< Tilbake til oversikten

Hjelp!!!Jeg er ny...

#1

geisha sa for siden:

Heisann alle sammen!

Jeg er en jente på 26 år, og har tenkt å begynne med aktins diett. Jeg har hatt spiseforstyrrelse i 4 år nå, og skylder depresjon- og angst problemer som jeg har gått gjennom. Jeg er ikke flink til å telle karbohydrater og sånt, så jeg bare lurte på om noen kunne sette sammen en meny-liste for en uke for induksjonen ? Jeg har bestillt noen matvarer fra aktins.com, og i induksjonsreglementet står det at det ikke er lov til å spise brødvarer, men det er lov til å spise brødmix som du kjøper fra aktins fordi der står det at du kan spise det under induksjonen, ikkesant?

Takk på forhånd :)


#2

geisha sa for siden:

Hei igjen folkens!

er det ingen som vil hjelpe meg eller? :( Er det alltid så stille her?? :confused: :( :confused:


#3

Fedonisten sa for siden:

Hei

Jeg er ikke Atkins'er selv, men tenkte jeg ville svare deg allikevel. Kan dessverre ikke hjelpe deg med å sette opp en fullstendig meny, men vil anbefale deg å gå inn på oppskriftene i forumet og se på de oppskriftene som står under "Induksjon". I tillegg syns jeg journalen til Nille er verdt et besøk. Hun fører så nøye dagbok over matinntak at der finner du også helt sikkert tips til hva du kan spise til de forskjellige måltidene.

Beklager at jeg ikke kan bidra med mer konkret hjelp - men noe er forhåpentligvis bedre enn ingenting.

Lykke til - er forresten stillere her nå om dagen enn vanlig....

:klem: fra Fedonisten


#4

MHM sa for siden:

Klart vi vil hjelpe deg! Men vi blir vel litt slått ut av spørsmålet om en hel ukesmeny, for DET er jo en ganske stor jobb! Jeg bruker ikke Atkins selv, så på spørsmål som går direkte på den dietten kommer jeg til å ligge lavt i terrenget. På andre spørsmål skal jeg hjelpe deg! Men kanskje noen andre kan svare på det med brødet? Ellers så kommer muligens våres kjære Nille susende innom og skriver at du må lese boka, og at du må lese på linkene om de ulike fasene i Atkins-dietten om hva du kan spise og ikke...
Lykke til i alle fall, og velkommen hit! :D


#5

Kristian sa for siden:

Du får lese litt rundt her slik at du lærer hva du kan spise og ikke, Hovedregelen er at du kan spise deg mett på kjøtt, fisk, hvitost og grønnsaker. Å sette opp en meny blir bare tull for jeg vet vel ikke hvilke mat du liker og har lyst på på en tirsdag eller onsdag.

Før du starter på dietten så bør du kontakte lege for sjekk av alle ting som står beskrevet i boken, ja du har vel lest boken?
Velkommen i klubben:o


#6

donjuanwannabe sa for siden:

Hei!

Jeg kan jo prøve å hjelpe deg litt på vei ihvertfall.
Du må lære deg å telle karbohydrater da går det lettere å følge dietten. Har du først satt deg inn i hva forskjellige matvarer inneholder så går det mye lettere etterhvert. Dette er veldig viktig fordi du skal begynne å spise mere av fett/proteiner og bare en liten feiltagelse her med for mye karbo kan resultere i vektoppgang avhengig av om du har høy/lav/middels metabolsk motstand. Dette finner du ut i løpet av introduksjonen de første 14 dagene.
Tror ikke brød er noe lurt disse 14 dagene uansett, heller etterpå som en del av ett måltid. Som regel er brød det du kommer til å savne mest på denne dietten men det går fort over.
Bare spis deg mett til hvert måltid av riktige matvarer (sjekk Atkins-sidene her) og når du er mett så stopper du bare å spise. Enkelt og greit. Så skal du nok se at du går ned i vekt fremover.

Lykke til!


#7

Nille sa for siden:

Heeei Geisha !

Beklager at jeg var sen i avtrekket her !
Vi tar først brødet. Du kan spise det under induksjonen, men som gv1 sier, det anbefales ikke for de første 14 dagene. De bør være så "rene" som mulig. Hvis du lager brød av Atkins brødmix, så spis iallefall aldri mer enn 2 skiver pr dag i begynnelsen. (Syns du forresten det er godt ?? Jeg syns det smakte ..... pyton).

Skulle gjerne satt opp en 14 dagers meny til deg, men det tar så vannvittig med tid at det har jeg desverre ikke tid til. Jeg strever litt med å komme ajour om dagen, - har nettopp hatt familiebesøk i 14 dager og er på etterskudd med ALT ! Og så kommer pekefingeren det er referert til. Gar du lest boka ?? Hvis du har den engelske utgaven står det menyforslag for en uke + masse oppskrifter i den. På hjemmesiden til Atkins står og mange forslag. Nedenfor et utdrag. Alt kan ikke kjøpes/lages her, men det gir deg en ide om hvordan en meny kan se ut.

Bare husk masse grønnsaker og masse vann - (jada, det og LES BOKA er mine kjepphester). Har middag på komfyren. Skal fintenke litt og komme tilbake senere !!

[/left]

#8

geisha sa for siden:

Hei alle sammen! Tusen hjertelig takk for alle de svarene jeg har fått! Jo da, jeg har lest denne menyen, men tenkte bare på hvordan dere hadde gjort det. Jeg er ikke så flink til å lage mat :p

Wish me luck!! :D


#9

Nille sa for siden:

Ta en titt i journalen min. Kjedelige greier om dagen, men det er iallefall en meny ! Trenger du noen av oppskriftene ligger mange i forumet her, hvis ikke, bare spør, så skal jeg poste ! :)


#10

Carbokiller sa for siden:

Stakkars... så det tok en god stund før første svar dukket opp. Neida det pleier ikke å ta så lang tid å få svar, men det var kanskje litt overveldende det hele.
Når det gjelder å telle karbohydrater, så er det kjedelig i begynnelsen, men akk så vesentlig både i starten og senere. For det er veldig greit å ha en viss oversikt over den maten du putter i deg og karbohydratinnholdet. Det blir veldig fort en vane.
Man trenger IKKE være så uhorvelig flink til å lage mat for å gå på Atkins, men man må være litt god til å planlegge slik at du har ingridiensene i skapet til det du skal smelle i sammen. Det seg være egg til eggeomelett, eller fisk til fiskemiddagen.

Jeg synes jeg har hatt utrolig god hjelp av å ha en digital kjøkkenvekt på kjøkkenet, særlig i induksjonsfasen hvor jeg var usikker på hvor mye det forsjellige veide og hvor mye karbohydrater jeg fikk i meg. Men det er sikkert mange som har klart seg godt uten også?
Når det gjelder meny, så har du jo Nille som alltid er på plass og hjelper til, ellers kan du faktisk snike deg inn på slankenett.no og lese dagbøkene til de som går på Atkins der. Noen av dem har vært flinke til å skrive ned alt de har spist og man kan få en god del tips, råd og ideer. Og så klart her inne da, som er det BESTE stedet! (Må jo si det.. kan ikke snik-reklamere for et annet sted eller???)

Jeg håper du finner frem og har satt deg godt inn i boken og er motivert til et nytt og bedre liv. lykke til!!!


#11

Atkinstilhenger sa for siden:

Hei,
Atkins er bra for mange. Men det at Atkins er såpass effektiv for vektnedgang, gjør at jeg lurer litt på om det er det du skal satse på. Spiseforstyrrelser er ikke til å spøke med, som du helt sikkert vet, og hvis kiloene raser av, er det så bra for deg? Håper du har kontaktnettet i orden, og at du har en lege som forstår hva du går gjennom. Vekt er en ting, spiseforstyrrelser henger ofte sammen med helt andre problemstillinger. Vanligvis blir ikke spiseforstyrrelser bedre av at man går ned i vekt.

Omsorgsfull hilsen
Atkinstilhenger!

Jeg er en jente på 26 år, og har tenkt å begynne med aktins diett. Jeg har hatt spiseforstyrrelse i 4 år nå, og skylder depresjon- og angst problemer som jeg har gått gjennom. Jeg er ikke flink til å telle karbohydrater og sånt, så jeg bare lurte på om noen kunne sette sammen en meny-liste for en uke for induksjonen ? Jeg har bestillt noen matvarer fra aktins.com, og i induksjonsreglementet står det at det ikke er lov til å spise brødvarer, men det er lov til å spise brødmix som du kjøper fra aktins fordi der står det at du kan spise det under induksjonen, ikkesant?
Takk på forhånd


Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.