Isalien sa for siden:
Hva syns dere om denne artikkelen?
www.kk.no/php/art.php?id=367228
Utdrag:
Isalien sa for siden:
Hva syns dere om denne artikkelen?
www.kk.no/php/art.php?id=367228
Utdrag:
Georgine sa for siden:
Jeg mener at mannen ikke helt vet hva han snakker om av følgende grunner:
Proteiner kommer fra mange flere kilder enn kjøtt.
Gjennomsnittslavkarboeren spiser ikke mer proteiner i gjennomsnitt enn det staten faktisk anbefaler.
Jeg kan se at om alle la om til Skaldemann uten grønnsaker, eller alle spiste kjøtt 4 ganger om dagen så ville man få et problem, men slik er ikke virkeligheten.
Photobscura sa for siden:
Ooookey! Jeg har veldig mange tanker om kjøttindustrien som jeg ikke behøver å gå inn på nå, men tenker noen av disse forskerne på at tusener av tonn korn brennes for å holde prisene nede? Og dette skjer mens ufattelig mange mennesker dør av sult...
For et menneske i et land i hungersnød, så vil en sekk korn/ris bety liv eller død.
Det som brennes hvert år er både nok til å fore en stor andel dyr, samt fø sultende mennesker.
Eller et husdyr. Jeg fikk en av de flotteste julegavene av søstra mi i år. En geit ble kjøpt til en familie i mitt navn :)
Enid sa for siden:
Og har de ikke glemt noe her? Jeg trodde det var skjev fordeling av godene som var det største problemet når store deler av verden sulter, ikke at folk spiser kjøtt?
Kjøttindustrien er så ille på mange måter at jeg tildels har store kvaler når det gjelder å spise kjøtt og fjærkre (prøvde meg som vegetarianer i flere år, men det tålte kroppen min virkelig ikke, desverre...), men akkurat det den artikkelen hevder har jeg virkelig problemer med å ta på alvor.
leenam sa for siden:
For mitt vedkommende er det vel inntaket av fett som er økt, ikke proteiner. Skal man forbrenne fett, bør man ikke spise ubegrenset med proteiner, de kan også dannes til blodsukker (gluconeogenese?). Det var ketoner man er ute etter å ha som energikilde.
kjøttklumpen sa for siden:
Veldig, veldig mye land rundt om i verden kan ikke brukes til til å dyrke korn etc på. Det kan derimot brukes som beitemark til dyr.
En annen ting er at det er NOK mat i verden. Problemet er bare at fattige land selger maten sin til rike land for bl. a. å dekke lån de har.
Et tredje poeng er er om man dyrker mark for hardt kan den bli ødelagt for godt. Vi har saltørkener og lignende rundt om i verden som har oppstått fordi folk har dyrket marken for hardt.
Bullshit-alarmen gikk amok hos meg når jeg leste den artikkelen.
Kristian sa for siden:
Jeg får det heller ikke til å stemme at det er underskudd av kjøtt i norge. Problemet er at vi har overskudd av kjøtt som vi selger til dumpingpriser i sverige som svenskene igjen sender til minnesund for salg. Det legges ned gårdsbruk over hele landet fordi det er overproduksjon av kjøtt og melk. Økt Import av kjøtt kommer av åpnere grenser ikke fordi vi har for lite kjøtt.
En annen ting, hehe, er ordvalget: lavkarboKUR???
Det er vel ikke meninga at det skal være en kur, men heller diett. I love flisespikking.
Solan sa for siden:
Det kommer jo an på om du spiser kraftforkuer og slikt som er fødd opp på korn som ellers hadde vært menneskemat, eller om du spiser geiter som har spist maten sin der det neppe hadde vært noen idé å ha femkvadrats kornåker.
Nille sa for siden:
:ja: Samme her. Tendesiøst og ensidig. I i tillegg til manglende kunnskap om hva folk på lavkarbo kosthold virkelig spiser. :rolleyes:
tbear sa for siden:
Som det er sagt i denne tråden så utnytter kjøttproduksjonen ellers unyttbar utmark og villmark. Ikke minst i Norge har vi stor produksjon av sau/lam basert på sunne utmarksressurser, samt mye villt som er uovertruffent ernæringsmessig.
Samtidig er det faktisk bønder som får betalt for å klippe grasset der det opprinnelig/naturlig ville blitt beitet vekk av dyr som går i utmark. Ehhhee..
Mongoland?
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.