Nå har jeg gått på Atkins siden nyttår og har gått ned drøye 6 kg. I tillegg føler jeg meg i flott form både fysisk og psykisk. I omgangskretsen møter jeg en del motsatnd fra folk som mener kuren "må være usunn" i og med at man spiser fett osv, osv... Nå har jeg akkurat blitt fortalt av en som kjenner en som kjenner en at vedkommendes venninne fikk fettlever av kuren. Vedkommende hadde også fått beskjed fra legen om at dietten generellt kunne være skadelig for levra. Nå har jeg sjekka litt på nettet. Der ser jeg at fettlever er forstadiet til skrumplever. det er vel derfor først og fremst utstrakt alkoholmisbruk som er årsak til tilstanden? Vet noen her inne om et fettrikt kosthold også kan gi fettlever? og om dietten er generellt uheldig for levra?
Hei Frank - been there, done that!
Velkommen til klubben av atkinsere som over tid har fått høre mye rart om sitt eget kosthold av folk som ikke har noe greie på hva det går ut på og om virkningene. Hvis bare en promille av de påståtte skadevirkningene skulle vært riktige så ville nå avdøde dr Robert C Atkins vært ruinert av erstatningssøksmål fra erstatningskåte amerikanere, mange ganger i løpet av sin 30-årige praksis i New York! Men det er viktig å tilbakevise feilaktige påstander hver gang.
[INDENT]Naturlig utvikling av kronisk fettlever
Kronisk fettlever er en tilstand med raskt økende insidens i den vestlige verden. Den inndeles i alkoholisk og ikke-alkoholisk fettleversykdom. Den siste er oftest betinget av metabolske sykdommer som diabetes, overvekt og hyperlipidemi.
[/INDENT]Siden et lavkarbo kosthold reduserer problemer med diabetes, overvekt osv, så vil det altså beskytte mot fettlever - dvs det motsatte av påstanden som du har hørt!
Hvis dette var tilfelle ville jeg vært død nå. Jeg har spist etter Atkins sine prinsipper siden 1982. I forbindelse med andre ting ble det tatt leverprøve av meg i vår og den var perfekt !
Legen det er snakk om er nok ikke oppdater heller. Men det er det få som er. De veet egentlig ikke hva Atkins dreier seg om, - og da er det lett å "tro" og "anta".
Og hvis den bekjente av din bekjente har fettlever, så er den nok "pådratt" før vedkommende startet på Atkins. Som tbear korrekt sier så er det dessverre slik at de vanligste årsakene utenom alkohol er diabetes, overvekt og hyperlipidemi. De fleste som begynner med Atkins har iallefall en av dem riktig !
Hehehehe... takk skal du ha! Jeg treffer vedkommende som konfronterte meg med dette allerede i kveld - og jeg GLEDER meg! Et meget godt svar og egentlig er jo det du sier innledningsvis bevis godt nok. Dr Atkins VILLE blitt saksøkt herfra til evigheten i det landet der. I steden ble han mangemillionær og store deler av den vestlige verden følger ham nå som lydige disipler...
Takk også for den nyttige linken.
Jeg mener å ha lest at man kan få forbigående fettlever dersom man ikke gradvis øker opp fettmengden i kosten, men går rett fra lite til mye. Men jeg skal ikke si det sikkert.
Takk til deg også Nille. Veldig artig å høre om leverprøvene dine som var fine. Og du som har vært med så lenge er et kjempebevis på at fettlever-påstandene må være feil.
Det er jo i det hele tatt mye rart man får høre når man forteller om denne kuren/livsstilen. Mainstream-medisinen og museumsvokterne på kosthold har jammen gjort en god jobb når det gjelder å hjernevaske folk.....
Du har jammen rett i det med hjernevasking. Må fortelle deg om den forrige fastlegen min. Da jeg beygynte hos henne fortalte jeg at jeg spiste etter Atkins sine prinsipper, - og fikk så hatten passa, for å si det sånn. Hun skjønte ikkeno når alle prøvene mine var så fine. Det var visse symptomer vi skulle prøve å finne en forklaring på, derfor ba hun meg sette opp en typisk dagsmeny, og generellt hva jeg spiser/drikker - for å utelukke/finne ut av intoleranser etc.
Da hun så menyen min skrøt hun veldig - om alle pasientene hennes hadde spist så sunt ville hun ikke hatt mye å gjøre. Min meny er en TYPISK Atkins veldikeholdsmeny. Jeg spiser ikke sukker, mel, ris, pasta eller poteter. Drikker ikke kaffe, øl og sukkerholdige drikker. Jeg passer på at alle måltider inneholder fett (holder meg unna transfett, men ellers begrenser jeg det ikke), proteiner og antioksidanter/grønnsaker - og jeg drikker masse vann.
Min erfaring er at folk som disser Atkins ikke vet hva det dreier seg om. De "har hørt" eller "har lest" eller "kjenner noen".... INGEN av dem har lest boka. Da hadde det skjønt litt mer. Ukeblader og aviser gjør det ikke bedre. Mye synsing og troing som sagt. Det gjør det jo ikke bedre at infoen om Atkins på det norske markedet baserer seg på enten 1982 utgaven (8 karber pr dag) eller 1992 utgaven, som Celina har gjort det store kunsstykket å utgi på nytt uten revidering. Den nye Atkins utgaven som kom i 2002/2003 er revidert kanskje kraftig fra 1992 utgaven. Nyere forskning og pasienterfaringer har medført en del vikige endringer også. Og Atkins er ikke bare fett ! Det er forskjell på å spise bare fett og ikke å spise lettprodukter.
Kunnskap er makt !
Et spørsmål som stopper kjeften på mange er:
Hva er det somer så veldig sunt med sukker, raffinert hvitt mel, ris, pasta og poteter ?
Kan du fortelle meg hvilke næringsstoffer det er i sukker, raffinert hvitt mel, ris, pasta og poteter jeg ikke kan få i meg på andre måter ?
Hadde for mye fett i leveren for 2-3 år siden (hadde da en bmi på over 35).
Var på ultralyd og full pakke.:eek:
Dette var før jeg begynte å spise lavkarbo.
Skal ta en prøve av leveren etter ca 6 mnd på lavkarbo/høyfett, for å se om det fortsatt er et problem, eller om jeg er helbredet! :D
Hei Lise,
Jeg tviler ikke på det du sier, men jeg synes det er best at vi er litt tilbakeholdne med uttrykk av typen "Jeg mener å ha lest at..." Det er dessverre blitt våre kritikeres yndlingsinnledning... :)
Omlegging av kotholdet til mer fettrikt slik vi spiser gir ikke fettlever. OM kostholdet har noe å si på fettlever så er det transfett som forårsaker ødeleggende store fettmengder i blodet. Store fettmengder i blodet KAN være en medvirkende årsak til fettlever.
men er det ikke sånn att alla kroppar er forskjellige då??? Bare før att dieten ikke skadet 1000-tals mennisker,betyr ju ikke dette att det ikke kunnet skade en annen person..Ingen av oss kan si hvordan hennes kropp reagerte på dieten..:cool:
Jo alle kropper er forskjellige og reagerer forskjellig, men å påstå at en får fettlever av lavkarbo kosthold blir allikevel for tendesiøst. Kroppens funksjoner - hvordan kroppen virker i det store og det hele, - det vet vi en del om. Og den virker ikke slik.
Det er som å si at det er farlig å leve for du kan dø av det. (vel, det er vel det eneste som er sikkert, men vi legger oss ikke ned for å dø med en gang for det). Eller å lavære å krysse gaten fordi du kan bli overkjørt. Om du skjønner hva jeg mener.
Vi trenger fakta, ikke en masse troing og synsing. Hva hver og en velger å "tro" er opp til hver enkelt.
Jeg velger iallefall å tro på en endokrinolog som er spesialist på disse tingene, på flere forskningsrapporter, fra leger som har studert dette - og lavkarbo folk med masse kunnskap og lang erfaring - enn en som kjenner en som kjenner en som mener å ha fått fettlever av kuren. Det finnes ingen forskning, ingen rapporterte tilfelle av at noen har fått fettlever av lavkarbo kosthold. Og det er fakta !
Hvem mener du, Fridolina? Jeg kan ikke se at noen i denne tråden har uttrykt at de har fått fettlever av lavkarbo (?). F eks hadde Spungeworthy fettlever før lavkarbo-starten. Derimot indikerer tråden at lavkarbo generelt kan bidra til å unngå å få fettlever, evt også å kurere.
Denne tråden handler egentlig mest om hvordan lavkarbo kosthold ofte møtes med useriøs og til dels svært mangelfullt begrunnet skepsis/kritikk (ikke bare det selvsagt - men ganske mye). I så måte må jeg gi full støtte til Nilles synspunkter. Jeg mener også å ane en viss frustrasjon bak Nilles innlegg, noe jeg ikke synes er rart på bakgrunn av at hun bruker så mye av sin kunnskap og erfaring til å imøtegå lettvintheter og løse påstander.
menar bare att de fleste er veldigt raske med å si att det ikke kan vara sant - når det er noen som "hørt" om noen som fådt en negativ virkning av lav-karbo kosthold.
Vi her inne kan ju ikke si att det er sant eller ikke sant om spesifika tillfellen..Men att det faktiskt finns en mulighet att noen reagerer negativt også..(ettersom allas kropper funkerer forsjelligt):cool:
Vi er ikke raske Fridonlina. Jeg har over 20 års erfaring med lavkarbo kosthold og tør faktisk påstå å ha hørt det meste om hva slags skader/sykdommer og elendighet vi kan påføre oss med dette kostholdet. Enda har jeg ikke sett/hørt/lest om noen som helst som kan komme med noe som helst fakta som beviser slike påstander. Mine kunnskaper bygger på fakta - ikke på synsing og troing. Ingen kommer langt med synsing og troing ! Når de som kommer med påstander har vitenskaplig belegg, - eller i det minste noe som ligner på bevis for sine påstander, - da skal jeg med glede høre på dem. Til nå har det som sagt ikke skjedd.
Det er heller ingen her som har påstått (bortsett fra kanskje Skaldeman da) at lavkarbo kosthold er for alle. Noen passer det for, andre ikke. Det er noe en selv må finne ut av. En forutsetning et at folk ikke lider av sykdommer som krever et annet kosthold eller tar medisiner som ikke kan kombineres med lavkarbo kosthold fra før - og/eller legger om kostholdet sitt uten å vite hva de gjør. Det er derfor vi maser om å lese bøkene. Der står ALT om det man må vite og bør være forsiktig med. Om folk velger å starte med "egenkomponert" eller "selvkomponert" basert på troing og synsing og så blir syke av det. Ja, da er det de som leker med sin helse og ikke lavkarbo sin skyld.
Og med dette var diskusjonen fra MIN side avsluttet !
Jeg vil gjerne støtte Fridolina, jeg. Hun sier jo ikke at man får fettlever av lavkarbo. Det eneste hun gjør er jo å være litt kritisk - er ikke det bra, da?
Nå har lavkarboleiren vokst seg såpass stor at vi ikke trenger å holde sammen mot ytre fiender for enhver pris, men kan tåle litt diskusjon - synes jeg.
(Redigert for å ikke ta med mer enn det som strengt tatt tilhører saken)
Jeg har faktisk lest hele tråden - og så langt har den ikke bare handlet om fettlever. Så jeg kan ikke helt se at jeg har gjort noe feil, bortsett fra en halv setning som kanskje gikk litt ut over tema og kunne misforstås. Den og mer til er nå fjernet.
Oisann ! Det var da veldig..... Det var nå en generell påminnelse og ikke myntet på deg. Diskusjonen i tråden kom litt på viddene, noe jeg kanskje var med på selv. Og siden jeg nå engang er admin tillot jeg med å minne på hva spørsmålet var. Beklager at det irriterte deg.
Men for all del, alle har lov å være så irriterte de bare vil - også på meg. Og jeg har ikke bedt noen fjerne noe som helst.
Nei, jeg vet det. Grunnen til at jeg fjernet det var at jeg ikke ville det skulle se ut som jeg kritiserte noen spesielt, for det var ikke meningen :).
Jeg reagerte siden påminnelsen din kom etter mitt innlegg, og jeg oppfattet det derfor som myntet på meg. Beklager det. Enig i at det "kom litt ut på viddene" med bidrag fra de fleste her - men så er det jo en gang slik diskusjoner utvikler seg, eller hur? Ikke for å være noen bråkmaker, men jeg synes det er mer interessant med en diskusjon enn et spørsmål-svar og ferdig med det ... Ihvertfall noen ganger :)
Og jeg synes det er viktig at vi slipper frem kritiske røster her. Ingen har monopol på sannheten, og det er et viktig tema synes jeg.
Men nå skal jeg ikke fortsette å føre tråden ut på viddene lenger ... :o Jeg misforsto, Nille. OK? :klem:
Uansett om det gikk litt over stokk og stein ei stund her, så har jeg fått gode svar. Jeg har tidligere lest ei av Atkins-bøkene og også vært litt rundt på nettet, uten at dette med fettlever har kommet opp noe sted. Det er derfor betryggende å se hva dere her inne sier. Når man er ny på dietten og samtidig overøses med negative innspill fra omgivelsene, blir man jo litt usikker innimellom. Dermed blir man også usikker på om man har skjønt det man har lest riktig osv osv osv.... Med andre ord: dette forumet er veldig viktig. Både for å spre kunnskap, dele erfaringer og holde motivasjonen oppe.
Personen som starta alt dette, vedkommende med fettlevra, har visstnok en eller annen form for diabetes opgså, etter hva jeg har funnet ut i helga. Diabetesen ble påvist like etter kuren, som visstnok ikke varte i mer enn et par uker. Ergo hadde nok personen gått med sykdommen en tid. Skulle tro det hadde lønnt seg å fortsette litt til på lavkarbo da.... dietten har jo hjulpet mange diabetespasienter, har jeg skjønt. Forøvrig blir det vanskelig å diskutere på grunnlag av helsetilstanden til en person man bare har hørt om gjennom mange ledd. her kan det jo være en sammensatt historie bak. Men som utgangspunkt for en diskusjon funka det jo...
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.