< Tilbake til oversikten

Reduserer man fettinntaket etter hvert?

Frank sa for siden:

Jeg har gått på Atkinsdietten i en måned nå og har begynt klatringen i "karbo-stigen". Som jeg har forstått er kombinasjonen fett og høyt karboinntak uheldig, bl.a fordi kroppen forbrenner karbohydrater før den i det hele tatt vurderer å starte fettforbrenning. Det jeg lurer på er derfor hva som skjer etterhvert som man øker sitt karboinntak. Skal man da etterhvert ende opp med å redusere fettintaket?
Håper noen kan svare på dette....
Frank

Photobscura sa for siden:

Jeg er ikke ekspert på det her, og jeg anbefaler deg å søke i tråder rundt om kring for å finne ut mer nøyaktig informasjon.
Men jeg vet at det er forskjell på karbohydrater og karbohydrater. Du har raske og langsomme.
De raske er de du finner i mye raffinert og preparert mat, som godteri med stort sukkerinnhold, fritert mat, mat med høyt stivelsesinnhold (de fleste brød, pasta, ris etc....)
De langsomme karbene finner du i en del av de grønnsakene du skal unngå i induksjon, men kan øke på etterhvert. Dette er matvarer som også inneholder masse andre ting man trenger, som mineraler, vitaminer og andre gode greier. Det er også derfor man bør ta kosttilskudd for å dekke de behovene under induksjon, som i første omgang er til å for å helomvende kroppen, tømme glycogenlageret sånn at kroppen for alvor kan sette i gang fettforbrenningen.

Har du Atkins-boka?

Frank sa for siden:

Takk for innspillet. Joda jeg har Atkinsboka, men tror ikke han sier noe om dette med eventuell reduksjon i fettinntaket (det er ei stund siden jeg leste boka). Ellers har du nok rett i at det er viktig å være oppmerksom på forskjellen på raske og langsomme karber.
Dette med kosttilskudd er også interesant. her har jeg neppe vært flink nok. Jeg tar et multivitaminpreparat, omega-3, C-vitamin og Q10. Dette er sikkert ikke nok......

Jeg tar omtrent samme som deg (multivitamin, b-vitamin, krom, tran) høres jo okå ut, men søk i Atkins-trådene der det står mer om hva slags tilskudd man bør ta. Skal til å hoppe inn i induksjon selv nå snart, etter noen måneder på "streit lavkarbo".
Uansett så er det snakk om Sunt Fett fra Sunne Matvarer. Du må i verste fall proppe deg med slemme karber for at det skal ha den store innvirkningen når det er i gang, skulle jeg mene.
Les litt om hva faktisk fettet gjør i kroppen din.

Har du fått gode resultater så langt, da? Nysgjerrig!

Jeg tror du ikke bør bekymre deg for fettforbrenningen i de neste fasene etter induksjon, dersom du klarer å gjennomføre den. Bare følg boka, og ellers vil jeg anbefale de fleste tråder skrevet av vår godeste Nille som har fulgt et Atkins-kosthold suksessfullt siden tidlig nittitall. Der er det mye å lære:)
Lykke til!

Borealis sa for siden:

Er heller ingen ekspert, men jeg vet ihvertfall at ketolyse-boka, der anbefales det et Lindberg-aktig kosthold, når ketolyseperioden er endt/du nærmer deg matchvekt. Og det innebærer litt mere karbohydrater (lav GI/GB), og noe mindre fett.
Såvidt jeg har forstått, er Ketolyse + Lindberg ganske lik Atkins induksjon + Atkins Vedvarende...correct me if I`m wrong!

Isalien sa for siden:

Dette lurer jeg også på...

Nille sa for siden:

Ikke tenk så i detaljer og kompliser ting. Etterhvert som man øker på karbene vil fettinntaket automatisk gå ned - i forhold til karbene du spiser. Dvs du spiser mer karber, men ikke mer fett. Om du ikke tenker på det går det av seg selv, ganske så automatisk. Det er vanskelig å se hvordan før du er oppe i det selv. Men slik er det.... Det er nemlig slik at de karbene som er "uheldige" sammen med fett ikke er grønnsaker, bær, nøtter og grovt korn. Spiser man den type karber man skal spise, er det ikke noe problem.

Det er karber som i sukker, raffinert hvitt mel, pasta, ris og poteter + all søppelmaten, som ikke skal kombineres med fett. Easy peasy !!

Men det er lov å bruke hue også. Man kan med fordel være litt mindre fokusert på fett. Dvs. at man ikke pøser på ekstra fløte eller fet ost for å få i seg "dagens fettmengde", slik mange gjør, men bruker "passe" innenfor rimelighetens grenser. Tenk på TYPE fett, ikke nødvendigvis mengde. Dvs. har man på forhånd gjort det riktig, dvs. ikke overdrevet inntaket av meieriprodukter, er man langt på vei !

Bra svart Nille. Jeg må si jeg gikk fra fettangst til full jubel, men har nå bare vent meg til at matfløte, rømme, oster, fet fisk etc er en del av mattilberedning, og en naturlig del av kostholdet mitt, i stedet for en fettfeiring hver dag i oppdagelsen av lavkarbo.:)

Frank sa for siden:

Takk for svar. Joda jeg har hatt effekt, men hadde kanskje trodd jeg skulle gå ned enda litt mer. Uansett: på de første fire ukene har jeg gått ned fem kilo. (Er 188 cm høy og var 107 kg da jeg starta). Hadde ei uke hvor jeg sto stille og lurer litt på om årsaken kan være at jeg måtte ta smertestillende tabletter et par dager pga stiv nakke/hodesmerter. Men jeg er fornøyd likevel. Også er det jo så enkelt å holde ut på kuren - Her spiser man jo festmat hver dag, hehehe....
Takker også dere andre som har engasjert dere. Dette med at man etterhvert ender opp på en Fedon-lignende diett tror jeg stemmer bra. Når man leser Atkins' beskrivelse av dietten for resten av livet synes jeg det er vnaskelig å se særlig stor forskjell i forhold til Fedon - og det er jo bra.
Dere har sikkert også rett i at fettinntaket vil justere seg mer eller mindre av seg selv og at man må passe på hva slags karber man har i seg i fremover...
Forresten, en annen ting. Atkins anbefaler ketostix (tror jeg det heter). Har vært på apoteket, men de sier det er gått ut av produksjon. Kan man få det fra annet hold?

Frank sa for siden:

Aha..... Jeg har forsynt meg grovt av både fløte, meierismør, seterrømme og fete oster (i tillegg til kjøtt/fisk). Bør kanskje redusere inntaket av meieriprodukter noe da? Fløte bruker jeg i kaffe, noe jeg aldri har gjort tidligere. I tillegg bruker jeg det også i sauser og omeletter. Smøret går også i sauser og den siste tida også på Sætre fiberrik knekkebrød (i tykke, deilige lag). Oster som brie, ridderost og vanlig hvitost spiser jeg til det meste - også som snacks...
Synes ellers det var beroligende å lese det du sier om karbene og at det er søppelmaten som går dårlig sammen med fett...

Borealis sa for siden:

Det må nå være ulikt fra apotek til apotek..jeg har fått tak i ketostix (kan ha ulike navn, men be om stix til å måle ketoner i urinen), på to ulike apotek her i lille Harstad...

Frank sa for siden:

OK. Da skal jeg prøve flere apotek. Skulle tro det var å få tak i her i Trondheim også... Det er jo en skikkelig storby :)

donjuanwannabe sa for siden:

Pass på meieriprodukter ja, for mye av de kan gjøre at du ikke tar av så raskt. Men gjelder ikke meierismør, det er rent fett så ingen fare forbundet med det.

Frank sa for siden:

Skjønner...... vel, da er det kanskje det som er årsaken til at vektnedgangen går temmelig treigt om dagen. Skal skjerpe meg på meieriproduktene.
Tok forøvrig litt hvitvin på lørdag (tørr sådan/12%). I følge matvaretabellem inneholder den ikke mer enn 0,2g karbo pr 100g, men er likevel spent på hvordan det vil slå ut. Har ikke ketostix (men har bestilt) så jeg har ikke fått sjekka hvordan det står til med ketosen. Veier meg omsdager og lørdager så jeg får vel en pekepinn snart... Hvilke erfaringer har dere andre når det gjelder alkohol?

Isalien sa for siden:

Alkohol, man går ikke ned i vekt siden kroppen er opptatt med å forbrenne alkoholer og ikke fett. Men det spørs jo hvilke mengde vi snakker om her. Og tørr hvitvin er vel det "beste" du kan drikke sånn sett. :)

Frank sa for siden:

jeg var ganske forsiktig med inntaket, men tror vel likevel det blir lenge til neste gang. Man vil jo forbrenne fett - og det har det vært lite av de siste to ukene. Vekta har gått ned 300 gram pr uke i to uker og jeg begynner å lure på om jeg inntar for mye meieriprodukter, noe donjuanwannabe også påpekte lenger oppe i tråden.... Tid for skjerpings!

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.