikke sukker jeg skjønner du (som de fleste lavkarbere heller ikke gjør). Og 1 ss Splenda veier ikke mer enn 1 gram !
Når jeg lager bare til meg selv har jeg vel 1 ts oppi en kopp - det er 0,5 gram - med 1,5 ss kakao til et krus. Kan vi ikke tillate oss det en gang i mellom til kos blir det litt hysterisk syns jeg. Det er dessuten ikke mulig å drikke Valrhona 100% kakao uten noe søtstoff i. Det blir bare bittert og smaker iallefall ikke skikkelig kakao !
Som sagt, det var bare en liten kommentar ut i lufta...
:mus: Et lite pip, om du vil...
Det er mange teorier ute og går her inne. Og det skaper jo variasjon og en kan sammenlikne de forskjellige.
For meg så er ikke erstatningsprodukter veien å gå. Men det blander jeg meg ikke opp i. Bare reagerte på formuleringen din jeg, Nille...
Men når det gjelder den Options-varianten, så synes jeg det var vel mange ingredienser som skulle erstatte det lille som tross alt er tatt bort. Og da blir jeg skeptisk.
Skjønner fremdeles ikke hvorfor og hva som er så galt med en ts en gang innimellom. Men slik er det vel med "luftige kommentarer". Det er ikke alltid det ligger så mange grunner/tanker bak :)
Det jeg mente var at jeg heller ville spise 0.5 gram med søtstoff enn flere ss med andre kunstige tilsetningstoffer en ikke engang vet hva er.
Ellers er jeg absolutt helt enig med deg når det gjelder erstatningsprodukter. Jeg pleier som regel å advare ganske kraftig mot det meste av dem her inne. Også kunstig søtstoff. Det er viktig at man ikke bytter en avhengighet med en annen.
Men det er også viktig å forstå at for de som har sykdommer/intoleranser/allergier er det ikke alltid så lett om en ikke tåler f.eks. sukker. Man kan venne seg av med søtsmaken (jeg spiser bla. 99 % sjoklade uten problem), men mange retter/drikker smaker ikke slik en ønsker uten iallefall en liten dæsj. Det "løfter" smaken på en mte. Og som sagt er det kjempestor forskjell på 1 ts søtstoff (0.5 gram) en gang innimellom og 3 suketter/3 ts søtstoff pr kopp 4 eller 5 ganger daglig. Det er forskjell på å barbere seg og å skjære hue av seg for å si det sånn. ;)
Egentlig ville jeg vel ha anbefalt Stevia eller bjørkesøtt, men siden det er litt krøkkete å få tak i får en bruke det legene anbefaler diabetikere som erstatning for sukkeret.
Men nå skal jeg ikke mase mer om det. Det var visst kakao det handla om her :p
:) Tror vi er ganske enige jeg, Nille, men hadde altså en tanke bak kommentaren, det gikk utelukkende på det med renhet og syntetisk søtstoff. Alt med mengde og det andre du sier er jeg enig i.
Har forresten ikke hørt om Bjørkesøtt. Hva er det?
Det er Xylitol. Xylitol er naturlig søtstoff og markedføres også i produkter som bjørkesukker eller bjørkesøtt (GI=7) og finnes naturlig i en rekke frukter, bær og andre vekster. Det finnes også naturlig i kroppen – vi produserer opptil 15 g xylitol daglig i det normale stoffskiftet.
Det er flere her inne som bruker det og enkelte helsekostbutikker har det.
ellers har vi jo sukrin, det er erythritol. Det må kjøpes på nettet trpr jeg. Mer info her: www.sukrin.no
Takk for svar!
Men det er faktisk noe jeg var sikker på at jeg ikke tålte. Det finnes jo i tyggegummier og pastiller, og i tillegg til sorbitol, må jeg unngå det.
Men nå lurer jeg jo litt, siden du sier vi selv produserer det...
Kanskje fordi det alltid er i kombinasjon med f.eks. sorbitol?
Vel, uansett. Skulle vel være godt i kakaoen, kanskje?
Jo, det er ikke det beste en kan drikke. Jeg har lest mye stygt om aspartan og jo mindre tilsetningstoffer jo bedre. Enig i det. Men jeg tar nå en kopp med dette imellom da. Burde kansje la være, men la oss glemme det litt.
Jeg synes ikke jeg har fått helt svar på om noe av det som jeg listet opp er kjent for å gi løs mage? Vet ikke om noe av dette er et annet navn for sukkeralkoholer, som jeg har reagert på før...For jeg kan ha magetrøbbel uten å ha drukket choc au lait, så jeg kan ikke si sikkert at jeg reagerer på det heller.
Etter det jeg vet, er det ingen av disse ingrediensene som virker avførende. Den inneholder ikke sukkeralkoholer. Og produkter som kan ha avførende effekt, merkes ofte (alltid?) med at det kan virke avførende i store doser. Jeg har i alle fall ikke sett et eneste produkt med sukkeralkoholer hvor det ikke står.
Håper dette hjalp litt :)
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.