< Tilbake til oversikten

Harske eggeplommer?

Thorwald sa for siden:

Hei,

Noen vil ha det til at stive eggeplommer i hardkokt/stekt egg, er harske. Men er dette riktig? Er det virkelig slik at plommen må være flytende for at den skal være bra for oss? Noen som vet? :)

jeef-micro sa for siden:

Hva er det som fører til at de blir harske da? at de utsettesfor varme over tid?? høres rart ut på meg... hadde heller ville tenkt over hvilken type fett jeg stekte egget i jeg da...

men jeg spiser jo ikke egg så jeg vet ikke...

Thorwald sa for siden:

Ja, spørsmålet er om varmebehandling av eggeplommen, slik at denne blir stiv, medfører at eggeplommen, eller deller av denne, harskner? Noen som vet?

Georgine sa for siden:

Da må den gjerne harskne for min del.. her knuses plommen og egget stekes på begge sider!

Har aldri hørt om det før :)

Carisma sa for siden:

Hmm, hvis kokte egg står noen dager i kjøleskapet kan de jo smake litt rart i plommen.. er ikke det de har vært utsatt for da?

Thorwald sa for siden:

Det kan jo være. Jeg er ikke sikker faktisk. Men jeg har jo blitt litt nysgjerrig på dette med varmebehandling av eggeplomme. Jeg husker bla. når jeg var i millitæret, der fikk vi ofte servert kokte egg hvor plommen var helt grønn. Kan jo umulig være helt bra, eller?

jeef-micro sa for siden:

er ikke det når de er kokte laaaangt over hardkokt?

Thorwald sa for siden:

Jo. Det er det. Man kan nesten si de er grønnkokt... ;-p

Men spørsmålet står fremdeles ubesvart. Når harskner en eggeplomme (dersom den kan harskne da)? Jeg ville satt pris på innspill på dette. :)

Huldr sa for siden:

Jeg kan bare synse jeg også. Men etter min mening er det ikke harskning som skjer når eggeplommen stivner.

Harskning er etter min oppfatning noe som skjer med fettstoffer som har vært eksponert for oksygen for lenge og dermed oksiderer. Det kan ofte kjennes på smaken, f eks på havregryn, nøtter etc.

Så vidt jeg kan huske skrev Kristian i Oboy-tråden at melk harskner når den blir utsatt for lys (jfr "solsmak" på melka når den har stått ute på frokostbordet om sommeren ...). Men jeg er ikke sikker på om det er den samme prosessen, om det er virkelig harskning.

Men uansett stemmer det at plommen bør være flytende. Men jeg husker ikke akkurat hva det er som skjer når den stivner. Jeg får heller komme tilbake til det ...

Sirene sa for siden:

Eggeplommene på hardkokte egg blir grønne, hvis man ikke fjerner skallet noenlunde snart. Så vidt jeg vet skyldes det at de inngår i forbinnelse med svovel, som finnes i eggene. Hvis man vil oppbevare de hardkoktywe eggene noen dager - det går godt an - bør man fjerne skallet med en gang de er kokt. Da blir de ikke grønne.

Kristian sa for siden:

Interisankt tema, Egg fra høns som er foret på mel og korn inneholder mye mettet fett og mettet fett harskner ikke så lett. Koker vi egget i fem minutter så blir eggehviten stiv og den inneholder jo bare vann og protein. Derfor tror jeg at det skjer en denaturering av proteinet. Eggeplommen inneholder like mye protein som eggehviten. derfor tror jeg at det samme skjer i eggeplommen og at det tar litt lengre tid fordi det tar lengre tid før varmen når plommen i egget fordi den ligger midt i egget. fettet i eggeplommen tåler nok oppvarmingen.

Kristian sa for siden:

det med å fjerne skallet handler sikkert om at da kjøler egget raskere og kokeprosessen stopper opp. Egg kokt i en halv time er litt grønn selv om en tar av skallet med en gang.
om det grønne i egget er farlig vet jeg ikke men det grønne på poteten inneholder gift og bør ikke spises.

Nille sa for siden:

Det grønne på egget er ikke farlig. Det skjer bare fordi en koker det for lenge.... Når kokt egg er dårlig blir det ikke direkte harskt, - det blir bare seigt og klissete og lukter vondt.

Kristian sa for siden:

Den vonde lukten i egg er amoniakkgass. Hvis du blir utsatt for sterk amoniakk kan du bli kvalm. Utover det er skal det ikke være farlig.

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.