Kikkimor sa for siden:
Kutta ut karbo for ca ei uka siden. Resultatet er at jeg blir trøttere og trøttere for hver dag som går. Er dette normalt?
Kikkimor sa for siden:
Kutta ut karbo for ca ei uka siden. Resultatet er at jeg blir trøttere og trøttere for hver dag som går. Er dette normalt?
jeef-micro sa for siden:
Spiser du ikke karbohydrater i det hele tatt??
i så fall er det kanskje ikke så rart. Hjernen "lever" av karbohydrater, og når den ikke får det får den ikke den næringen den behøver for å fungere. Du bør spise karbohydrater, men velg de RIKTIGE karbohydratene, og spis riktig MENGDE av de...
Kikkimor sa for siden:
Burde vel egentlig skrive "med for lite karbo". Joda, jeg spiser karbo, men kun gjennom salater og tomatpure. Så noe får jeg i meg.
jeef-micro sa for siden:
Velg deg en filosofi. Les boka godt, og få deg noen "regler". Det er ikke så lurt å starte med en egendefinert kostholdsfilosofi. Husk at det er mye viktige stoffer i grønnsaker som kroppen behøver for å kunne fungere.
Borealis sa for siden:
Eh...derom strides vel de lærde? At hjernen MÅ ha karber? :rolleyes:
Men, når det er sagt, man finner andre ting i grønnsaker og bær, som er meget viktig... vitaminer, mineraler,fytostoffer, enzymer, osv...så viktigheten av grønt er vi skjønt enige om! :ja:
jeef-micro sa for siden:
Jo hjernen bruker nok karber som mat, men det er ikke dermed sagt at det er gunstig med alle typer karber
tennissokk sa for siden:
Er du i ketose?
Første gangen jeg kom i ketose var jeg veldig mye trøtt de første to ukene,
og kunne sove opp mot 10 timer uten problem. (Vanlige for meg er rundt 7 timer)
Søvnbehovet gikk tilbake til normalen når kroppen ble vant med ketosen.
Goggen sa for siden:
Dette er helt normalt. Kutter du karbohydratene tar det noen dag før kroppen innstiller seg på fettforbrenning. Jeg spiste hverken grønnsaker eller salat da jeg begynte med dette. Etter 4-5 dager klarnet hodet, og trøttheta forsvant.
Borealis sa for siden:
Mener bestemt å ha lest, (Bedre uten brød...? Hm..) at hjernen godt kan bruke ketoner til drivstoff....
Tror HP har skrevet mye om dette i forskjellige tråder...blandt annet et forskningsresultat, hvor konklusjonen var, at hjernen faktisk FORETREKKER ketoner framfor glucose....
Men, -HP? Nille? Anyone?
jeef-micro sa for siden:
Nå har jeg flere ganger understreket RIKTIG TYPE KARBOHYDRATER da... det vil ikke si glucose...
og hva er ketoner? jo det er det kroppen danner når den får "for lite" karbohydrater (en "erstatning")
Titti sa for siden:
Tar du vitaminer ved siden av?
Borealis sa for siden:
Jeg mener fremdeles, at hjernen ikke MÅ ha karbohydrater, i noen form! (Jepp, sta!;) )
"Hjernen "lever" av karbohydrater, og når den ikke får det får den ikke den næringen den behøver for å fungere."...skriver du...
Det er her jeg mener, at fagfolk ikke er helt enige....
Det finnes folkeslag som lever store deler av året uten karbohydrater, f.ex eskimoene.
Vil ikke starte noen krangel, men jeg mener bare at hovedgrunnen til å spise 15-20 gr/karb fra grønt/bær/nøtter etc, IKKE er at hjernen trenger disse karbene, men di livsviktige stoffene de representerer.
Se forøvrig denne tråden;forum.lavkarbo.no/showthread.php?p=81942&highlight=ketoner+drivstoff#post81942
jeef-micro sa for siden:
Tror bare vi får være enige om at vi ikke er enige...
Jeg har hverken energi eller lyst til å ta denne diskusjonen
Nille sa for siden:
Ja, det er normalt. Kroppen trenger tid til å omstille seg fra karbohydat/glykogen forbrenning til fettforbrenning/ketose. I denne overgangen vil man kunne føle seg trettere/uopplagt/kvalm/svimmel. Det kan vare fra en til to uker. Noen kjenner ingen forskjell, andre får mer kraftig reaksjon. Man føler å en måte en slags abstinenssymptomer. Abstinensen kommer fra manglende sukker inntak. Det kan være riktig ille for noen.
Men du sier du har kutta ut karbo. Det er ikke særlig lurt å kutte ut absolutt alle karber. Sukker, mel, poteter, ris og pasta og andre stivelsesholdige matvarer er det du absolutt SKAL kutte ut, men grønnsaker, urter, nøtter etc kan du godt spise. Det er viktig å spise næringstette grønnsaker, ikke bare salat (issalat bl.a. er stort sett vann) og tomatpure. Et variert inntak av grønnsaker er veldig viktig. Håper du bruker forskjellige salattyper - og masse forskjellige grønnsaker utenom. Ketose, tilstanden du kommer i når kroppen bytter fra karbe- til fettforbrenning, - er en kostbar forbrenningsmetode for kroppen, og den krever en rekke enzymer som vi får i oss via vitaminer og mineraler i bl.a. grønnsaker. Det er derfor det er viktig med et variert kosthold med grønnsaker når man er i ketose.
Ja det er korrekt. Det finnes en rekke vitenskaplige rapporter som beviser dette. Kroppen/hjernen trenger ikke karber som i glukose/glykogen for å fungere. Både kropp og hode funker fint på ketoner. Men vitaminene og mineralene blir derfor desto viktigere når man er i ketose. Det er altså enzymene - vitaminene og mineralene kroppen trenger, IKKE karbene/glukosen, - om du skjønner hva jeg mener. Det er altså ikke likegyldig hva slags type karber man spiser. Hvor mye enzymer/vitaminer/mineraler (karber) kroppen trenger er variabelt fra person til person. Noen trenger veldig lite - andre noe mer. Det er derfor Torkil anbefaler fra 15 karber pr døgn, fordi noen må så lavt ned for å komme i ketose. MEN de fleste kommer i ketose på fra 20 og oppover. Mange er i ketose helt oppi 40 tallet. Man må finne sin egen "grense". På Atkins lærer man bl.a hvordan man kan finne denne grensen.
Håper dette klarerte en del spørsmål dere har diskutert i tråden :)
:)
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.