Denne er henta fra boka quick & easy NEW DIET Cookbook og skal være nok til to personer. Jeg ble mett av ca 1/2 parten og hadde resten i kjøleskapet til lunsj i morgen. Ifølge oppskriftene skal det være 3,4 netto karb i kjøttet pr porsjon mens det er 9,9 g pr 250 ml i dipsausen.
1 boks usøtet kokosmelk, spar 2-3 ss til dip-sausen
6ss hakket koriander (jeg hadde ikke brukte litt tørket ingefær)
1 ts hakket jalapeño pepper
1 liten kløft hvitløk, finhakket
saften fra 1/2 lime
salt og pepper
2 kyllingbryst (jeg brukte svinekjøtt ca 350g)
evt. grillspyd av bambus (jeg stekte bare i steikepannen uten)
Bland kokosmelk, koriander (eller ingefær), jalapeño, hvitløk, lime salt og pepper i en stor bolle og bland det godt. Bruk visp.
Skjer kjøttet i tynne skiver og ha det opp i bollen. Bland det sånn at det dekker kjøttet over alt. La blandingen stå i kjøleskapet 20-60 min, i mellomtiden lager du dip-sausen.
DIP SAUS:
3 ss peanøttsmør
resten av kokosmelka
1 ss sesamolje, roasted. (Jeg hadde sesamfrø i bollen sammen med kjøttet)
1dl vann (trenger kanskje ikke så mye)
1 ss soyasaus
saften fra 1/2 lime
1 liten kløft hvitløk finhakket
40 g hakket frisk koriander (brukte ingefær her også)
Bland alt sammen i en liten bolle, bruk visp. Jeg syns det ble vel tynt så jeg varmet det i en liten kjele til det tyknet til.
Stek kjøttet i teflonpanne på middels høy temperatur til kjøttbitene blir gyldne. Det er nok en ide å ikke steke alt kjøttet samtidig, det blir fort litt væske og sesamfrøene spretter veggimellom. :D
Nei i orginaloppskriften sto det grill. Går sikkert an å bruke grillpanne men jeg brukte bare teflonpanne for jeg orket ikke tanken på kokosmelk og svidde sesamfrø i grillpanna.
Har hatt restene av kjøttet til lunsj i dag med salat. Fortsatt kjempegodt!
Nå har jeg gått igjennom alle Atkins bøkene mine for å se om jeg kunne finne denne oppskriften. Men den står jo selvfølgelig i akkurat den jeg IKKE har !!
Har laget marinaden nøyaktig etter oppskriften, men får det ikke til å stemme at det skal være 40 gram hakket frisk koriander i dipsausen. Nå har jeg hakket og hakket over en potte med frisk koriander og det er ikke i nærheten av 40 gram. Hvor mange potter skal det være liksom ?
Er du sikker på at det står 40 gram hakket frisk koriander ?
Jaja, jeg får bare klare meg med det jeg har. Skal bli spennende å smake ! :)
Det står 40 gram ja men det kan jo ikke stemme hvis det blir så mye!! Holder sikkert med 3-4 kvaster eller noe? Oppskriften står i boka "Dr Atkins quick & easy NEW DIET Cookbook" fra 2002. ISBN 9780743462419, paperpack.
Lykke til Nille!
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.