Stilte nok dette spørsmålet i feil tråd, og prøver derfor med en ny tråd :)
Skal på 50års-dag til helga. Har derfor lett lenge etter karb-innholdet i cognac, men har ikke funnet det.
Ser at Torkil i sin bok sier at moderate mengder whiskey og blankt brennevin kan nytes. Er cognac annerledes? Regner vel egentlig med det ettersom cognac kan være tilsatt sukker/ karamell - antar disse er fy.
Finnes noen 'klarerte' merker - eller synspunkter på dette?
Vanlig cognac er helt greitt. All brennevin med 40+ alkoholprosent er i praksis så godt som karbohydratfrie så vidt jeg vet. Søker du på "carbohydrates brandy" i Google får du svar (jeg søker som oftest på engelsk fordi det gjerne gir flere svar). Det eneste minus med alkohol på lavkarbo er man ikke tåler så mye.
Det var på oppslag i wikipedia.no de hevdet at cognac ofte ble tilsatt sukker eller karamell for fargens skyld.
Trodde dette gav et sukkerinnhold i selve drikken, men tilsetningen er kanskje før destillering...
Forresten rart at ikke brennevin finnes i matvaretabellene (...sikkert et 'alkoholpolitisk' valg :rolleyes:)
Du fikk meg til å slå opp på matvaretabellen på forsiden - og der står også verdiene for litt forskjellig sprit (men ikke cognac)...
lavkarbo.no - don't look further :)
Samtidig så jeg at det sto bare 0,2 kh på tørr hvitvin. Kan noen si om det er en kommafeil?
Det stemmer. Ikke kommafeil. Værre med søtere viner.
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.