Hei!
Jeg har gått på et lavkarboliv med liv og lyst, og det er heldigvis lettere enn jeg trodde :D . Men mitt største problem hittil er proteinmengde i forhold til fett. Fordi når jeg spiser f.eks rene kjøttprodukter går fettmengden opp litt, mens jeg da blir sittende med for høyt proteininntak. Hvordan klarer dere å holde forholdsmengden riktig? Spiser dere smør eller drikker olje eller noe sånt :confused: ?
Jeg er som sagt nybegynner her, så kan hende spørsmålet mitt virker litt dumt, men håper på en god forklaring.
Klarer å holde karbomengden lav, så har heldigvis ikke noe problem med det. Er skikkelig motivert :D
Udos Choise feks til kosttilskudd (og cocosa), begge disse, samt oljer er ok å ha i smoothie. Steke maten i godt smør, ha smør på skiver og knekkebrød om du spiser det, ha olje over maten når den er ferdig tilberedt. Bruke fløte og rømme i maten. Mulighetene er mange. :)
Krydderost smeltet over kjøtt smaker nydelig, det samme gjør kryddersmør. Bruker majones som dipp til grønnsaker. Lager eggsalat og tunfisk salat bestående av egg eller tunfisk, purre og majones. Smaker kjempegodt bladet med issalat og tomat! Spis fete oster som babybel. Spiser også krydderost eller hvitløksost på agurk skiver. Nesten som ost og kjeks.. hehe, men alvorligtalt.. det smaker jo godt da!
Jeg smører tjukt på med kokosfett på omtrent alt mulig. Kokosfett merkes ganske lite, sånn unntatt på methetsfølelsen. Unntaket for når jeg hiver på kokosfett er når jeg har tilgang på godt smør. Vet ikke om du spiser grøt (jeg tror ekte rømmegrøt om ikke annet kommer innenfor rubrikken lavkarbo), men tar du på godt med godt smør vil du ikke savne sukkeret.
Egentlig litt forbauset over at du synes det er vanskelig å få nok fett i forhold til protein; jeg har det motsatte problemet.
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.