Er på min andre uke nå med ketolyse, det har funka fint, MEN, hvis det meste av de 15 karber skal være grønnsaker blir det ikke mye annet.
Grønnsakene fyller fort opp "disponible karber". 100 gr hver av tomat og brokkoli, 50 gram paprika (rød), og 50 gram salat og agurk, da er ca 12 karber brukt, og det blir ikke store salaten av det da...:confused:
Lite å fordele hele dagen liksom og når 4 egg med sine 4 karber kommer i tillegg og litt ost til 1 er karbkvota oppbrukt.
Klarer meg fint uuuten mer salat, men får liksom litt dårlig samvittighet for det oppfordres jo til salatspising...:p
Hvor nøye er dere på veiinga av salaten??? Har vært pinlig nøye jeg :D
Håper noen kan gi meg oppskrifta på en ernæringsmessig bra salat med litt mindre karber slik at jeg har flere karber jeg kan bruke til annet snadder :p
Viss du bruker rapidsalat som hoveddelen så er det bare 0,3 karber i den pr. 100 gram. Der er det mye å spare.. Og den fyller godt på tallerken. Bruk mindre av de andre grønnsakene, så sparer du fort karber.
I blomkål og brokkoli er det litt karber, de er fine å bruke som erstatning for poteter til middagen...
Takker for tips!!!
Er meeeget glad i asparges og sopp, men oliven kan jeg styre unna :p
Har frosne aspargesstenger i frysern, må de "skalles av" før de spises?? Har brukt bare sånn "bokspinner" hittil :D
Grønn asparges trenger du ikke å skrelle, bare skjær av 3-4 cm av stilken om det er frisk stor asparges som er frosset ned. Hvis asparges må skrelles.
Anbefaler å spise mindre tomat og rød paprika.
Tomat er tungt og har mye karber. Ta noen cherrytomater isteden, de veier mindre og gjør mer av seg.
Rød paprika har 5,2 karber pr 100 gram, grønn paprika her 3,3 pr 100 gram. Og trenger du 100 gram av paprika ? Jeg bruker 2-3 ringer (1 cm tykke) i salaten, det er mer enn nok paprika.
Ikke kast bort karbene på næringsfattige grønnsaker som issalat og agurk. Lite næring som tidligere skrevet her.
Bruk salat typer som har lite karber som Georgine sier. Jeg har ikke npe problem med å fylle en tallerken med stor salat og holde meg på et lav karbenivå. Clouet er også å ha en del proteiner i salaten. 100 gram kylling eller skinke eller reker el. lign. Det metter og drøyer salaten. :D
Har kopiert ut lista og hengt den i kjøkkenskapet :p Like ved vekta :D
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.