< Tilbake til oversikten

Dohjelp

Gaigan sa for siden:

Hei, er det noen som har ett tips på hva man kan gjøre får å komme seg på do.... nå er det full stopp, å blir nesten litt desperat kjenner jeg, HJELP!:mad:

Nille sa for siden:

Hard mage har som regel 3 årsaker:

• Ikke nok fiber
  • Ikke nok vann
  • Ikke nok trening/bevegelseSom regel er det en kombinasjon av de tre.
    Den feilen de fleste gjør er at de ikke spiser nok grønnsaker. Full kvote etter tillatte lista er veldig viktig.
    [color=purple][/color]
    De beste fiberkildene når det gjelder grønnsaker er: Brokkoli, blomkål, asparges, asparges bønner, grønnkål, fennikkel og bok choi (ligner på kinakål).

Det er viktig å drikke mye vann, men - ikke alt på en gang. Minst 2.5 liter pr dag - spredd utover hele dagen. Det kan også lønne seg å kutte ut koffeinholdige drikker som kaffe, te eller Cola.

Jeg anbefaler også å spise 1 fiber rik med solsikkefrø om morgenen sammen med frokosten. ca. 3.7 karber pr skive. Atkins skal ha laget sin egen "fiberrik" - men tror ikke den kommer i salg i Norge.
[color=#800080][/color]
I tillegg er det lurt å få i seg nok fett. Om du orker kan du ta en spiseskje olje av et eller annet slag i tillegg til det du har i maten. Det løsner magen noe....
[color=purple][/color]
linfrø, psyllium husk og slike ting trekker væske ut fra tarmen og er ikke så veldig lurt. Da blir det som regel hardere.
[color=purple][/color]
God bedring !

Georgine sa for siden:

En kopp kokoskakao fungerer glimrende som smørning for trege tarmer :D Masse fett!

Begod sa for siden:

Vanligvis ordner dette seg av seg selv etter noen dager.
Blir det ikke bedre etter 3-4 dager så kan det hjelpe med fiber eller ekstra stort inntak av fett. Hvis du nettopper begynt på Atkins så er det ikke unormalt at det stopper opp litt i begynelsen.

Charmtassen sa for siden:

Torkil (ketolyse-doktoren vår) pleier å anbefale 1/2 teskje med magnesiumoxid/oxyd daglig. Men ikke bruk for mye for da kan du risikere å bli sittende på do hele dagen isteden.
Han anbefaler også varmt litt mosjon og å drikke mye vann.
Tvi-tvi!

Gaigan sa for siden:

Takk for kjempebra tips dere.... Da er det bare å prøve å se hvordan det går....

Carisma sa for siden:

Kanskje ikke å anbefale, men sukkerfritt godteri pleier å sette fart på systemet enten man trenger det eller ikke... hvis det er skikkelig krise liksom. :D

donjuanwannabe sa for siden:

Eller kan det være at du går mindre på do nå enn før fordi du spiser ren mat som kroppen nyttigjør seg bedre enn før?

Jeg merker ihvertfall veldig mye forskjell på dobesøk når jeg spiser Atkins etter planen og når jeg spiser mere usunn mat.

Snikende Saccosekk sa for siden:

Amen to that. En vanlig feil er at man blander sammen sjeldnere avføring med forstoppelse.

Hvor lenge er det siden forrige bommelom?

Huldr sa for siden:

Fra spøk til revolver: Noen (f eks meg) får bare forferdelig mageknip av maltitol ... ikke mer fart på sakene :nei:

I går hadde jeg vondt i magen og masse luft. Drakk kamillete og lakrisrotte (lakrisrot-te altså, ikke en ny godterivariant i familie med sjokolademus) - det hjalp faktisk med en gang, reduserte ihvertfall smertene. Begge er anbefalt for alle slags magetrøbbel - og de smaker kjempegodt også :)

Gaigan sa for siden:

Jeg fikk faktisk gått på do i går, tror det skyldes at jeg spiste en ganske fett middag.
Men før det var det kanskje 5 dager siden, og jeg pleier å gå på do hver dag, men jeg har jo vært tregere etter jeg begynte på Atkins, jeg er på 4 uka nå... og har faktisk tatt av 8 kilo, så det er jeg kjempe-fornøyd med.

Hyper sa for siden:

5 dager er jo ingenting..jeg kan gå det dobbelte jeg tror jeg..Har aldri talt helt...

Men jeg merker forskjell på sjelden avføring og forstoppelse..
Forstoppelse er heelt jævlig...Du MÅ på do, og du tror du skal, men så er det tett....rett og slett..
Og jeg får luftplager, og kjempevondt i fordøyelsen...

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.