< Tilbake til oversikten

Atkins saksøkes

Anne sa for siden:

Åja, sånn er det bare, men husk i USA søkes alt og alle for neste hva som helst. Det er en litt annen kultur på det der enn hos oss.

Tøft å lese for de som virkelig har forstått og klarer å leve etter "oppskriften", og som føler seg vel med det.

....men vi skal ikke se bort fra at det kanskje faktisk kan være noen som ikke tåler dette kostholdet også...eller kanskje de ville blitt syke uansett..hvem vet:confused:

Begod sa for siden:

Akkurat det er viktig for oss lavkarbodister å huske på.

Noen trives best med et høyt karbo inntak og andre som oss trives best med lavkarbo.

Det finnes ikke et kosthold som er best for alle.

Vi er alle forskjellige og trenger forskjellig sammensatt kosthold.
Hvis ernæringsrådet og andre eksperter tok dette til seg så hadde vi kansje kommet noen vei i kostholdsdebatten.

Den eneste fasiten som finnes sitter du med selv, spis det som er best for din helse. Ikke hva forskning, ernæringsrådet eller andre eksperter måtte mene.

Så til artikklen.

I følge artikklen så hadde han på 2 mnd gått fra normale blodårer til 93% tette årer. Høres virklelig ekstremt ut og jeg lurer på om dette faktsk er mulig.

Eller så kan han kansje være genetisk annlagdt for dette på en eller annen måte.

Summer sa for siden:

Jeg for min del stiller meg kritisk til hva mannen har spist jeg...
Det er mange som "går på Atkins" sier de, men spiser "helt på tryne" for å utrykke meg pent...:p
Det er dessverre mange mennesker som går løs på denne kostholdsfilosofien uten å ha kjennskap til filosofien og ender opp med å spise helt feil...

Når det gjelder fett, så sier jo Atkins at om du spiser mettet fett så skal en øke opp prosentdelen av umettet fett tilsvarende, for det skal alltid være mest umettet fett. Med de riktige fettsyrene, så KAN en ikke få til så mye i årene...
Amerikanerne er vel blandt dem som spiser mest feil fett også, og det fettet som de bruker i kaker er jo virkelig til å grøsse av...

Atkins er jo ikke en entydig diett heller da... Alle må tilpasse den sin kropp og sin metabolske tilstand.... Det er forskjell på hvilke produkter en tåler og det er forskjell på hvor mange karbohydrater en skal ha i kostholdet sitt..
Jeg synes Atkinskostholdet tar hensyn til vår individualitet, og at jeg tror også at alle kan leve godt på vedlikeholdsdietten (siste fasen) For alle har godt av mer protein og mindre karbohydrater, alle har godt av å kutte ut rørsukker og annen raffinert mat, og alle har godt av å få i seg mer og riktige fettsyrer.

Albertine sa for siden:

Åh, jeg blir så provosert av at de skriver ting som "Gafle i seg fett", for det viser bare at de har misforstått!

Og Lise, du har så rett så rett når du skriver "For alle har godt av mer protein og mindre karbohydrater, alle har godt av å kutte ut rørsukker og annen raffinert mat, og alle har godt av å få i seg mer og riktige fettsyrer."

Anne sa for siden:

Mannen kan jo simpelthen ha missforstått dette med fett...at han har spist bare mettet fett feks....:eek: 200 gr ribbefett om dagen :eek: Vil ikke si det høyt engang i tilfelle noen tror det er det en skal.....Var det noen som sa tette årer:cool:

Begod sa for siden:

Enig med deg, Lise.

I tilfelle noen skulle tro noe annet.:)

Miriam sa for siden:

Å gå fra 0 tette årer til 93% tette årer er umulig på så kort tid.
Nei denne mannen har nok ikke bare inntatt Atkins kost men smugspist av endel andre forbudte varer.:)

Maz sa for siden:

Tror dette kan være positivt jeg. Virker jo ikke som han vil vinne i en rettssal når han ikke har fulgt dietten skikkelig. Men det er jo mulig å få hjerteproblemer om en mister for mye kalium, men dette var vel ikke årsaken her.

Nille sa for siden:

Jeg sier ikke mer................

Skorpia sa for siden:

Nå ble jeg småirritert og må påpeke at jeg ikke vet hva dere mellom det første og mitt innlegg har skrevet.

Skulle vi gått etter denne mannens uttalelser,burde mesteparten av norge saksøkt en masse nordmenn bla. Kåre 'Norum for å presse på oss karbohydratene vi ikke tåler så godt.

Nå er det faktisk blitt ganske anerkjent med insulinresistens,metabolsk syndrom. Og der er kostholdet [kutt ut raske karbohydrater] osv.
Dessuten er faktisk smør delvis ok igjen etter at det viste seg at den margrinen de har pressa på oss i årevis er full av dritt.(transfettsyrer)
Nei nå begynner livet å bli så vrient at jeg vurderer å kjøpe meg ei ku,noen høner osv. har allerede ei rotte og 4 katter:-)
Men det er mere næring i ei KUUUUUUUUUUUUUUUUUU.

Summer sa for siden:

Har vi ikke en applaus smilie? :)

Skorpia sa for siden:

klapp klapp:)

Summer sa for siden:

Du tar jobben du, det er bra! :D

Nille sa for siden:

Ja godt sagt Skorpia !:)

Iset sa for siden:

Haha du Skorpia, du er så fin!! Kjempebra sagt!!

Jeg blir veldig irritert på slike oppslag, for nå sitter norske ernæringsmyndigheter og godter seg og gnir seg i hendene. Det er så typisk!!!
Og som skrevet over, mannen kan UMULIG ha fulgt Atkins retningslinjer!

Marit sa for siden:

Hvordan unngår man kalium mangel, på lav karbo dietter?

Har hatt mye hjertebank etter att jeg spiser det som er lov, men spiser nok for lite.

Hvilke tilskudd kan jeg ta mot kalium mangel?

Skorpia sa for siden:

Tror neppe det er noe problem med kalium,kalsiummangel dersom du er i den fertile alder,dvs.før overgangsalder. Vet at det finnes noen med disse problemene,og da håper jeg det er noen andre her som sier fra. Første varsku på sånt er at en evt.brekker et ben uten at det er en naturlig årsak ,men i min familie finnes ikke den sykdommen(osteoperose) derfor har jeg heller ikke satt meg så myee inn i den. Sender denne videre til de som har peiling

Maz sa for siden:

Kalium er ikke det samme som kalsium.

Dr. Lindberg insisterer på at alle som følger hans ketogene opplegg tar tilskudd av kalium. Jeg tok 2*750 mg når jeg var i ketose. Etter som jeg har forstått her så anbefaler ikke Atkins det samme.

Jeg spurte legen i forbindelse med et publisert dødsfall i USA i høst om dette var grunnen han stresset vitkigheten av at jeg tok disse pillene. Jeg hadde slurvet litt og nivået hadde falt etter tidligere å ha økt (tok jevnlige blodprøver).

Skorpia sa for siden:

Atkins anbefaler ikke det samme fordi det er så mye av det i fløte,ost smør mm.

Skorpia sa for siden:

Og som den idiot jeg er,vet jeg at Kalium og Kalsium er to forskjellige grunnstoffer,men der ligger veldig nære hverandre i rekka:-).

Men jeg har problemer med hvem av dem som er kalk:-) til skjellettet.

Skorpia sa for siden:

roa meg ned nå:) Men jeg har et problem:cool: Når jeg blir irritert så blir jeg irritert:confused: og har problemer med å bli mindre irritert:p

Årsaken er nok at det skal en del til før jeg blir irritert:D

Akkurat da jeg var ferdig med å skrive her fikk jeg denne meldingen.

LIVET ER FULLT AV FANTASTISKE TING:
SOLNEDGANGER
VAKRE REGNBUER
SKJØNNE BLOMSTER
LATTER OG GLEDE
STILLE ØYEBLIKK
OG FLOTTE KVINNER
SOM DEG

GOD PINSE

MHM sa for siden:

Kalsium er et mineral = kalk, og dette finner vi mye av i meieriprodukter.
Kalium er et salt/elektrolytt, som finnes mye av i frukt og grønnsaker bl.a.

Når man er i ketose mister man mye salter, og derfor er det viktig å ta kaliumtilskudd, slik at ikke nivået blir for lavt. Kalsium er ikke noe problem.

Skorpia sa for siden:

FLOTT AT DU SVARER,MEN JEG HAR SIKKER GLEMT DET I MORGEN:(

jEG SKJØNNER IKKE HVORFOR JEG ALDRI KLARER Å SKILLE DE FRA HVERANDRE.

Da har jeg et spørsmål til dere alle? Noen som har en regle så jeg klarer å skille dem???

Fra Laboratoriet har jeg bla. syre i vann går an,vann i syre er uhyre.

Skorpia sa for siden:

Ja nå har jeg kjørt gjennom innleggene og lurer da på,hva slags mat en skal spise med mye kalium??????????

MHM sa for siden:

Glemmer du det sååå fort, Skorpia.... ;) Skrev nemlig i innlegget over at det finnes i frukt og grønnsaker... :p
Samt i Seltinsalt og LO salt.

Huskeregel: KalSium i Skjellettet

Nille sa for siden:

Atkins anbefaler iallefall kalium tilskudd (Potassium i boka hans). 1500mg pr dag, 750 mg morgen og kveld. Han anbefaler også kalsium, helst i et tilskudd hvor det også er magnesium og D-vitamin - fordi magnesiumen gjør at kalsiumen tas opp lettere (eller var der omvendt ??). Eller man kan selvfølgelig ta dem hver for seg.... Fettet vi spiser hjelper også kroppen med kalsiumopptak.... Årsaken til at han anbefaler begge, er at kostholdet vårt er vanndrivende, vi drikker mye vann og skyller masse mineraler og sporstoffer ut av kroppen........

mofe sa for siden:

Hm... lurer på hva utfallet av rettsaken ble?

Summer sa for siden:

Vi har ikke hørt noe... så.... ;)

mofe sa for siden:

:lol:

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.