Leste i en annen tråd at det ikke er anbefalt å spise bars f.eks hver dag. At de kunne virke vektreduksjonshemmende. Hvorfor gjør de det? Jeg har aldri spist en bar, men har et par-tre stykker liggende. (Nå ble ikke sukkerhunger noe problem likevel, så jeg har ikke rørt dem.)
Men hva er de ment som? Bare til kos? Jeg har tenkt de kanskje var måltidserstattere....
Jeg har oppfattet det sånn at de barene kan være en god ting å ha i veska dersom man er ute og ikke har muligheten til å få i seg noe mat når man er sulten.
Et sunnere alternativ til frukt eller såkalte energisjokolader og sånn som kan friste en når man går forbi en kiosk. Det er vel uansett ikke meninga man skal gjøre det til en vane å erstatte måltider. Det er for pulverfolket, det;)
Det er forresten forskjellige type bars også. Jeg deler de opp i måltidserstattere (som er et nødmåltid) og kos (i helgene eller hvis man er litt fysen).
Min erfaring begrenser seg til kosebars av typen atkins sjokolade. De koster en del men smaker ikke så verst. Knasker det minst fredag og lørdag men det blir ofte at det dukker opp en bar eller tre i uka også.
Grunnen til at noen advarer mot bars er at enkelte reagerer negativt på kunstig søtstoff og vektnedgangen stopper. Det er ikke min erfaring (heldigvis) så jeg kan kose meg med både lightbrus og Atkins-sjokolade uten at vektnedgangen stopper. Det er vel kanskje dumt å erstatte et søtsug med et annet men det er et valg man tar selv.
Spesielt hvis jeg skal i bursdag så pleier jeg å ta med meg en Atkins-bar eller to for å klare å holde meg unna saftige sjokoladekaker.
Ja sånn bruker iallefall jeg de! Som krisemåltid, dersom jeg har dårlig tid, eller skal være lenge ute uten tilgang til vanlig lavkarbomat (på skolen, på besøk, på shopping, på konsert osv).
Synes ikke de er spesielt gode, og dyre er de også!
Men funker bra som nødløsning :)
Atkins Nutritionals i USA måtte gå ut offentlig og presisere at barene de selger ikke ment som erstatning for skikkelig mat, dvs. som måltidserstattere. Dette etter at folk erstattet måltider med barer og gikk opp i vekt isteden for ned. Det er utrolig mange som ikke tåler kunstig søtstoff. Mange får vondt i magen, mange går ikke ned i vekt når de spiser dem, - og flere - legger faktisk på seg.
Det er bedre å spise dem som kos. Kankje en gang i uka eller noe. Iallefall IKKE hver dag. Som krisemat er det også OK innimellom, men alstå absolutt ikke daglig.
Etterhvert finner du ut hvor mye du tåler. Men om du erstatter sjokolade med barer oppnår du bare å bytte ut en avhengighet mot en annen. og det er jo ikke meningen !
Om du går på Lindberg kan du spise Lindberg barer på samme måte. Men for ketogene dietter er det bare Atkins sine som er lave nok i karber enda.
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.