< Tilbake til oversikten

Litt hjelp til å "tolke" næringsinnhold?

LilleVille sa for siden:

Se på denne:

www.hjem-is.no/Default.aspx?ID=1513&M=Shop&PID=2582&ProductID=101

Står "Karbohydrat 11 g, hvorav sukker 0 g"
men de 11 grammene kan jo f.eks være stivelse, sikkert ikke sukkeralkoholer alt sammen? Jeg kjenner ikke så mye til alle de andre ingrediensene, noen som kan ta en "educated guess" på hvor mye karbohydrater man kan regne i denne isen?

Nille sa for siden:

Du skal regne 11 karber pr 100 gram i denne isen. Dvs. at det er 110 karber i hele boksen (1 kg).

Sukker og sukkerARTER skal alltid telles. Fiber er allerede trukket fra på norske/eurpoeiske næringsinnhold (EU-standard).

Det eneste du kan trekke fra et næringsinnhold i Norge er polyoler/sukkerALKOHOLER. Det er kunstig søtstoff. Er det ikke spesifisert på næringsinnholdet (f.eks. hvorav sukkeralkoholer så og så mange gram etc.) er det allerede trukket fra.

Karbene i denne isen kommer hovedsaklig fra:
Skummetmelk, fløte, mysepulver, glyserol

LilleVille sa for siden:

Takk Nille!

Ja jeg vet at fiber er trukket fra.. Jeg bare håpet at jeg kunne trekke fra noe sukkeralkoholer... Alle disse barene og sukkerfrie sjokoladene og sånt opererer jo med "net carbs", der sukkeralkoholer er trukket fra...

Får vel heller prøve meg på en oppskrift på is da.. Høres så tungvint ut å røre hvert 10. minutt bare :o

Monen sa for siden:

Det har vært en tråd her inne tidligere om en is fra isbilen eller hjem-is som inneholdt lite karber.. Tror den var i porsjonspakninger?

LilleVille sa for siden:

Skal prøve å lage selv, se hvor mye pes det er :) Så får jeg heller se om det er verd karbene... Er ikke det så lenge jeg er i ketose ihvertfall, helt klart!

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.