Høsten har alltid vært den tiden aktivitetsnivået mitt har vært størst. Jeg er ivrig jeger under fuglejakten, om høsten har jeg gått langeturer. Gjennomsnittlig kan jeg vel si at jeg har hatt vel 3 turer i uka fra tidlig september, og frem til jul. En tretimerstur midt i uken og to åtte til titimers turer i helgene. Dette pluss et par lengre turer på to til tre dager.
Kostholdet mitt har stort sett bestått av karbohydrater, i form av sjokolade, brød, og sukkerholdige leskedrikker som iste, saft og brus. I tillegg har jeg brukt å spise sånne ”karbo-bomber” som konkurranse sykelister bruker, når beina virker trøtt og bakkene lange.. Selv om jeg har brukt å legge på meg resten av året så har jeg tross denne dietten mistet ca 10 kg hver høst.
I år har det vært lite fugl i fjellet og jeg har konsentrert meg mer om hjortejakt. Dette består jo mest av å sitte i ro å vente på hjorten. Kosten har stort sett vært som før på jakt bare mindre, jeg har selvfølgelig ikke mistet de ”vanlige” kiloene, heller snarere lagt på meg mer..
Nå som jeg har begynt med lavkarbo og lest mye her på forumet skjønner jeg mer og mer hvorfor.. (trodde før at det var pølsa på shell som av var problemet, nå skjønner jeg at det snarere var brødet)..
Uansett føler jeg meg usikker på hva som er riktig å spise når man er i ”høy” aktivitet over lengre tid? Jeg er redd jeg skal gå tom for karbohydrater når jeg er på slike turer, og ikke orke like mye som før. Noen som har erfaringer med dette her? Har jeg noe å frykte med lav karbo på jakt?
Hei! Jeg pleide bl.a å være med bestefaren min på jakt da jeg var mindre, og i og med at han er diabetiker, så kan det hende jeg har noen gode tips!?
Han tok alltid med en god beta tørka elgkjøtt eller to eller tre, den holder lenge, og gir mye energi. Ellers så er pølser på en termos ikke så dumt, eller en hjemmelaga grønnsaks/bettasuppe eller buljong på termos, litt frukt må en jo kunne unne seg når man langer ut på sånne turer som du gjør. Appelsiner er en fin ting å ta med seg når du trenger den ekstra energien. Men på lavkarbo skal man som regel ikke overdrive bruken av søte frukter.
Men det aller beste tipset vil jeg uansett si er tørrkjøtt, med tanke på varigheten. Dersom du har mulighet til å tenne bål ved et vann, kan det jo også være en idé å grille noe av kjøttet du fanger? Rype er jo ikke så vanskelig å plukke og og tre på et grillspyd. Men jeg vet ikke om det er regler for sånt. Husker at det ble gjort da jeg var liten.
Og!!! En vannflaske som kan fylles opp i bekker. Det er et must, vann er det første du mister, og mister veldig mye av når du er så pass i fysisk aktivitet.
En matboks med hjemmelagde kjöttboller og salat med creme fraiche er min turmat, men jeg bor ved siden av jaktterrenget så jeg er hjemom hver kveld.. hehe.. Jeg merker veldig godt at jeg er litt seig i beina ved starten av en gåtur, men med jevn tempo så er det ingen problemer..
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.