< Tilbake til oversikten

Lavkarbo mot plakk?

Nille sa for siden:

Ja, det er noe de fleste av oss har erfart regner jeg med. Før jeg begynte med et seriøst lavkarbo kosthold måtte jeg til tannlegen to ganger i året for å fjerne tannstein. Å gå en gang i året var rett og slett for smertefult - så mye tannstein hadde jeg. Tilfeldigvis begynte mitt lavkarboliv rett etter en særdeles smertefull seanse i tannlegestolen. 1/2 år etterpå trodde ikke tannpleieren sine egne øyne. Hva i all verden har skjedd her, sa hun. Bortsett fra tannstein rundt en tann som sitter litt skjevt i forhold til de andre, hadde jeg ikke tannstein i det hele tatt. Tennene var noe misfarget av røyk og te, men etter at jeg kuttet ned på tedrikking + slutta å røyke, har det forbedret seg også. Kan også legge til at jeg ikke drikker kullsyreholdige drikker lenger heller.... Pusser tennene mprgen og kveld. Min tannlege mener de er det sunneste.

Det er lenge siden jeg har grudd meg til å gå til tannlegen nå..... :D

themonk sa for siden:

Hmm. Rart. Jeg har fått mer tannstein etter at jeg begynte på lavkarbo. Tannstein dannes av bakterier i munnen som omsetter proteiner i spyttet.

Allikevel har jeg aldri hull i tennene lenger, sånn som tidligere. Har til og med klart å reversere en fire-fem begynnende hull som jeg hadde.

Huldr sa for siden:

Jeg har også erfart at jeg fikk mindre tannstein da jeg startet med lavkarbo ... :)

Summer sa for siden:

Jeg merker plysj-tennene kommer tilbake dersom jeg spiser noe sukkerholdig. Deilig å være kvitt dem. :D

bluVelvet sa for siden:

Tannstein er avleiringer som består av kalk og andre mineralsalter som utfelles av spyttet. -Caplex

Har aldri vært spesielt plaget av tannstein men måtte fjerne litt på mitt første tannlegebesøk på 10 år :eek: i sommer.

**Angelica** sa for siden:

Det skyldes at det er kun sukker som påvirker plakk-produksjonen. (har jeg hørt.) Før sukkeret kom hadde man ikke hull i tennene heller... ;)

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.