ser at flere av dere ikke bruker soyamel, men heller proteinpulver pga smaken.
bryr meg ikkeno om smaken av soyamel jeg, merker ikkeno til den og da kan jeg vel like greit bruke dette også? i pannekaker, vafler og sånt.
vet at det er litt mer karb i soymelet, men det blir jo ikke så mye man bruker.
har laget paibunn med soyamel også, synes den ble god jeg :)
Jada, klarer du smaken er det OK, men soyamel har en del karber mer en soyaprotein. Kommer an på hva karbegrense du har lagt deg på.
Soyabønner males opp til soyamel, det inneholder normalt ca 20 gram
karbohydrat/100 gram. (men noen her har visst fått tak i et med mye mindre karber i).
Soyaprotein er soyamel der man fjerner det meste av karbohydratene, altså renset soyamel. Det inneholder fra 1,5 og oppover pr 100 gram.
Soya ble tidligere brukt som dyrefor. Men så fant man ut at det ikke var sunt for dyrene. Derfor ble løsningen å begynne å gi det til mennesker og markedsføre det som "sunt". I Japan bruker fruene å gi soya til mennene sine om de syntes de er i overkant virile. Soya er kjent for å senke testosteronet hos menn.
//Propagandamodus av//
Undersøk forskjellige kilder før du begynner å spise større mengder av dette stoffer. Jeg har lest mye stygt. Og det er en mye at de spiser så voldsomt mye soya i Japan og Kina.
Nå er jeg ikke sikker på hvilke deler av soya som har denne effekten. Fett, protein eller karbo.
Selv er jeg skeptisk til soya, - og bruker det ikke. Om du først skal kjøpe proteinpulver er det bedre med myseprotein. Spiller liten rolle vhilken type om du skal bruke det til baking og pannekaker. Bare det er lite karer er det ok !
Husker ikke hvem som har sagt det, men poenget er vel at soya har både positive og negative effekter. Det er ingen fasit her, men overdreven bruk er ikke bra. Det kommer jo an på hver enkelts kropp også. Jeg som har lavt stoffskifte holder meg stort sett unna soya siden det påvirker skjoldbruskkjertelen i retning lavere tyroksinproduksjon, mens andre kan ha gode helseeffekter av soya.
Ooops, dette var nytt for meg. Er det slik at Soya ikke er bra å spise? Jeg spiser nemlig endel soyaflak (går ikke på streng lavkarbodiett, mer i retning av Lindberg)? Jeg har lav forbrenning og bør ikke spise noe som senker den enda mer, gjør soya det?
Forøvrig så har jeg en veninne som går på diett a la blodtypedietten og hun kan ikke benytte meieriprodukter. Kan man bruke soyamelk i stedet for vanlig melk?
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.