< Tilbake til oversikten

Tygging

tnutt sa for siden:

Jeg har lest at det er sunt å spise drikkende, og drikke spisende. Dette betydde at man tygde maten femti ganger før man svelget, og drakk på samme måten som man spiste.

Dette rådet kan være viktig ved karbohydrat-mat hvor lang tyggetid gir lavere belastning på blodsukkeret.

Jeg lurer imidlertid på om tygging er så veldig viktig på lavkarbo, og tror tyggingens formål på slik mat egentlig bare å rive i stykker kjøtt, samt smaksopplevelse.

Kristian sa for siden:

Kan ikke se noen bakdeler ved å tygge godt ivertfall. Det er jo også ett poeng å spise sakte slik at metthetsfølelsen rekker å komme før du har spist for mye. Viktigere på høykarbo, helt klart, for da er det mye lettere å overspise.
Jeg vet ikke hvor viktig det er for fordøyelsen.

Fedonisten sa for siden:

Tygging er helt klart viktig uansett hva du spiser. Fordøyelseskanalen starter jo i munnen, og når du tygger tilsettes maten spyttamylase som er viktig for nedbryting av maten i tarmkanalen. Tygging handler derfor ikke kun om å 'rive maten i stykker' som mange kanskje tror.

Det sies at 80 % av befolkningen i Norge har fordøyelsesproblemer, og da er det å tygge maten ordentlig en liten ting det koster oss lite å gjøre for å hjelpe kroppen litt.

Morsomt å se at du nevner dette med å 'tygge drikke' eller å drikke som man spiser, som du kaller det. Hvis du ser på riktig gamle mennesker, så er det ganske mange av dem som f.eks. tygger suppe. Selv uten særlig biter som krever tygging. Det er en SUNN måte å spise på, men det kan selvfølgelig føles litt snodig å sette seg ned å ni-tygge kaffe'n sin f.eks.

Konkelimonke sa for siden:

Hehe! Dette er faktisk ein ting eg tenkjer på kvar gong eg sit og skal eta... Men no er no ikkje eg akkurat slik aom alle andre heller då! ler

Men, ta til dømes viss eg drikk juice eller noko... Ja då tygg eg nesten meir enn når eg et mat... Hehe!

Men dette er nok noko dei eldre kan betre enn oss "unge" i dag trur eg... for før så hadde dei ikkje så masse mat å eta på, så for at maten skulle vara lengst mogleg - ja då må du opphalde den lenger i munnen, og tygge på den ekstra lenge...

Men... ikkje er eg nokon ekspert!:rolleyes:

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.