< Tilbake til oversikten

Havrebrød

Lullen sa for siden:

Noen som vet hvordan havrebrød påvirker blodsukkeret?
Og om det er et bedre alternativ enn tradisjonelle brød?

Klarer for tiden ikke å kutte så mye ned på brødspisinga iom at jeg er gravid, så jeg forsøker å finne noen alternativer til knekkebrød mm

Både Coop og Meny(Bakers) har disse brødene har jeg sett.

Havrebrød inneholder sammalt hvetemel og hvetemel så det er jo sikkert ikke kjempebra...sukk

Nille sa for siden:

Nope, dette er IKKE bra. MÅ du ha brød, så anbefales Lindberg sine brød, eller iallefall så grovt som mulig, med minst mulig raffinert hvitt mel, gjerne gjerne med en del rug, bygg og havre i. Men altså ikke bare havre !

Du kan jo bake selv også !

Fedonisten sa for siden:

Enig med Nille :ja:

Når det gjelder lavkarbo, så er det pr. i dag Fedon sitt brød som er det mest gunstige. Jeg pleier av og til også å bruke bakemiksen hans og bake rundstykker - for rundtstykker syns jeg er litt ekstra 'kos'.

Hva er grunnen til at du ikke klarer å kutte ned på brød når du er gravid? Blir du sugen, eller hva er det? Hvis du klarer å identifisere hva som er grunnen - så kanskje vi kan hjelpe deg å finne bedre alternativer enn brød. Som du blir fornøyd med.

:klem:

Lullen sa for siden:

Okei, får fortsette med fullkorn/rugsbrødet og knekkebrød da skjønner jeg. Spiser innimellom Dr.Lindbergs brød også...

Bake selv er jo en god tanke :rolleyes:

Lullen sa for siden:

Tror det mest er at jeg er sugen på brød og at jeg rett og slett ikke har så god disiplin over meg selv om dagen.
Føler vel at jeg kan "kose" meg litt nå som jeg er gravid, selv om jeg vet at det er fy, fy..

Kan vel legge til at jeg slutten med Metformin da jeg var 15 uker på vei og etter dette har jeg ikke vært veldig flink med kostholdet.

Er nå i uke 30

Solan sa for siden:

Vollkornbrot er nok det beste - om du ikke kan bake selv og har mye tålmodighet, da. Brød behøver ikke være bare mel, for du kan ha oppi mye - mye! - fett som vil hjelpe brødet ditt få en helt annen ernæringsprofil, og du kan ha oppi proteinkilder, osv. Kona hadde en periode med mye brødbaking, og var utrolig flink. Hennes bakebibel var The Laurel's Kitchen Bread Book av Laurel Robinson, og den inneholder alt fra grunntips om hvordan du skal elte (noe du garantert ikke kan, selv om du kanskje tror du kan det) til avanserte items. Og du trenger noe slikt om du ikke bare skal bake kjedelige Norum-brød.

Har du forresten tatt Metabolic Typing Test? Den kan hjelpe deg å finne ut mer om dine individuelle ernæringsbehov ved at du registrerer hvordan kroppen din reagerer på mat, sult, osv. De deler inn i

A - carbo type
B - mixed type
C - protein (and fat) type

Du vil alltid ha en mix av A, B og C-svar, og eksemplene viser at de fleste er litt av alt. Så jeg ble overrasket over hvordan svarene mine var fordelt 50/50 på B og C, og med bare 3% av svarene i A!

Solan sa for siden:

Slik skal ei brødskive se ut! (Håper vedleggene kom med skikkelig; det er vollkornbrot med kokosfett og leverpostei)

Lullen sa for siden:

Det er det brødet jeg spiser mest av. Men ikke med kokosfett, men leverpostei med sylteagurk (eller rødbeter) og majones :flau:

Metabolic Typing Test har jeg aldri tatt, får lese litt mer om den tror jeg!

Og angående baking av brød, har jeg nå fått litt blod på tann. Så til helga skal jeg til pers :D
Har bare bakt glutenfrie brød til min sønn en liten stund han var på glutenfri diet, så dette skal bli interessant :rolleyes:

Photobscura sa for siden:

Greit å informere om at denne koster 40 dollar å gjennomføre, så vidt jeg forsto...
Men høres spennende ut da.

Solan sa for siden:

Godt poeng. Jeg tok testen i boka. Bare 10 dolla, og så kan du derette ta den så mange ganger du vil helt gratis. :D

Den testen er en god del av bakgrunnen for at jeg havnet her, forresten.

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.