jeg har hatt en vektstillstand .. men her om dagen så spiste jeg store mengder med høy-karbomat altså sukkerholdige varer:o:o:o.. og to dager etter på hadde jeg gått ned 1,2 kilo?? er den tilfeldighet???
Jeg synes å ha lagt merke til at dette har skjedd tidligere også..
Jeg blir så lei av å stå stille slik at jeg sprekker og spiser masse godteri en dag før jeg tar meg sammen og da plutselig løsner det.
og har jeg rett i at det finnes en kostholdsteori som har ett høy-karbo måltid hver uke?????
Heisann!
Ja dette funker for mange. EAT-dietten har en "fridag" i uka, der det er lov å skeie ut.
Veldig mange finner at det kan være både smart og godt med litt annen kost en gang i uka. Jeg gjør det ikke selv, men det er mest fordi jeg reagerer negativt både på mel og sukker.
Men denne uka har jeg spist pomme frite to ganger for å se om magen tåler det, og det gikk bra.
Men om det virker inn på kiloene vet jeg ikke for jeg tør ikke veie meg :)
Får se neste fredag.
I morgen skal vi i bryllup, og selvsagt spiser jeg det som blir servert, Med potet og alt. Hopper over desserten, men det er fordi jeg egentlig ikke er så glad i dessert.
En dag dårlig kosthold innimellom ødelegger ikke en ellers god diett etter min mening.
jeg leste ganske nylig om dette ett sted...hmmmm...bare jeg kunne funnet det igjen!!!
Der sto det at du lurer kroppen din og at forbrenningen øker i denne forbindelse,men ikke over tid altså,men akkurat da når den får tilgang på mer mat enn normalt...
Jeg vet jo at de som trener vekter og har "deffe" perioder hvor de trener mye,spiser lite/magert, har en spise dag,både for å holde ut den fattigslige kosten og for å lure kroppen i å ikke gå i sparebluss...
but..I can not seem to find the damn article....:p
igjen, dette må en prøve seg frem med. For noen funker det, for andre funker det overhodet IKKE.
DET FINNES INGEN FASIT - dessverre
Jeg kjenner litt for mange som har prøvd dette og funnet at YAY - det funker ! Så blir de ivrige og plutselig en dag har det motsatt effekt. Trist men leitt. Men kan ikke lure kroppen i all evighet !
For meg funker ikke det i det hele tatt... Men det er kanskje fordi jeg er på lindberg og ikke ketolyse eller atkins?
De gangene jeg har hatt "utskeiedager" så gå vekta oppover igjen kjapt. Ref ukas veiing....
Før ga det ikke så store utslag, så det er nok som nille sier, kroppen vender seg til alt. Det samme opplevde jeg mens jeg gikk på lavfett, at først var det ikke noe poblem å ha dagr med fet mat innimellom, men etterhvert ble det helt feil....
:ja: for meg funker det absolutt ikke heller. Og de fleste jeg kjenner på Atkins/Ketolyse funker det heller ikke for. Men det funker jo for EAT-folket, og disse som sier de har "kosedag" eller spiser hva de vil i helga. Spiser de noe (i det hele tatt) midt i uka da tro ?
Takker for svar.. det funker for meg så lenge.. vi får se om jeg greier å lure kroppen lenge, håper det.. :p Vekta mi står stille helt til jeg tar ett høykarbo måltid.. neste dag har jeg gått ned..
Det er kanskje ikke så veldig rart. Mye karbohydrater virker veldig vanndrivende. Du kan ikke veie deg fra dag til dag. Det er ikke uvanlig å gå ned flere kilo etter et stort måltid med stivelse.
Hvis du vil fortsette å prøve dette har jeg noen råd. Ikke spis annet enn stivelse. Det vil si, hold deg til pasta, ris, brød eller poteter. Saus og grønnsaker til er ok, men ikke noe mer. Ikke kjøtt, og ikke matvarer som inneholder mye fett. Ikke godteri eller andre sukkervarer. Begynn med ett måltid i uka. (Ikke en hel dag.) La dette være det siste du spiser før du legger deg, men hvil i minst en time før du går til sengs. Ikke la deg lure av at vekta varierer litt fra dag til dag.
jo jeg "snik-veier" meg flere ganger i uken for å følge med at det går rette veien.. Jeg har veiedag på fredag..og jeg går stort sett ned, men av ogtil har jeg hatt still-stand. Hvis jeg da har hatt en " utskeielse" så kommer jeg meg over "kneika" og fortsetter å gå ned..
Nå har jeg ligget syk en uke så det har blitt så som så med maten.. men jeg skal prøve det du foreslår om å spise ett stivelsesrikt-måltid i uken.. Kan godt tenke meg å spise en pasta rett, eller ovsbakt potet på onsdagskveldene.. :p
At karbohydrater virker vanndrivende?!:confused:
Såvidt meg bekjent, BINDER karber vann...og lavkarb-kost virker lett vanndrivende, bl.a pga at vannet oppbundet i muskellagrene blir frigjort....derfor det sies, at de første kiloene en mister på ketogene dietter, er vann.....Eller har jeg misforstått kraftig?
Iallfall, jeg ØKER alltid i vekt, dagen etter karb-utskeielser. Men, riktig nok, noen dager etter der igjen, -da har jeg erfart at kiloene kan løsne...:ja:
Nei du har oppfattet det rett. Karbophydrat fattig kost virker vanndrivende, fordi glykogenlagre tømmes - som du sier.
[color=purple][/color]
At karber/oppkarbing oppfattes som vanndrivende er fordi glykogenlagrene fylles når man spiser karber - når man så kutter UT karbene igjen vil de tømmes. Oppkarbingen oppfattes da som vanndrivende, men det man egentlig gjør er jo bare å kvitte seg med glygkogenlagrene som fylltes da man spiste karbene.
[color=purple][/color]
Kanskje det er det Monk mener å si ?
[color=purple][/color]
JEG og de fleste på lavkarbo jeg kjenner, legger PÅ oss vannvekt av karber. Kjenner ingen som mister vann når de spiser karber - bare når de kutter dem ut igjen.
Low carb har en mildt dehydrerende effekt sånn generelt sett. Å fylle opp glykogenlagrene suger opp en del vann, men totalt sett vil et slikt måltid med stivelse drenere mer vann fra kroppen enn det som bindes i musklene. Resultatet er et netto vekttap, og at man ser helt skrapa ut siden vann trekkes ut fra under huden. Vet ikke helt teorien bak det, men har gjort samme erfaringa hver eneste gang. Det kan sikkert variere en del fra person til person.
Husk at her er det snakk om ett måltid ren stivelse, og ikkeno annet. Det er ikke snakk om en utskeielse. Jeg går også ned i vekt når jeg minimerer karbeinntaket, men går ned ytterligere med denne metoden.
Og som du sier det varierer nok fra person til person. For folk på veldig lavt karboinntak, som Ketolysekuren og Atkins funker det av en eller annen grunn dårlig. Likeså for folk som har høy fettprosent og mye ta av.
Det virker som det funker bedre for folk med høyere karboinntak ala EAT - hvor det virker som et er en velfungerende del av dietten. Årsaken til at noen går ned mer enn de har lagt på seg etter en oppkarbing er vel forbundet med leptin også. Det forsvinner vel ikke alltid mer vann enn det som er lagret, men kroppen forbrenner mer.... Men det er vi så vidt jeg vet også enige om ;)
Eat er jo Atkins da. Man øker karbene på Eat akkurat som på Atkins. Fasene er like.
Men over på tråden;
Det funker på noen ja, men det er for dem som har kontroll på søtsuget. Da jeg gikk på Eat så skulle man begynne med slike måltider etter 8 uker på kurset. Og da har man jo (forhåpentligvis) spist etter planene i 8 uker, og så skal man plutselig begynne å spise masse karbohydrater!! Det tror jeg er vanskelig for mange. Jeg greide det ihvertfall ikke. Jeg såg så frem til denne "utskjeiingen" at jeg klarte ikke å vente til kvelden og ihvertfall klarte jeg ikke å følge reglene. Fordi det er strenge regler å forholde seg til, f.eks. veldig lite fett og proteiner (20 g). Og da kan man jo plutselig ikke spise så mye likevel. Og man skal spise dette på kvelden som ett siste måltid før sengetid. Så jeg tror det er bedre å holde seg unna. Karbohydrater skal man jo ikke ha uansett (de usunne).
Tror kanskje EAT passer best for dem som klarer å begrense seg ja. Som du sier kan det være vanskelig når man først får suget på det "forbudne".
Jeg har ikke kommet så langt enda, men jeg holder meg helt etter boka og synes det går lekende lett :ja:
Jeg er helt enig i at dette er noe for dem som har stålkontroll. Denne typen veksling mellom mye og lite karbohydrater tar veldig mye tid og krefter, akkurat som slanking ved kaloritelling.
Jeg har prøvd carb loading i en periode. Det fungerte bra til jeg begynte å miste interessen. Da sklir det veldig lett ut. Det er ikke egentlig noe jeg vil anbefale som en livsvarig kostholdsplan.
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.