< Tilbake til oversikten

Pekannøttdekket fisk med kreolske grønnsaker

#1

Fedonisten sa for siden:

Denne oppskriften er fra boka "Lavkarbomat på få minutter". Den er der i kategorien fase 1 - men siden Atkins ikke tillater nøtter på induksjonen fant jeg det lurest å legge den inn her. Ok det eller?

Pekannøttdekket fisk

Til 2 porsjoner trenger du:

1/4 ts salt
1/4 ts nykvernet pepper
1/4 ts kajennepepper
2 eggehviter, lett sammenvispet
50 g pekannøtter, finhakket
350 g fiskefilet (jeg brukte torsk)
2 ts olje til steking (står olivenolje i oppskrifta - fy-fy! Jeg brukte smør)d

  • olje til pensling av stekeplaten

Forvarm ovnen til 200 grader C
Kle en stekeplate med aluminiumsfolie og forvarm den i ovnen. Bland salt, svart pepper og kajennepepper på en tallerken. Dryss først krydderblandingen på begge sider av fisken. Dypp den deretter i eggehvitene og så i pekannøttene.

Varm olje i en stekepanne på middels varme. Når oljen er varm, bruner du fisken i 2 minutter på hver side. Ta stekeplaten ut fra ovnen og pensle med olje. Legg fisken på platen og stek fisken ferdig i 5 minutter.

 
En porsjon: 374 kalorier, 38 g protein, 2 g karbohydrat, 24 g fett (2,5 g mettet) 102 mg kolesterol, 2,5 g fiber

Kreolske grønnsaker - til 2 porsjoner

2 ts olje til steking
100 g løk i skiver
1 middels stor grønn paprika i skiver
1 squash i skiver
4 middels store hvitløkfedd, knust
400 g hermetiske hakkede tomater (uten tilsatt sukker!)
1 ss worcestershiresaus
2 krm kunstig søtningsmiddel

Varm oljen i stekepanne på middels varme. Ha i løk, paprika, squash og hvitløk og fres i 5 minutter. Skru ned varmen. Tilsett hakkede tomater, worcestershiresaus og kunstig søtningsmiddel. Legg på lokk og la det surre i 5 minutter. Serveres sammen med fisken.

 
En porsjon: 184 kalorier, 5 g protein, 15 g krabohydrat, 7 g fett (1 g mettet), 0 mg kolesterol, 5 g fiber

Veldig god fiskemiddag - var suksess hos husbonden! :)


#2

Anne sa for siden:

Dette MÅ jeg prøve, ser kjempegodt ut.

Får aldri nok fiskeoppskrifter:D


#3

Solstråle sa for siden:

Denne retten skal sannelig jeg også prøve meg på! :ja:
Er så heldig at jeg har fryseren full av fiskefileter - Torsk,uer,sei, kveite... mmm

Kansje jeg må begynne å bli litt mer kreativ... ?:rodme:
torsk, potet, gulrot og rømme er jo litt kjedelig...
(og sikkert litt fyfy...potetene? - bær over med meg - fersking som jeg er)

:klem:


Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.