Det er vel en eller annen dårlig oversettelse tenker jeg - om du har den norske boka. Mulig de mener blanding av soya protein og myseprotein... eller ? Nei, jeg kan jammen ikke svare deg på hva de mener. Kan du poste oppskriften akkurat slik den står trykket ?
Det må vel være en dårlig oversettelse her?
Og når det gjelder frityrolje, det er noe jeg ikke har så lyst til å bruke, regner med det er greit med smør i stedet?
OK, da er det soyamel de mener. Soyamel og proteinpulver (hvis det er av soya) er ikke det samme:
Soyabønner kan males opp til soyamel, det inneholder ca 20gram
karbohydrat/100 gram. (men noen her har visst fått tak i et med mye mindre karber i). Det her en ganske spesiell smak.
Soyaprotein er soyamel der man fjerner det meste av karbohydratene, altså renset soyamel. Jo mer som fjernes jo dyrere blir soyaproteinet. Og så smaker det MYE bedre enn soyamel !
I tillegg har man andre proteinpulvere, som b.la. myseprotein som kommer fra myse, som kommer fra osteysting. Mysen går igjennom forskjellige prosesser for å fjerne osterester. Den pasteuriseres, og så fjernes fettet i en slags sentrifuge. Massen som er til overs kan brukes til forskjellige produkter, som foredling til bl.a. mysepulver og myseprotein konsentrat.
Jeg kan bare helt uten videre tro at denne oppskriften er bedre (jeg og mange andre synes i alle fall dette er verdens mest fantastiske pannekake:D): forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=3607
Jeg pleier i blant å bytte ut cottage-cheese med seterrømme. Da blir det enda mer smak på den. Men karbemengden blir vel omtrent den samme.
Kick ass-frokost!!
Jeg har akkurat kjøpt dette DYRE soyaproteinet og er litt på jakt etter noe å bruke det i. Dessuten er vi på induksjon og derfor er det ganske begrenset hva vi kan spise i f.eks pannekaker.
Så i oppskriften skal jeg ta tolke det som soyaMEL det øverste og soyaProtein det nederste?
Ja, i de pannekake oppskriftene jeg har i den amerikanske utgaven av DANDR og AFL (Atkins for Life) er det snakk om soyflour øverst, og det er helt sikkert soyaMEL - ikke pulver.
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.