< Tilbake til oversikten

Ny på Skaldemann

El-longo sa for siden:

Hei alle sammen,

Jeg har nå gått igjennom min første uke på "Skaldemann". Jeg er overasket over at det har gått så bra som det har gjort med tanke på alt jeg har spist denne uken. Vekta har ikke endret seg nevneverdig i den ene eller den andre retningen. Selvom mange her inne sier at man ikke skal veie seg så ofte så klarer jeg ikke å holde meg vekk fra vekta :-)

Jeg kom i kontakt med dette via Holmgang hvor Skaldemann var deltaker, og ble raskt nygjerrig på hvordan han hadde klart det han faktisk hadde gjort. Jeg startet undersøkelser på nettet som igjen førte meg til dette forumet. Jeg har også lest gjennom boken til Skaldemann og har blitt mer interessert etter som jeg har lest denne.

Litt bakgrunn:
De siste 14 ukene har gått igjennom et opplegg hvor man ser på kaloriene og hvor fettet kommer fra. Jeg har i løpet av denne perioden gått ned ca. 20 kg og er veldig stolt av dette. Men jeg er litt lei av å ikke kunne spise "normalt" for å holde vekten. Jeg vet at når jeg går vekk fra dette opplegget så spretter jeg opp igjen. Derfor var det veldig fristende å prøve "Skaldemann" i noen uker for å se hvordan dette fungerte.

Allerede etter første uken så er jeg blitt "hekta" og når jeg kan spise slik mat og uten å gå opp i vekt så er utsiktene til å kunne gå vesentlig ned i vekt mye større enn tidligere. Dette er mat jeg kan klare å leve på til daglig uten å være avhengig å telle det ene eller det andre. Bare holde seg unna insulin økende matvarer (sukker/Karbohydrater) så går det bra.

Jeg har ført dagbok for alt jeg har spist og jeg har logget vekt hver dag, og målt livvidde og hofte hver eneste uke. Det siste er like viktig da vekta kan stå stille et par uker, men målene kan endre seg. Det har holdt meg gående i så lang tid. Det er ganske deprimerende å ha holdt seg til en måte å spise på så skjer det ingen ting, ihvertfall hvis man bare ser på vekta.

Jeg har kuttet ut alle bakevarer, sukkerholdige varer, ris og pasta etc.. Er egentlig ganske overrasket over at det har gått så bra med tanke på at jeg nesten bare har levd på dette i det siste. Men det positive, ihvertfall for meg, er at jeg har fått en bedre hver dag. Jeg har slitt litt med hodepine og da spesielt etter lunsj hver dag. Hvor brød har vært hoveddelen av måltidet.
Men nå merker jeg mindre og mindre av dette. Det har vel kanskje gjort det enklere å holde seg borte fra det også. Men det er ikke alltid like lett, som Skaldemann skriver i sin bok så er det jo episoder hvor man er bedt bort og hvor kake av forskjellig art er på bordet. Da er det ikke alltid like lett å si nei, uten å skuffe de som har laget kaken. Men man prøver jo å tilpasse seg da :-)

Noen som har tips for hvordan man kan gjøre slikt mindre "skadelig", f.eks. at man inntar fettholdig mat i forkant før man drar på slike tilstelninger hvor man vet at slike fristelser forekommer. Selvfølgelig er det beste å holde seg unna slik mat, men det er ikke alltid like lett.

Jeg skal lese igjennom boka på nytt idag, for å prøve å få tak på elementer som jeg ikke helt fikk med meg i første gangs gjennomlesing.

Kommer tilbake med oppdateringer etter som tiden går, og for å holde meg litt oppdatert på hva dere andre synes og sier om så mangt. Alltid inspirerende å ha et forum hvor man kan lære seg noe og kanskje lære bort noe.

Ha en fortreffelig dag alle sammen !!

El-longo

tnutt sa for siden:

1. Det å spise seg mett før man drar på tilstelning er jo den beste måten å motstå fristelser.
  2. Hvis man spiser fet mat som "forrett" før man drar på tilstelning så vil sukkeret gjøre mindre skade, enn hvis sukkeret er det første man inntar.
  3. Å forklare at man har sukkerallergi er en fin måte å roe ned de som måtte protestere på at en ikke spiser kaker.

men den beste måten synes jeg er:

1. å være mett på fett hele tiden, og alltid kunne ta et lite kakestykke eller et lite glass brus når som helst. For det store poenget er ikke at man holder seg borte fra sukker og stivelse, men at man ikke spiser seg mett på dette.
    Når f.eks. bestemor har brukt hele dagen på å lage kake, så er det beste å ta et lite kakestykke og nyte dette i fellesskap. Dette er mye bedre enn både nekte å spise, og det å velte innpå store kakestykker.

tbear sa for siden:

Velkommen til forumet, El-longo:)

Du har fått bra råd fra tnutt, og jeg ser at du er inne på noen av de samme tankene selv. Med et godt, fett "grunnlag" så tåler man noen ekstra karber i godt selskap. Men husk at hvor mye og hvor ofte er en individuel sak som du må teste ut selv.

Når det gjelder opplegget ditt så har du all grunn til å være stolt av minus 20 kg på 14 uker, men du gjør nå helt riktig i å sikre det du har oppnådd ved å legge om til et kosthold som er mer tilfredsstillende for deg og opprettholdbart over tid. Det betyr lavkarbo - og Skaldemans filosofi fungerer godt for mange.

Hvordan vektnedgangen vil fortsette er blant annet avhengig av hvor langt unna målet ditt du er nå. Når du nærmer deg ditt "normalnivå" vil vektnedgangen gå saktere og vekten vil normalt stabilisere seg (kan hende på et litt høyere nivå enn du selv hadde tenkt deg?).

Kom tilbake til forumet og fortell hvordan det går.

Kula sa for siden:

Jeg aner jo ikke hva slags opplegg du har vært igjennom, men det høres ut som en lavkalori-kur. Den har jo vært effektiv siden du har gått ned 20 kg på 14 uker, men det kan hende den har gjort noe med forbrenningen din. Hvis dette er tilfelle må du regne med noe tid før kroppen tilpasser seg ditt nye kosthold. Med andre ord: Ikke gi opp lavkarbokosthold etter noen uker uten vektnedgang.

Lykke til!

El-longo sa for siden:

Hei,

Takk for tilbakemeldinger.

Det opplegget jeg har fulgt er i utgangspunktet et såkalt "blandet kost" opplegg, men jeg har vært litt streng mot meg selv og har hatt stål kontroll på vekta hver dag og har dratt den litt langt vil nok noen si.
Jeg startet på 154kg og er nå på 135kg, det har vel gått noe fort nedover. Men når jeg har kommet sålangt så vil jeg bevare dette utgangspunktet, for jeg vet at dette opplegget klarer jeg ikke å følge opp over lenger tid allikevel.

Men jeg har skjønt at jeg må satse på en annen type kost for å kunne komme meg videre nedover. Jeg har ennå 40kg til før jeg er nede på et greit nivå. Ifølge såkalte indexer så skulle jeg kanskje ennå lenger ned, men 95kg for meg som er 199cm høy er langt nok ned mener jeg selv. Hvis ikke så blir det bare skinn og ben :-)

Men det er deilig å kunne spise seg mett hver gang og slippe å telle kalorier når man er i butikken for å handle.

God kveld !!

El-longo

Alyssa sa for siden:

Velkommen hit og lykke til med videre vektnedgang! :)

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.