monki sa for siden:
hva koster det og hvilket apotek har det?
monki sa for siden:
hva koster det og hvilket apotek har det?
monki sa for siden:
dytter
Huldr sa for siden:
Hva er det, og hva skal du bruke det til? :snill:
monki sa for siden:
det står i ketolyseboken at vi kan bruke det når vi ikke får gå på do. et kraftig avføringsmiddel
Nantoz sa for siden:
Det er jo ikke noe særlig bra om du er blitt anbefalt å bruke avføringsmiddler over lengre tid.
Det vil føre til at du over tid vil bli irritert i tarmen og muligens utvikle problemer på grunn av det.
Mye av grunnen til at du blir forstoppet ved en lavkarbodiett er fordi kostholdet mangler kostfiber.
Kostfiber tas ikke opp i kroppen, men fører til at avføringen blir mykere og at maten bruker kortere tid på veien gjennom tarmene.
Gode kilder til kostfiber er grove kornprodukter, rotfrukt og noen typer frukt.
Nøtter (særlig mandler og usaltetede peanøtter) bør vel være gode, naturlige kilder til kostfiber for deg. Lite karbohydrater, masse protein, ikke noe kolesterol og masse sunt fett.
Du kan jo også ta tilskudd av kostfiber, men naturmetoden er nesten alltid best.
Magnesiumdioksid (milk of magnesia) er etter det jeg vet ikke spesielt utbredt i Norge, men det er mulig det selges på helsekostforetninger.
Idoform er et reseptfritt prepara som optimaliserer bakteriefloraen i tykktarmen, og som kan tas hver dag. Hjelper både mot diare og treg mage.
Om du absolutt må ha avføringsmiddler tror jeg Movicol fungerer ganske bra.
20 doser er untatt reseptplikten, men jeg vet ikke hva prisen er. Tror ikke det koster noe særlig.
Gerd sa for siden:
Hei.
Og skal kun brukes i kortere perioder står det i boka.
Det står skrevet på side 81: Utdrag:
Og husk at det beskjedne fiberinnholdet i maten gjør at vi får sjeldnere avføring på ketolysekur. Det er helt normalt. Maten fordøyes godt og opptas i høyere grad enn ved et noermalt kosthold. Dette skal ikke forveksles med forstoppelse, som kjennetegnes med hard avføring.
:)
monki sa for siden:
og så jeg skal ikke ta noe mener du Gerd? det er ikke særlig godt å være treig i magen.
Gerd sa for siden:
Som det står i boka, skal det brukes ved forstoppelse... Det har ikke jeg hatt ennå. Og heller ikke prøvd dette middelet.
Men i og med Torkil skriver at det kan brukes, så ville jeg gjort det når jeg hadde behov for det. Det er jo bedre å få det ut...:o For det er ubehagelig å ha treg mage ja :ja:
Nantoz sa for siden:
Det er jo absolutt ikke noe bra med et for lavt fiberinntak. Det er en klar korelasjon mellom lavt fiberinntak og tykktarmskreft.
Gode og jevnlige tarmbevegelser ganske viktige for funksjonen til fordøyelsessystemet, og gastroentereologer anbefaler at man tømmer tarmen daglig.
Gerd sa for siden:
Nå vet jeg ikke hva slags filosofi du har, kjenner ikke navnet., Men du kan lese om ketolyse her: www.ketolyse.no
Den går vi på.
Nantoz sa for siden:
Jeg beklager å måtte si det, men den siden fikk meg til å dra på smilebåndet.
Den er enten direkte og dårlig oversatt fra engelsk eller skrevet av en med mangelfulle norskkunnskaper.
Om du mener kuren fungerer for deg og neglelakkånden ikke er overveldende er jo det bra, men jeg synes like fullt du burde vurdere å ha i deg litt fiber.
Gerd sa for siden:
Jøss, det var da litt av en fremstilling og latterliggjøring... Kjekt du fikk dratt på smilebåndet da...
Manina sa for siden:
Men hva om du bare mangler magnesium? Er ikke det hele poenget med å ta tilskudd? Har sett det mange steder, at magnesium anbefales mot kramper, osv. Helst sammen med kalsium. Men tar en magnesium i en form som kroppen ikke kan ta opp, så går det rett gjennom systemet, og da tar det med seg annet ut... Skjønte det?
Jeg blir i hvert fall litt skeptisk til den siste metoden...
themonk sa for siden:
Ny her på forumet eller? :p
Nicpins sa for siden:
Her inne på dette forumet er det flere hundre brukere som følger
Ketolyse-kuren. Med henblikk på dette synes jeg det er unødvendig
å komme inn her og latterliggjøre denne filosofien.
Da synes jeg man burde dra på smilebåndet sitt et annet sted.
themonk sa for siden:
Magnesiumoksid er et veldig bra kosttilskudd mot treg mage. Egentlig bedre enn fiber. Du får kjøpt det på helsekosten. Det er noe som heter Oxy-Tarm som er laget spesielt for å bedre tarmfunksjonen, men dette er veldig dyrt. I utgangspunktet fungerer det på samme måten som vanlig magnesiumoksid. Jeg ville heller anbefalt å prøve Biosym Magnesium 300+. Det er billig og bra. Det har det i de fleste helsekostbutikker.
Bare som tilleggsinformasjon. Hvis man har magnesiummangel er det særdeles dårlig å ta tilskudd av magnesiumoksid. Det har rett og slett motsatt virkning.
Manina sa for siden:
Til Themonk: Ja, det har jeg vel forstått. Men om en tar magnesium fordi en mangler dette... vil det ha noen drivende effekt? Eller mageregulerende?
Nicpins sa for siden:
Mulig dette blir litt på siden av diskusjonen, jeg vet ikke.
Men ihvertfall: hvis det er helt krise med total stopp i magen
hos meg, så tar jeg to Pursennid, reseptfritt på apoteket.
Inneholder bare Sennesgress.
Opplært av min bestemor som bodde hele sitt liv på ei bittelita
isolert øy hvor det ikke var noen slags medisiner å få tak i.
Bestemor brukte alltid oppkok av Sennesgress hvis magen hadde
full stopp.
Det eneste dette Sennesgresset gjør er at det transporterer mere
vann/væske til tarmen slik at saker og ting løsner og blir ført ut.
Borealis sa for siden:
Hohoi! :_oy: Den der blir neppe stående uimotsagt....
monki sa for siden:
jeg tar magnesium ja
themonk sa for siden:
Nei. Ikke på samme måten. Det kan ha det hvis man tar det i store doser, godt over 1 gram om dagen, over lengre tid. Magnesiumoksid virker umiddelbart og i doser på rundt 300 mg. Magnesiumoksid renser visstnok tarmen for avleiringer slik at næringsopptak og tarmfunksjon bedres.
Nicpins sa for siden:
Jøss, glimrende forklart! :)
Takker og bukker, nå lærte jeg noe nytt.
Nantoz sa for siden:
I utgangspunktet latterliggjør jeg ikke dietten, men jeg hevder med rette at den siden er skrevet veldig dårlig.
Jeg har valget mellom å la det irritere meg eller finne morskap i det, jeg velger det siste.
Les ketolyse.no/?group=1443&subgroup=1444&art=2002 og se om du gidder å telle hvor mange skrivefeil, syntaksfeil og ortografiske feil det er.
Om folkene bak kuren tar på seg å være seriøse bør man vel forvente at de tar seg litt bry med å fremlegge den korrekt.
Liker forresten veldig godt formuleringen:
.Det ser ut til at "enestående" ikke lenger betyr hva det pleide å gjøre...
Borealis sa for siden:
Mulig at det er en del grammatiske feil, osv...men hovedpoenget med siden er da ikke norsk rettskriving, eller noen visuell opplevelse?
Det interessante, og det du burde se nærmere på, er vel INNHOLDET?;)
Ziggy sa for siden:
Skjerp deg, Nantoz...
Istedet for å opptre som en arrongant bedreviter, kan du kanskje prøve å vise litt mere respekt ovenfor andre her inne...
Personen bak Ketolysekuren er utdannet lege og spesialist i allmenmedisin, Torkil P. Andersen, opprinnelig fra Danmark, men flyttet til Norge i voksen alder. Hadde du sett litt nærmere på det han har skrevet, samt presentasjonen av han, så ville du ha sett akkurat det.
.
Nantoz sa for siden:
Hvordan har jeg oppført meg arrogant og bedrevitende?
Jeg sier ganske enkelt at jeg har problemer med å ta noen alvorlig som hevder at de representerer en medisinsk og vitenskapelig fundert kostholdskur, men ikke engang kan skrive korrekt norsk.
Et godt språk skaper et godt førsteinntrykk, og likeledes skaper en dårlig språkføring et dårlig inntrykk.
Jeg ser at det på hjemmesiden enkelte steder er underskrevet med Torkil P. Andersen, er dette samme person som Ketil?
En allmennlege er i utgangspunktet ikke en spesialist i ernæring, men det forhindrer jo ikke at kuren hans kan fungere utmerket.
Etter det jeg kan se baserer han seg i stor grad på enkelte meta-analyser publisert i JAMA.
Har han gjort egen forskning i tillegg?
Nicpins sa for siden:
Jeg er norsklærer med grunnfag i lingvistikk, og når jeg greier å la være
og irritere meg over ortografien, så.... ;) Jaja.
Ziggy sa for siden:
Min lief.. feil... Navnet er helt korrekt Torkil P. Andersen!
.
Nantoz sa for siden:
Så om en av elevene dine leverte inn en oppgave skrevet i samme stil ville du gitt blaffen i skrivefeilene og kun lagt "godviljen" hva gjelder innholdet?
Er du gavmild med karakterene?
Gerd sa for siden:
Unnskyld meg, men er dette et rettskrivingsforum eller et lavkarbo forum???
Jeg er her pga av LAVKARBO- ressursene i dette forumet.:D
Hva slags lavkarbofilosofi er Lippincott? Har ikke hørt om det før... :o
Ziggy sa for siden:
Om du ønsker å fordype deg i syntaks og ortografi, anbefaler jeg deg heller å engasjere deg på dette forumet, skolenettet.ls.no, heller enn her inne på lavkarbo.no.
Her inne er vi mere opptatt av budskap, enn av korrekt tegnsetting og gramatikk.
Torkil har aldri forsøkt å fremstå som en forsker, men har som mange andre som har utarbeidet egne kostholdsprinsipper basert seg på tilgjengelig forskningslitteratur, bl.a. fra JAMA, men også fra en god del andre vitenskapelige kilder og referanseverk, som du vil kunne se, om du har boken og kontrollerer kildehenvisningene.
Ut i fra mye av det du har skrevet her inne, og i andre tråder, så tror jeg egentlig du har kommet til feil forum, tror egentlig du burde vurdere www.vektklubb.no eller www.fitnessprat.no, da dette kan være fora som bedre egner seg for dine kostholdsprinsipper- og meninger, så langt jeg har forstått dem.
.
Nantoz sa for siden:
Det er vel et norsk forum...
Jeg er litt overrasket over denne ekstreme forsvarsposisjonen enkelte inntar her.
Jeg er ganske sikker på at boken er skrevet bedre enn hjemmesiden, og bør man ikke da forvente at de som driver hjemmesiden har respekt nok til å skrive både forståelig og korrekt?
Du burde definitivt lese Lippincott.
Gerd sa for siden:
Hva slags lavkarbofilosofi er det da? Har du noen link?
Nantoz sa for siden:
Budskapet forstyrres ved at måten det fremlegges er såpass dårlig. Jeg håper, og antar, at det kommer bedre frem i boken.
Spennende. Skal se om jeg får fatt på den.
Jeg er imponert!
Ut i fra mine kommentarer om 1:kontinuerlig bruk av laksativer er ikke bra, 2: kostfiber er bra, og 3: GI i poteter kan senkes, har du tydeligvis klart å sette meg i en eller annen bås.
Fortell meg mer om meg selv.
Borealis sa for siden:
Andre for svare for seg, men jeg synes det er interessant å diskutere kost og ernæring m.m, -og særlig med dem som ikke står for akkurat det samme som meg selv!;)
Mitt eneste ankepunkt, er at man kanskje bør se MEST på sak, og mindre på presentasjon....:)
Nantoz sa for siden:
Bl.a.
www.lww.com/product/?978-0-7817-4133-0
www.lww.com/product/?978-0-7817-4672-4
Ziggy sa for siden:
Akkurat det tror jeg ikke trengs, det er vel bare å se hvordan du karakteriserer presentasjonen av enkelte kostholdsfilosofier her inne det, heller enn som oss andre, og fokusere på det faktiske innholdet, samt hvilke reaksjoner du får og har fått fra flere deltagerene her inne...
Tror det skulle si nok om den saken...
.
Nantoz sa for siden:
Det synes jeg er en veldig god og sunn holdning.
Diskusjon og krangling er to veldig forskjellige ting.
Som sagt, jeg skal lese boken når jeg får fatt på den. Den fortjener nok en sjanse, men førsteinntrykket var ikke bra. that's it.
Borealis sa for siden:
:ja: Enig!
Og jupp, enig igjen!;)Ziggy sa for siden:
Så dette er bokverk som omhandler og anbefaler lavkarbokosthold, er det slik å forstå?
Tror ikke det der er en dum tanke nei, da vil du heller være i stand til å diskutere innhold, heller enn ortografi og syntaks, noe som også vil gjøre sitt til at du møter en helt annen holdning og velvilje blant mange deltagere her inne...
.
Gerd sa for siden:
Oki.
Nå er jeg ikke noe sterk på engelsk da, må vite... Og utfra de linkene så såg det ut som det var salg av en haug med bøker.. Orka ikke lese så mye, så jeg fant ikke ut noe om hva slags filosofi det gjaldt.. (Og jeg må av å til ha ting inn med teskje :rolleyes: )
For jeg er bare interessert i lavkarbo, det meste av alt anna er prøvd, med det resultatet at jeg har blitt fetere for hver gang.:eek:
Nantoz sa for siden:
Det er bokverk som tar for seg kostholdsteori og ernæringfysiologi på anerkjent og faglig kompetent vis, selvfølgelig også lavkarbodietter.
Mener du at om man leser om andre dietter enn lavkarbovariantene og er interesert i fysiologi har man ingenting på dette forumet å gjøre?
Jeg vil tro jeg er ganske godt i stand til å diskutere innholdet. For du mener vel ikke at man må være en tilhenger av ketolyse før man har "rett" til å dsikutere den?
Er du for eksemple uenig i mine påstander om fiber?
Ziggy sa for siden:
Bare for å ha sagt det...
Selv følger heller ikke jeg Torkil sitt kosthold som sådan, men min kostholdsfilosofi er ikke ulik den han anbefaler. Grunnen til at jeg reagerte, var karakteristikkene du kom med, og antydningene som mange følte, at du dro en likhet mellom ortografiske feil, og dårlig fundert vitenskapelig grunnlag for kostholdsplanene hans. Kommer man med slike antydninger, tror jeg mange her inne reagerer.
Og husk, mange her inne kjemper en kontinuerlig kamp i sine omgivelser for å få aksept på sitt kosthold, og i så måte har dette vært et "fristed" for alle som deler interessen for, og fordelen av et lavkarbokosthold...
Så for all del, om du som oss heller holder deg til sak heller enn utenforliggende faktorer, og deler dine erfaringer og kunnskaper om lavkarbokosthold, ja så tror jeg du vil oppleve et inkluderende og godt fellesskap her inne, hvor man har som motto å følge Kardemommeloven som sådan...
.
Nantoz sa for siden:
For siste gang: jeg hadde andre forventninger til en side som hevder å ha en vitenskapelig fundert ernæringsfilosofi.
Jeg vil hevde at om boken var skrevet på samme måte ville ikke du eller noen andre klart å ta den seriøst.
Ikke sett i gang med å skrive et flammende forsvarsinnlegg nå, bare prøv å skjønn poenget mitt her.
Ikke ta det som en personlig fornærmelse, eller en fornærmelse mot forumet.
Bare les det jeg har skrevet, tenk over mitt ståsted, og la det ligge.
Jeg synes lavkarbokosthold er veldig interessesant, og prøver å finne ut hvilke ernæringsregler de forskjellige lever etter.
La oss derfor gå over på det mer kostholdsrelaterte: hvorfor mener ketolysetilhengerne at fiber ikke skal være bra? Jeg skjønner ikke helt tankegangen bak det.
Carisma sa for siden:
I tillegg kan det vel tilføyes at Torkil er her inne på forumet med jevne mellomrom og guider de som følger ketolyse-kuren (og innimellom oss andre villfarne :) ) rundt i den tåkeheimen det innimellom føles som å følge en lavkarbo-filosofi. Tatt i betrakting hvor indoktrinert samfunnet er av ernæringsråd/Roede/libra tankegangen.. :rolleyes:
Forøvrig ble det nevnt at rotfrukter bidrar til kostfiber som holder orden på magen. Rotfrukter er bannlyst i så vidt jeg vet samtlige lavkarbodietter (untatt vi som følger fedon som kan tillate oss en liten gulråt eller en kålrotskive i nye og ne) pga det høye stivelsesinnholdet.
Carisma sa for siden:
Øverst på siden finner du en link som heter "Ressurser". Under den vil du finne en rask oversikt over de forskjellige filosofiene, og et sammendrag av disse.
Nantoz sa for siden:
Hva med peanøtter eller mandler da? Er det også "bannlyst"?
Ziggy sa for siden:
Nei, for all del, men er man heller tilhenger an andre kostholdsfilosofier enn av et lavkarbokosthold, ja så er man om mulig kommet til et litt feil fora, ja...
Men fysiologi og human ernæring sett med bakgrunn i et lavkarbokosthold, ja det er det mange her inne som er opptatt av, så der vil du nok finne flere som kan være med på slike interessante diskusjoner...
For som sagt, mange her inne kjemper en kontinuerlig kamp i sine omgivelser for å få aksept på sitt kosthold, og i så måte har dette vært et "fristed" for alle som deler interessen for, og fordelen av et lavkarbokosthold...
Nei, jeg mener ikke det... men jeg mener man både bør og må lese boken omhandlende kostholdsfilosofien før man begynner å involvere i diskusjoner om den som sådan...
.
Carisma sa for siden:
Nei, ikke på min filosofi hvertfall. Men på atkins induksjon anbefaler man å holde seg unna disse (de gjeninføres senere i kostholdet). Når det gjeldert ketolyse husker jeg ikke helt hvordan det er med nøtter, men mener å huske at dersom vekttapet ikke stopper opp kan man spise noen få innimellom.
Forøvrig er vel peanøtter den eneste også linberg mener man skal være forsiktig med pga soppsporene de ofte inneholder som kan gi allergi.
Ziggy sa for siden:
Har ikke lest akkurat det referanseverket, nei, men har brukt tilsvarende jeg har fått tak i gjennom BIBSYS, når jeg har værtsøkt etter forklaringer på ulike tema omhandlende human ernæring med vekt på de biokjemiske prosesser som forekommer i forbindelse med inntak av ulike næringsstoffer i kroppen.
Har du forresten lest boken "Bedre uten Brød"? Den boka er ingen fagvitenskapelig presentasjon av lavkarbokosthold, men viser hvordan man innen denne kostholdsretningen baserer seg på ulik kunskap om human ernæring og biokjemi, som en basis for denne type kosthold.
Her tar man bl.a. opp virkningen et lavkarbokosthold kan ha på ulike sykdommer som bla.a. kreft m.fl. Enkelte av fremstillingene kan oppfattes som kontroversielle, og strider til dels med den rådende vitenskapelige forklaringen på b.a. utviklingen og spredningen av kreft.
De betraktningene som fremkommer i denne boka har slik jeg ser det svært mye for seg... for det er ingen tvil om at mange av dagens livsstilssykdommer kan direkte kobles til hva vi bl.a. spiser...
Så den boka anbefaler jeg deg også å lese...
.
Nantoz sa for siden:
Vet du hvorfor Atkins ikke anbefaler peanøtter?
Mener Lindbergh virkelig at soppsporer fører til peanøttallergi? Allergenene i peanøtter er vel endogene, men visstnok litt avhengig av om de er ristet eller ikke.
Etter det jeg vet kan noen av muggtypene som av og til finnes på peanøtter skille ut aflatoxin som kan føre til leverkreft, men allergi var nytt for meg.
Borealis sa for siden:
Jeg vet ikke om noen ketolyse-tilhengere mener bastant at fiber IKKE er bra. Men man kan kanskje finner gode fiberkilder, som ikke er karbohydratrike...f.ex nøtter, blomkål, brokkoli, selleri, hodekål, m.fl...
Når det er sagt, så sier Lutz/Allan i sin bok "Bedre uten brød", at de mener fiber/tarmkreft-hypotesen ikke er bevist...(side 132). De henviser bl.a til The Nurse Health Study, hvor det ikke ble funnet forskjell i kreftforekomst (tykktarm-/endetarmskreft) blandt de som åt mye kontra lite fiber.. (s 189-190).
Så det er vel ingen konsensus innen humanernæring, at fiber er kreftforebyggende.
Også andre temaer vedrørende ernæring/helse og karbohydrater blir diskutert i boka...Lest den?
Borealis sa for siden:
Hups, du var før meg der!;)
Gerd sa for siden:
Syns vi bør huske hva denne tråden handler om jeg::o
magnesiumoxid
Monki, ta å lag en tråd med spørsmål om dette under ketolysekuren. Torkil er innom rett som det er og svarer på spørsmål.:)
Nantoz sa for siden:
Boken høres unektelig interessant ut, men det høres litt pussig ut at den ikke tar på seg å være vitenskapelig, men samtidig er i strid med rådende vitenskapelige forklaringer på patogenese?
Mangefullt eller feil kosthold er nok viktig faktor i utviklingen av mange sykdommer, både på nasjonal og global basis.
En ganske stor kapitelbolk i Robbins & Cotran Pathologic Basis of Disease handler om ernæringsmessige årsaker til sykdomsutvikling.
Mitt første innlegg i denne tråden var en post der jeg frarådet trådstarteren å bruke laksativer på en fast basis.
Det er noe jeg kan stå inne for uten å ha lest ketolyseboken.
Borealis sa for siden:
Laktulose er jo et ufarlig og rimelig middel i perioder. Likeledes det å bløtlegge linfrø i vann over natten, og drikke på morgenen. Større doser C-vitaminer kan også få fart på sakene!;) Bare noen "forløsende" tips!
Ziggy sa for siden:
Du vil finne en god del vitenskapelige referanser for det som fremlegges, men boken er tilrettelagt allmenheten, og ikke utarbeidet som en lærebok innen human ernæring.
Men, har du gode grunnkunnskaper om human ernæring, så vil du heller ikke ha problemer med selv og supplere det Lutz og Allan fremlegger i den boken.
Ta kontakt når du har lest den da! Hadde vært interessant med ditt syn på det de fremlegger.
Boka er faktisk på Mammutsalg nå, til 99,- Du finner den bl.a. på Haugen Bok på nettet.
.
Torkil sa for siden:
Hei
De som ikke tåler min Dansk/Norske rettskrivning bør hoppe over dette svaret. De to språk ligger tett opp mot hverandre, noe som gjør det vanskelig for meg å SE om jeg har skrevet rett eller feil. Setningsoppbyggingen er også forskjellig. Jeg har valgt å skrive en slags Norsk fremfor Dansk.
Boken "slank med ketolysekuren" har selvfølgelig vært gjennom professionell språkvask og korrektur, men det kan sikkert finnes setninger der min Danske herkomst skinner igjennom.
Jeg har fått et par E-mail med rettelser til tekst på www.ketolyse.no og takker for dette. Husk på at alt som har med ketolyse, nettbutikken, hjemmesiden, ulønet deltakelse på dette forum og på forumet på www.ketolyse.no å gjøre, er noe jeg holder på med når jeg er ferdig med min fulltidsstilling som fastlege. Jeg kunne sikkert ha brukt mer tid og kanskje penger til Norsk korrektur av tekstene på hjemmesiden.
Når det gjelder Magnesium er det slik at magnesiumoxid ikke opptas i kroppen i vesentlig grad. Det trekker vann ut i tarmen og gjør avføringen mykere og lettere å kvitte seg med. Det kjøpes på apotek, 1/2 - 1 ts om morgenen i et glass vann løser opp ved forstoppelse. Brukes i korte perioder.
I magnesiumtablettene fra Ketolyse er det en blanding av
Magnsiumkarbonat, magnesiumhydroksid, magnesiumacetat svt 200 mg magnesium totalt. Det er valgt tre forskjellige magnesiumsalter fordi noen opptar den ene type bedre enn den andre. Dette tilskudd opptas altså i blodet og hjelper til med energiomsetningen samt virker membranstabiliserende slik at hjertebank og leggkramper forebygges.
På ketolysekuren skal man jo spise blandet salat og grønnsaker hver dag, noe som gir tilskud av fiber, men forstoppelse kan forekomme.
Det er korrekt at det er sammenheng med lite fiberinnhold og tykktarmskreft, men det er etter flere tiår med forsømmelser!
Å foreslå grove kornprodukter og rotfrukter til folk på ketolysekuren viser at man ikke helt har fått med seg slankekonseptet.
Til slutt får jeg bare beklage staveleif, kommafeil, syntaksfeil etc. ;)
Siden du tydeligvis er så flink med Norsk rettskrivning Nantoz, kunne vi kanskje lage en byttehandel? Du sender meg korrektur på de grøvste feil på www.ketolyse.no så sender jeg deg et gratis eksemplar av "Slank med ketolysekuren" så kan du jo sette deg ordentlig inn i konseptet.? Send til [EMAIL="[email protected]"="[email protected]"][email protected][/EMAIL] eller Ketolyse postboks 123 4852 Færvik
Vennlig Hilsen
Torkil :)
Nantoz sa for siden:
Hei.
Så flott at du tar deg bryet med å svare folk på forumet, og jeg fikk jo med ett svar på et par av tingene jeg lurte på.
En byttehandel høres bra ut. Jeg skal lese over de sidene som ligger under "Info om kuren", og sende deg korrektur på dem. :)
Jeg får antageligvis svar på dette i boken, men siden jeg var inne på det: hvilken plass har nøtter i ketolysekuren din?
mvh,
Nantoz
themonk sa for siden:
Ja, da var denne tråden ødelagt...
rsy sa for siden:
For å komme litt tilbake til utgangspunktet i denne tråden vil jeg først og
fremst anbefale deg å bake dette brødet som inneholder mye fiber og lite
karbohydrater. Det er også knallgodt. Endelig kan jeg spise brød igjen med
god samvittighet, og det fungerer utmerket på magen. Jeg har selv irritabel
tarm og sliter litt av og til.
Eventuelt kan jeg anbefale et produkt du får på apoteket som heter
Laktulose. Det er en mixtur med store sukkermolekyler som ikke opptas av
tarmen (blodsukkernivået stiger ikke), men bidrar til å endre ph-verdi og
vanninhold i tarmen. Anbefaler dette i små mengder. Men som sagt, først og
fremst dette brødet (tidlgere postet av Torkil):
Her er oppskriften
180 grader midtrille 2 L form 50 min
5 egg
0,5 dl rapsolje
1 ts LO-salt
1 ss bakepulver
2 dl seterrømme eller cottagecheese/ kesam
4 dl vann
100 gram sesamfrø
50 gram kruskakli
100 gr linnfrø
100 gram solsikkefrø ( eller valnøtter)
175 g ketolyse soyaprotein
Totalt ca 30 gram karbohydrat , 1-2 gram karbohydrat pr skive avh. av tykkelse
Mye gode omegafettstoffer i brødet.
Photobscura sa for siden:
Jeg klarer vel heller ikke å la denne stå ubesvart.
Om du, Nantoz, kikker nederst på innleggene så står det hvilken filosofi vedkommende følger.
Følgelig ber da den personen om råd gjerne ut fra filisofien sin.
Du er HELT KLART velkommen til å bidra med dine råd, og hva som fungerer for deg, men ikke forvent annet enn at noen råd ikke passer, da en kur/diett ikke kan fungere hundre prosent dersom man ikke følger den.
At ketolyse-sida ikke har et korrekt norsk språk blir litt flåsete å bruke mot selve filosofien.
Jeg vet at ketolysekuren er en nøye utprøvd og meget god kur som har hjulpet veldig mange mennesker her på forumet til et bedre og sunnere liv, det blir som å latterligjøre dem som følger den når du påpeker irrelevante ting som rettskriving.
Altså, jeg irriterer meg over skrivefeil selv, men i enkelte sammenhenger så synes jeg ikke det står i veien for budskapet, som her. (Jeg jobber faktisk som korrekturleser;))
Ja, jeg skjønner at du er ny her på forumet, og det er virkelig ikke snakk om noen "min-diett-er-best"-mentalitet her inne, folk respekterer hverandres forskjellige tilnærminger til lavkarbo-livet, og høster erfaringer og råd fra hverandre. Ganske uvurderlig med andre ord.
Så jeg anbefaler deg å lese forumsreglementet nok en gang,
bruk forumet med vett og vennlighet, og vær velkommen til et utrolig ålreit og godt temperert forum!
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.