Photobscura sa for siden:
Hei, jeg trenger noen tips om de beste mest lettilgjengelige proteinkilder, rent bortsett fra kjøtt da.
Jeg spiser veldig mye fisk og egg. (Egg har mye proteiner, sant?!?!) Men jeg lurer stadig på om det er nok...
Hei, jeg trenger noen tips om de beste mest lettilgjengelige proteinkilder, rent bortsett fra kjøtt da.
Jeg spiser veldig mye fisk og egg. (Egg har mye proteiner, sant?!?!) Men jeg lurer stadig på om det er nok...
tbear sa for siden:
Hvit ost - se også matvaretabellen på førstesiden
Huldr sa for siden:
Har du prøvd tofu da? De har det på Sultan ... :)
Carisma sa for siden:
Endel nøtter, f.kes paranøtter inneholder så vidt jeg veit protein. Og soyaflokker, fåes kjøpt på helsekosten.
Visste ikke at tofu hadde så mye protein, men det er vel laget av soya, forsåvidt?!?! Tror ikke jeg kan spise det på induksjon... Kanskje det var på det forumet jeg skulle ha rettet spørmålet.
Jeg er godt i gang med Atkins-boka nå, så jeg fikk nettopp med meg det med hvotosten!
Dette med proteiner mista jeg ordentlig fokus på en stund, skjønte jeg!
Enid sa for siden:
Atkins-girl in the making :)
Vet ikke om du kan spise det på induksjonen, men cottage cheese er jo en god proteinkilde!
kjøttklumpen sa for siden:
Cottage Cheese har masse proteiner. Spiser med skje rett fra boksen når jeg "trenger" litt proteiner.
kjøttklumpen sa for siden:
Hehe nice timing Enid :)
Enid sa for siden:
Hehehe, veldig bra! We got some cosmic thing going here :D
Mmmm... Jeg vet det, men i induksjon så er Cottage Cheese en av de få oste-greiene jeg skal unngå. Det sammen med såkalte diettoster. Altså smøreoster som begynner på ordet "lett". Heller ikke skjørost, som er omtrent det samme som cc, men hvor ofte spiser jeg det, liksom?!
Men jeg tror kanskje jeg bekymrer meg unødig? Men jeg vet at jeg kommer til å stille sååå mange spørsmål framover nå. Også med tanke på at Atkins-boka mi er fra 1992, dumme Celina Midelfjert og alt det der...:mad:
Men det meste som står i den er rett og sant da.
Tilbake til det jeg skulle si. Jeg spiser fisk ca fire ganger i uka (og litt skalldyr), og ost hver dag, to til fire egg hver dag. Er det noe annet som primært har protein, og som passer til induksjon, igjen bortsett fra dyrekjøtt?
Carisma sa for siden:
Tunfisk.
Er kalkun og kylling også utelukket?
Huldr sa for siden:
Tofu er jo proteinkilde de luxe det :)Det har bare 2.2 ("Firm tofu") og 3.2 ("Silken tofu") pr 110 gram, så jeg kan ikke se hvorfor det ikke skal spises på induksjon. Soya er jo riktignok en belgvekst ... Men det står ihvertfall at det er lov å spise soyaost på induksjon.
Det jeg tror er at det rett og slett ikke står på lista fordi Atkins ikke har tenkt på det. Han går vel ut fra at potensielle Atkinsere spiser kjøtt ...
Jeg kan huske at noen her på forumet spurte om de kunne spise hvalkjøtt på Atkins, siden det ikke sto på lista. Jeg påpekte da at boka er amerikansk ... :rolleyes:
Men Nille kan sikkert svare enda bedre på dette her :)
Kult med tofu da!
Jeg har jo spist min fair share før jeg begynt eå spise sjømat igjen, og det utrolig mye spennende ting man kan gjøre med det. Et supertips jeg har fått av veganervenner er forresten å putte det i fryseren og la det stå til det er gjennomfrosset, og tine det opp igjen. Da får det en mer spiselig konsistens:)
Så lenge siden jeg har spist det, men da har jeg jo en alternativ proteinkilde:)
Ja! Tunfisk:)
Har nettopp fått høre om de billige tunfiskbiffene på Lidl!
Jeg spiser nok ikke fjørfe heller, tyvärr! Er ganske tøff på det ideologiske der...
Hadde jeg hatt tilgang på vilt så ville saken vært en annen, men en fem timers busstur fra min jaktende far er ikke en fordel. Dessuten er magen min så følsom at jeg må spise kjøtt jevnlig for at jeg ikke skal få helt for****ige reaksjoner...!
Isalien sa for siden:
Jeg er ganske sikker på at du kan spise hvalkjøtt på induksjonen, for hvorfor ikke??? Det er nå ekstremt sunt hvertfall, og masse proteiner. Hvalbiff fåes kjøpt frossent i 400g pakker.
Huldr sa for siden:
Ja, det er det som er poenget :DDet er bare ikke noen aktuell matvare i USA liksom ... :p
Isalien sa for siden:
Der har du vel et veldig godt poeng, "Free Willy" og sånn. ;)
donjuanwannabe sa for siden:
Selvfølgelig kan du spise hvalkjøtt. Det er jo kjøtt og det er jo fisk. :)
Men Soya-produkter er jo ikke sunt da, jeg holder meg ihvertfall unna alt av soya. Men hvert sitt valg.
Manina sa for siden:
[quote=donjuanwannabe;236183]Selvfølgelig kan du spise hvalkjøtt. Det er jo kjøtt og det er jo fisk. :)
Nei, hval er nok ikke fisk du... Men kjøtt er det. Og vilt...
Men hva med finnbiff? Reinsdyra lever jo ute hele året... Det er lett å tilberede fra frossen tilstand. Fint sammen med rømme!
Takker stadig for tips, begynner å få tilbake litt oversikten:)
Nå er det sånn at jeg ikke spiser kjøtt fra dyr. Det er heller ikke et diskusjonstema for meg lenger. Har diskutert det der ferdig her på forumet:)
Magen min tåler det ikke nå heller. Klart jeg kan venne meg til det igjen, men vil jeg det? Nei.
Er SUPERSUPERglad i fisk og sjømat og spiser det nesten hver dag. Spesielt rød fisk som laks og ørret. Er det forresten sunnere å spise rød fisk enn hvit fisk? (Skal vite det i alle fall smaker bedre!)
Hvalbiff har jeg prøvd. Det ble som en sånn try-once-greie for meg.
Manina sa for siden:
Forsøkte å finne næringsinnholdet til sopp, men det står faktisk ikke i matvaretabellen. Men det har vel en del proteiner?
Hva med (spirete) korn, frø og belgvekster?
Alyssa sa for siden:
Sopp står i matvaretabellen ;) 3,6 g protein, 0,3 g fett og 0,3 g khd. 18 kcal per 100 g.
Sopp er fint:)
Jeg er på induksjon, så belgefrukter og korn er dessverre fy fy om dage:(
Noen som vet det om rød versus hvit fisk?
Gerd sa for siden:
Sopp : Protein 3,6g pr 100g, karber: 0,3g pr 100g, fett: 0,3g pr 100g
Huldr sa for siden:
Spis den fisken du liker du - begge deler er bra! Proteinmessig er det hipp som happ tror jeg.
Husker ikke om du tar omega 3 (det burde du :)), men med tanke på det er jo feite fiskeslag best. Makrell, laks, ørret, og også tunfisk (er sånn halvfeit ihvertfall).
Så har vi jo det med miljøgifter da ... :cool:
Solan sa for siden:
Er det å ha hørt rykter et tilstrekkelig substitutt for viten her? Det røde er visstnok en kraftig antioksidant - samme greia som du finner i krill. astaxabraxiettellerannet.
Jeg tror det er nettopp derfor man skriver at man har hørt rykter i stedet for at man vet, så kan den med tilstrekkelig viten bekrefte eller avkrefte:)
Antioksidanter høres jo veldig bra ut!
Jeg kan ærlig talt ikke påstå at jeg vet hundre prosent hva de gjør for kroppen :høh:. Noen som vet, eller har hørt noen rykter;)?
Jeg spiser som sagt kjempemye laks. Har også fått igjen smak for ørret, og gjenoppdaget makrellen her om dagen.
Og så går jeg og gleder meg til tunfiskstek fra Lidl!:D
Huldr sa for siden:
Var det mitt innlegg du siktet til? Fant ikke noe sted i tråden hvor noen har skrevet at de har hørt rykter ... Skjønner ikke helt hvor feilen ligger jeg Solan?
Jahaha. Jeg måtte lete litt jeg også, så ingen steder hvor det sto. Men det spiller jo liten rolle. Om man har hørt rykter om noe som jeg spør om, så er det jo bare å dele med seg. Ingen påstår dermed at det er en fastslått sannhet.
Jeg lurer jo fortsatt litt på det med antioksidantene. Har tilegnet meg så mye ny kunnskap det siste ca halve året at det i blant går litt rundt for meg, praktisk quinde som jeg jo er.
Skal lete litt etter akkurat det er.
Huldr sa for siden:
Kort forklart er antoksidanter stoffer som hemmer kroppens oksydasjonsprosess - den som gjør at vi eldes ... Det er masse gode helseeffekter av antioksidanter, som finnes spesielt i matvarer med sterke farger fra naturens side.
Tenkte ikke på at det finnes i fisk, men det gjør det jo. Bare at oppdrettsfisk får nok ikke fargen sin fra krill og slikt ... der er det fargestoffer i foret. Men for all del, det er godt mulig de fargestoffene gir antioksidanter også ...
Aha! Jeg visste at noe fra tevereklamen hadde sneket seg inn! Det er jo gjerne antioksydanter i sånne ansiktskremer. Tipper det er likesåbra, og enda bedre å få det gjennom maten.
Trodde man foret oppdrettsfisk med bl.a krill i Norge, jeg... Er uansett glad for at oppdrettsnæringa har bedret seg en del de siste årene, selv om det er synd at vi sender kremfisken vår til Japan.
Solan sa for siden:
Nei, jeg henviste til min egen setning, rett etter. Jeg satt nemlig og hadde hørt rykter istedet for å faktisk vite.
Solan sa for siden:
Leste i spørsmålsseksjonen i Mary Enigs Know Your Fats at oppdrettsfisk er naturlig hvit / grå, og at også fettsamensetningen reflekterer oppdrettskostholdet. Men likevel kunne oppdretterne love å levere en hvilke som helst farge du måtte ønske deg. Farge er billig.
Carisma sa for siden:
Kan de levere blå? Eller grønn? :eek:
Grønn fisk må jo være utrolig sunn... grønnsaker er sunt, fisk er sunt... :D
Hahaha, er dette sant?
Er ikke laksen min rød, men hvit:eek::eek::eek:?
Jeg må passe på å få med meg sik og røye neste gang jeg er hjemme, bare håper den overlever turen. Ev vakuumpakke:D
Pappas fiskekaker, UTEN hvete- eller potetmel! :sikle:
Huldr sa for siden:
Åh, da skjønner jeg ... :p ;)Jorun: så heldig du er som har tilgang på sik og røye ... :)
Jeg vet!!!
Har vokst opp ved femunden, og er i slekt med alle som jobber ved fiskarlaget:D
Samt en far som fisker sikkert hundre kilo fisk i året:D:D
Solan sa for siden:
Spiser du oppdrettslaks?
Jeg er student, så hva tror du;)? Hehe!
Gjør nok det. Kjøper stort sett laksefileter fra first price. Og så kjøper jeg en del røkt laks og ørret i pakke på butikken.
Manina sa for siden:
Det var Matvareguiden jeg hadde, ikke Matvaretabellen... Det står om sopp der, men ikke under næringsinnholdtabellen.
Takk Alyssa og Gerd.
Til Photoobscura: Var ikke meningen å forsøke å overtale deg til å spise noe du ikke ville, trodde du åpnet for det i ett innlegg over her...
:rolleyes:
Hei, det går bra, Manina. Jeg skrev i åpningsinnlegget at jeg ikke var interessert i kjøtt. Men jeg glemte å skrive at jeg er i induksjon. Litt strikt der.
Jeg liker vilt veldig godt. Men når man ikke har så mye penger, så er det greit å være konsekvent på det, jeg vil helst ikke spise kjøtt fra industrien, ikke liker jeg det heller.
Så jeg begynte å spise fisk igjen.
Heldigvis er det som jeg skjønner masse gode proteinkilder utenom kjøtt fra dyr:)
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.