< Tilbake til oversikten

Elanessës (dumme) spørsmål

Elanessë sa for siden:

Jeg føler at det er en del småting som jeg lurer på, så kan liksågodt lage en liten tråd her der jeg skriver dem inn etterhvert som jeg kommer på den.

Første litt flaue spørsmål er... hvordan spiser man en avocado? :o

Jeg er utrolig kresen på sånne litt uvanlige ting (les: mat man ikke er oppvokst med) og aner ikke når eller hvordan :rolleyes:
Jeg trosset alle hemninger her for et par uker siden og smakte litt squash for første gang. Og ja, jeg likte det faktisk. Nå tenkte jeg å ta et steg videre... blir så fort matlei nemlig om jeg skal spise det samme om og om igjen. Men aner ikke hvordan en avocado spiser, eller hvordan man tilbereder den, eller noe. Tips?

Nille sa for siden:

Jeg pleier å dele avocadoen i to på langs, langs steinen inni. Vri hverhalvdel hver sin vei og den ene delen løsner fra steinen. Hakk kniven (langsiden, ikke spissen) i steinen og vri rundt. Vips så er steinen ute. Da har du to halvdeler du kan gjøre flere ting med;

• fyll med rekesalat, eller kylling salat eller tunfisk salat eller .... hvilken som helst salat - og nyt....
  • skjær skiver på langs og "spa" dem ut med teskje, - ha i omelett eller pannekake, eller over fisk i ovn (Jamies bakte torsk m/avocado, reker, fløte og ost )
  • skjær hver halvdel i rutemønster inni skallet og spa utav, - vend i en ts sitronsaft (slik at den ikke misfarges) og ha i salat.Her er flere oppsrifter: avokado

Og til slutt:

Guacamole !
Det finnes like mange oppskrifter som det finnes mexikanske mammaer !

GRUNNOPPSKRIFT
1 avocado (deles i to og steinen tas ut, knuses med gaffel)
1/2 ss sitronsaft has oppi (for å hindre misfarging - og for smak)
1 hvitløksfedd (eller mindre)
litt salt
småhakket løk (1 ss er nok)
hakket tomat (ta ut kjernene før du skjærer den opp- 1 ss er nok til en avocado, men ta det på gefylen)
hakket koriander (urten)
og hakket jalapeno pepper om du vil.

Jeg lager som regel en diger bolle, minst 4 avocadoer - vi spiser det med skje her i huset ! Oppskriften (som kan varieres slik du vil) har jeg fått av min mexikanske venninde Becky ....

Broren min bor i Houston og har lært å lage den med 1 ss tomatsalsa oppi isteden for hakket tomat og jalapeno. NOEN har rømme i, men det er bare nordmenn tror jeg.

Det er viktig at den knuses med gaffel, da får du rikig konsistens. Lager du den i kjøkken maskin eller av for harde avocadoer blir det feil !! Enten for fint eller for kornete !

Tuttan sa for siden:

Vel... ikke dumt i det hele tatt synes jeg. Jeg gikk rundt i butikken og spurte andre som klemte på avocadoene jeg :-)

For det første må den være helt moden og ikke overmoden. Det er litt vanskelig å vite uten erfaring, men det vil komme seg etterhvert. Skallet blir mørkt og matt når den nærmer seg moden, og så skal den gi litt etter når du klemmer den lett med hele hånden. Er den for myk er den ikke god lenger og er den ikke helt moden er den nesten litt bitter på smak. Kanskje er det lurt å kjøpe flere samtidig som er modnet litt forskjellig. Da vil du både føle og smake hvilken som er den riktige med en gang.
Så tilbredningen: Del den i to på langs med en skarp kniv. Slå kniven ned i steinen og vri den ut. Så kan du ta kniven og skjære avocadoen i skiver på tvers eller langs eller i ruter mens den er i skallet. Vær forsiktig hvis du holder den i hånden. (Det gjør alltid jeg, for det går raskest.) Så tar du en skje og skraper ut innholdet.
Blir den fort brun kan du ha på sitrondråper, men jeg liker den best uten...
Avocado med reker og majones er en klassiker, men bruk den gjerne i salater sammen med kylling og fisk også.

Lykke til. Avocado er snadder :sikle:

Elanessë sa for siden:

Ble litt usikker nå om man spiser skallet også eller...? bare det som er inni kanskje? som en kiwi? :o

Men tuuusen takk for svar altså! Ble jo SÅ mye mer frister på avocado nå ja! Og ja, har faktisk jobbet på et sted før med avocadoer, så tror faktisk at jeg skal klare å skille ut de bra.

Tuttan sa for siden:

Vel, du merker det fort om du prøver å spise skallet....det skal du ikke ;)
Skrap det ut for å bruke det i andre retter, eller bruk skallet som en skål som du fyller med avocadoen blandet med tilbehøret.

Photobscura sa for siden:

Det er forresten de som er mest ruglete utenpå som er best (og som faktisk har minst karber, og minst stein=altså mer innhold).
Jeg bruker å kjøpe et nett med avocado på en innvandrersjappe, dersom du har tilgang på det (sultan på løkka har nett på seks sju stykker til rundt tjue kroner, noe som er BILLIG!)
Jeg legger nettet i kjøleskapet, og tar ut en og legger den i romstemperert skap, så fort jeg har spist en så tar jeg en ny og legger i skapet.
Ser visst ut til at de jeg legger i kjøleskapet modnes en del saktere, så da han man dem lenger! (Logisk, ja?!?!:D)

Signerer ellers på oppskriftene over. Avocado til laks er bare himmels. Men avocado er også mettende og velsmakende nok til at man bare tar to halver og strør litt salt og pepper over og spiser med skje, akkurat som du ville gjort med en kiwi!

Gudd løkk!

Ps: Koriander som Nille skriver om over er et av de nydeligste krydderene som finnes, du kan både få kjøpt ferskt, tørket, eller tørkede frø. Gjør mye fantastisk for en enkel grønnsaksrett, virkelig!

Huldr sa for siden:

Det hadde jeg også tenkt å skrive! :D For jeg gjør akkurat det samme. Har aldri hørt det fra noen andre, så trodde det bare var en oppdagelse jeg hadde gjort ...

For å bidra litt jeg også da, her er en oppskrift på avocadosuppe jeg fant (ikke testet ut av meg):

Kan serveres varm eller kald. (Men ikke kok den! Avocado tåler ikke det)

Ingredienser:

2 modne Avocado
4 dl Hønsebuljong
2 dl Crème fraiche
Litt nymalt pepper
Litt salt

Fremgangsmåte:

Del avocadoene, og grav ut fruktkjøttet. Mos det i foodprocessor. Tilsett buljong og creme fraiche, og smak til med salt og pepper.

Avkjøl eller varm opp.

Photobscura sa for siden:

Leste tilfelidigvis igjen det jeg skrev, nå håper jeg ikke du begynner å spise kiwien din med salt og pepper,
hahahahahhahhahahah:lol:

Elanessë sa for siden:

Tjihi, neida, ingen fare :D

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.