Spiste middag kl 17. Er i ketose og er ikke sulten nå, det er 5 timer siden middag. Jeg er ikke direkte stappmett men burde jeg tvinge i meg noe før jeg legger meg? Skal jo liksom spise mye og fett disse to ukene. Har spist 4 måltider før i dag.
Nei, du må ikke spise om kvelden !
Og du skal aldri tvinge i deg mat heller. Om du er så mett at du ikke orker mat er det bedre å fordele måltidene, - evt. størrelsen på måltidene bedre. Men dette er noe som går seg til etterhvert og ikke noe å stresse med !
Det er faktisk ikke dumt å la være å spise om kvelden om du greier det, eller i alle fall spise noe uten karber i, som f eks egg eller en kjøttbit eller noe.
Jeg stoppet en gang helt opp i vektnedgang, og fikk da det rådet å ikke spise noen karber om kvelden. Det funket!
Forklaringen var at man forbrenner mest (faktisk!) mens man sover, og kroppen leter jo først og fremst etter karber å forbrenne. Når den ikke finner det, brenner den fett. Dermed skulle du gå enda mer ned om du ikke har spist noen karber før du legger deg.
Men husk at du ikke skal være sulten, dessuten sover i alle fall jeg dårligere hvis jeg er sulten. . . Og Atkins sier at man ikke bør gå mer enn 6 timer i våken tilstand uten å spise.
Jeg har aldri hørt at man forbrenner mer når man sover, snarere tvert imot, men en ting er sikkert: man forbrenner.
Og som Karin sa, er man tom for karber når man sover så brenner den fett. Godt å ta med seg.
Prøv å vei deg før du legger deg og etter at du står opp (men før du tisser!) så ser du i teorien hvor mye kroppen har forbrent i løpet av natten. Jeg tror (med stor vekt på tror siden vekten ikke er helt nøyaktig) at rekorden min var 3-400 gram på en natt. Hmm, jeg må prøve eksperimentet igjen for å se :-)
På en annen side blir man jo ofte trøtt når man spiser noe med karbohydrater i, og man vil jo aller helst være trøtt når man legger seg?
Det opplegget jeg har går ut på at jeg spiser de fleste karbohydratene til middag som jeg spiser rundt 6-7 tiden.
Da sover jeg godt iallfall. Aner ikke hvordan dette påvirker vektnedgang siden jeg ikke driver med slikt.
For meg virker det også mest logisk å være i aktivitet før man spiser, ikke spise før man er i aktivitet. Ingen rovdyr spiser før de har felt byttet sitt.
Akkurat det der har jeg tenkt på i det siste. Hvor naturlig er det å spise frokost, det er jo ikke all som mener det er det.
Men vi er jo tross alt ikke rovdyr, vi er mnnesker som har stor nok hjerne til å klare å samle opp mat så vi ikke trenger å jakte før hvert måltid. Og såpass til hjerne hadde vi i steinalderen også ...
Jeg heller forresten mest til at det er bra med karber om kvelden og ikke protein, for å få tryptofanen til hjernen ...
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.