silje sa for siden:
www.dagbladet.no/dinside/2007/02/01/490669.html
vel.. noen av oss måtte vel nesten poste denne.. selv om det ikke akkurat er revolusjonerende nytt her inne...
:)
Silje
silje sa for siden:
www.dagbladet.no/dinside/2007/02/01/490669.html
vel.. noen av oss måtte vel nesten poste denne.. selv om det ikke akkurat er revolusjonerende nytt her inne...
:)
Silje
Photobscura sa for siden:
Jeg må bare få sagt at jeg ikke hisser meg altfor mye opp over kostholdsdebatten, fordi jeg vet at ting tar tid, og de rigide mønstrene som man har fulgt så langt, erstattes jo sakte men sikkert med nyere og mer håndfaste ting, som vi her på forumet er levende beviser for.
Bare denne setningen synes jeg er fin, og må komme fram langt tydeligere:
"Men samme type diett virker ikke likt på alle mennesker, det har kostholdsforsøk vist. Vi har ulik metabolisme og utgangspunkt."
Jeg mener; det tok lang tid å kristne Norge, men det ble også gjort med vold. Ting tar sin tid, men i mellomtiden så må vi fortsette å fremme saklige argumenter og gode beviser og vitenskap!
(Ikke misforstå meg, det var bare en sammenligning, og jeg er verken kristen eller hedning :lol:)
Når det gjelder dagbladet, så drukner desverre en artikkel som dette i hundre andre mer eller mindre revolusjonerende oppdagelser.
Aline sa for siden:
Så den nettopp :D Heia bergen ;)
Deilig å se at ting går fremover ;)
tbear sa for siden:
Fint av silje å gjøre oppmerksom på denne artikkelen. Det kunne umiddelbart se ut som en positiv omtale av mer fettrik kost, men jeg er ikke så sikker på det etter å ha lest raskt gjennom artikkelen samt linken til omtalen av doktorgradsavhandlingen. Kort sagt er dette primært et opplegg som går ut på å finne en bestemt, modifisert fettsyre (TTA) som kan markedsføres som et slankemiddel. Det er ikke det verden trenger! Når det gjelder generelt fett i kosten har ikke forskeren noen grensesprengende synspunkter, men uttaler:
[INDENT]Selv om et høyfettkosthold kan virke slankende, så vet vi lite om langtidseffektene. Det kan for eksempel gi lærevansker og øke faren for å utvikle Alzheimer, noe en nyere studie tyder på.
Så alt i alt er det nok tryggest å holde seg til et variert kosthold, men selvsagt uten for mye sukker, sier hun
[/INDENT]Når det gjelder metoden så er forskningen utført på mus, så på det grunnlaget kan man sikkert si en hel del om metabolismen hos mus. Men ikke nødvendigvis hos mennesker.
Huff, jeg håper dette ikke virker altfor negativ, men dette opplegget lukter betalt forskning for slankeindustrien lang vei! Det er nemlig mye mer å tjene på et "vidundermiddel" enn å anbefale folk å spise mer vanlig fett i kosten.
Karin sa for siden:
Min reaksjon var omtrent den samme som din, tbear. Det virket ikke særlig "fettvennlig", men mer vidundermiddel-orientert. De hadde jo til og med fremstilt denne fettsyren kunstig. Den kommer nok snart i pilleform, skal dere se.
Enig i at tanken nok er kommersiell mht forskningen. Synes man likevel kan trøste seg med at det gir noe, om enn vag propaganda for fettets verdi som en sunn del av kostholdet. Ett skritt om gangen... :liste:
tbear sa for siden:
Ja, og de fleste leser vel bare overskriften....:)
Hehe, nettopp.
Manina sa for siden:
Men tankevekkende at de anbefaler en helt ny, kunstig fettsyre som et godt middel, mens gamle, velkjente fettsyrer i maten advares mot, fordi en ikke kjenner langtidsvirkningene!
Kritisk journalisme kan være fint, bare synd at ikke de jobber i avisene.
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.