< Tilbake til oversikten

Kaffekaffekaffe

#1

maiada sa for siden:

Har lest at det ikke er ideelt å drikke kaffe på Atkins..i alle fall ikke i induksjonsfasen..Men hvordan er det med koffeinfri kaffe? F.eks. den fra nescafé, instant utgaven.. Te blir ikke helt det samme:(

Takker og bukker for eksperthjelp!!


#2

Kanel sa for siden:

Jeg mener å vite at vanlig kaffe ikke er anbefalt, men at koffeinfri kaffe er tillatt.
Er enig med deg i at te ikke er det samme..Æsj.


#3

Nille sa for siden:

Koffeinfri kaffe er OK på Atkins, men ikke kannevis !!


#4

Albertine sa for siden:

Er man avhengig av kaffe så må det være himmelsk å få lov til å drikke kaffe-selv om den er uten koffein... Selv kjenner jeg ikke forskjell.


#5

Kanel sa for siden:

Jeg drakk mye kaffe, noen gleder må man jo ha!


#6

Skorpia sa for siden:

Må inrømme at kaffe drakk jeg også,men holdt meg til pulverkaffi og prøvde å begrense inntaket

#7

magdalena sa for siden:

Jeg drikker kun kaffe når jeg føler jeg må få tømt meg..Den har en lakserende effekt på meg:p ,om det er koffeinet eller hva som gjør dette,vites ikke...


#8

Skorpia sa for siden:

Leste faktisk et stykke i hjemmet skrevet av Lindberg,og faktum er at vi kaffidrikkere får i oss 67% av daglig antioksydantbehov fra kaffi,og faktisk bare noen få prosent fra grønnsakene.

En stor studie fra USA har også vist at kaffidrikkere unngår diabetes 2 i stor grad, og da lurer jeg på om Atkins har helt rett i at vi skal unngå kaffe helt?????
Koffeinet har både positive og negative virkninger på kroppen, riktignok får en blodtrykksøkning direkte og det er en negativ effekt på det gode kolestrolet,men allikevel unngår en lettere hjertesykdom. Men dersom det går galt er dødeligheten større.

Nå må dere ha meg unnskyldt hvis dette blir litt dårlig beskrevet,men det var bare noe jeg skumma gjennom på jobben i dag.
Kanskje jeg skulle rive det ut av bladet,og få det lagt inn her.
Dere får si fra om dere er interessert.


#9

HP sa for siden:

Atkins sier jo ikke bare at du skal slutte å drikke kaffe da... :snill:

Og jeg mener å huske å har hørt kafferesonementet til Lindberg før, og jeg troooor ikke det var ment slik at det skulle være positivt å drikke mye kaffe... :)


#10

Nille sa for siden:

Å unngå koffein er spesielt viktig under induksjonen de første 14 dagene. På grunn av at det kan forårsake lavt blodsukker og med de følger det kan ha. Som med alle andre matvarer/drikkevarer er det stor forskjell på hva hver enkelt kan spise/drikke. Koffein er sammen med Aspartame kjent som en "staller", dvs. en "vekttap-stopper". Så hvis blodsukkeret synker, man blir sulten og spiser ting man ikke skulle spist, hvis vekten står stille - Ja da kan det kanskje være en ide å se på om man kanskje burde kutte ut kaffen. Mange kjenner ikke engang forskjell på kaffe med/uten koffein.... For dem bør valget være enkelt. For "spesialistene" som kjenner hver minste forkskjell, syns jeg man kan prøve seg frem..... Husk at bl.a. coladrikker også inneholder koffein. Drikker man mengder av det får man i seg BÅDE Aspartame og coffein man sikkert hadde hatt godt av å klare seg uten.....

Det er ikke lett å ta stilling til om kaffe er sunt eller ikke. Som med så mye annet strides de lærde her og. Alle kan finne en eller annen forsker som har funnet ut akkurat det vi vil at de skal ha funnet ut !! Det finnes versjoner for enhver smak og overbevisning.

Her er hva Atkins skriver om kaffe/koffein i boka si :


#11

Skorpia sa for siden:

Jo da ,det skrives en del både for og imot kaffe,jeg vet det.

Men selv drikker jeg kun pulverkaffe og så vidt meg bekjent er den bedre både for mage og andre ting,jeg slutta med koke og filterkaffe for 10-12 år siden fordi magen ikke likte seg.
Problemet mitt er at dersom jeg prøver å slutte med kaffe,blir jeg lei etter bare et par dager med å prøve ut andre varme drikker.Urteteer mm. og er så tilbake på kaffe.


Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.