< Tilbake til oversikten

Vad er det som er vanskligast med å spise på restaurant?

Fridolina sa for siden:

Ennu en spørre undersøkelse:)

stinasol sa for siden:

tenk så kjekt det hadde vært om de hadde ført opp innholdet i maten :ja:

ramones sa for siden:

Ja! Det hadde jo vært en super idè :D

LilleVille sa for siden:

Da må man nok til USA... Var ikke næringsinnhold på alle menyer der heller altså, men mange spisesteder hadde en egen lavkarbomeny, og der sto det ihvertfall antall net carbs :)

Nille sa for siden:

Hva med oss som ikke syns det er er problem ? Jeg vil også stemme på noe ! :)
[color=purple][/color]
Jeg har ingen problemer med å spise på restaurant. Og jeg ber alltid om ekstra salat/grønnsaker istedenfor pasta/ris/poteter. Med få unntak har jeg aldri opplevd at noen har vært sure eller negative. Undrende ja, men negative - ikke i det hele tatt.
[color=purple][/color]
[color=purple][/color]
Skjønner godt at det er flaut å be om spesialbehandling å få fokus på seg. Men i praksis er det faktisk ikke mange som legger merke til det. Og det å ønske noe litt utenom menyen er ganske vanlig alle andre steder enn i norden ser det ut til.
[color=purple][/color]
:D
[color=purple][/color]
[color=purple][/color]

Fridolina sa for siden:

Va med å svare på den andre undersøkelsen Nille:D jag har lagt ut 2 st.:D

Kristian sa for siden:

Selv om jeg ikke syns det er så stort problem så hadde jeg kunne tenkt meg å krysse ut alle.
Næringsinnholdet kunne godt ha vært med for det er jo ikke godt å vite hva disse sausene inneholder, uansett så holder jeg meg unna sursøtsaus og sukkerkolør for det er jo bare sukkeret.
Det er jo egentlig ikke flaut å spørre, men jeg liker ikke å spørre for det, på samme måte som at jeg ikke liker å spørre om veien, det har liksom med at jeg vil greie meg selv. Hadde vært mye enklere om menyen inneholdt noen lavkarbomat som ikke var fettfattig.
Hvis jeg ikke spiser poteten blir jo porsjonen mindre, kan være ett problem hvis jeg er veldig sulten men ikke hvis jeg er i ketose.
Har også opplevd at det kan være ett problem for betjeningen på en veikro for der hadde de ferdige porsjoner og da visste ikke hun hva hun skulle ta i betaling når chipsen uteble fra porsjonen. Problemene med å spørre blir sikkert mindre jo oftere folk spør. Det er jo ganske vanlig at folk spør om litt endring på retten.

jeef-micro sa for siden:

[INDENT]Bør ho ikke være noe problem... de som jobber i resturanter jobber i en service-bedrift, og er der for at kundene skal ha det bra, og bør gjøre sitt ytterste for at kundene skal få den beste behandling.. Under der kommer også det å få byttet ut enkelte deler i en middagsrett... vi betalertross alt for det.
[/INDENT]

jeef-micro sa for siden:

Det eneste jeg har opplevd som vanskelig er at jeg ikke kan spise svinekjøtt med sur-søt-saus og ris på kinaresturant...

Sirene sa for siden:

Jeg har mange års erfaring med å spise ute med cøliaki, og det er jo samme problem. Man må spørre om, hva maten inneholder og eventuelt be om alternativer. Min erfaring er at man må velge restaurant med omhu. Fastfood kan være vanskelig, for den er standardisert, og betjeningen vet ofte ingen ting om maten de serverer. Hvis man velger en skikkelig restaurant med betjening, så bør man helst ikke velge en med fast meny, som f.eks. noen franske restauranter, for de har så faste rutiner, at det blir vanskelig å ta spesielle hensyn. Det er faktisk enklest å få en god betjening, når man går på en restaurant, som har en stor meny og serverer "a la carte". Endelig bør man helst ikke gå sammen med en større gruppe, for da prøver betjeningen som regel å ta opp bestillinger ved å råpe ut over bordet, og selv om det ikke er en hemmelighet at jeg har cøliaki - det lar seg ikke skjule - så er det ikke enkelt å diskutere henover en feststemt forsamling. - Tja, det avholder meg heldigvis ikke fra å delta i ved festlige lag, det vil jeg ikke gå glipp av.

Fridolina sa for siden:

Cøliaki,va er det? gluten allergi?:o

Hyper sa for siden:

jupp

shallow sa for siden:

Var ute med kollegaer for en drøy uke siden. Vi var på elvebredden resturant i Oslo og der hadde man bestillt en selskapsmeny til alle. Jeg ba betjeningen om å ikke få sukker eller mel basert mat, og spurte også om jeg kunne få olivener mens de andre gumlet hvitt brød. - Olivene dukket aldri opp. Første lille introrett var ok (slik som den var), mens neste var andeleverpostei (spurte om den inneholdte mel, men de sa nei) dynket i en søt appelsinsaus. Ble sittende å skrape av sausen. - Kjøttet i hovedrett ble så servert med en søt-vinsaus og jeg ble sittende å skrape av kjøttet igjen og grønnsakene lå selvsagt på bunnen - dynket de og så dette giddet jeg ikke. Til dessert hadde de fått med seg at jeg ikke kunne spise typisk søtt og da kom de med et ostefat - og spurte så om jeg ville ha honning til..... !!!!! - Det var dritslitsomt å spise ute !

Shallow

Fridolina sa for siden:

"Dytter" litt på denne tråden..Var så snill å røsta,på det alternativet som passer dere..:)
[color=#ff0000][/color]
( dere trenger ikke skrive noe,viss dere ikke vill)

Quippini sa for siden:

Der kom jo et alternativ som beskrev hva jeg i noen tilfeller taper også :)

Går oftest greit med mer salat&grønnsaker, men det blir ofte mindre proteiner & fett enn ønsket.
Er 193cm og trener en god del, så det går med endel proteiner og fett i hvert måltid...

Er ikke like lett å få et laksestykke til som å få flere grønnsaker :(

Vet jo at kokken har et busjett han skal overholde, men...

Ser noen har brukt alternativet "Du har opplevd att dine ønsker ikke tas allvarligt" også - går det an å få hvite hvor det var?
Bare så jeg ikke går dit alt. at vi går dit alle sammen og lar servitøren stå der som en dust :)

Aline sa for siden:

den likte jeg :

Bare så jeg ikke går dit alt. at vi går dit alle sammen og lar servitøren stå der som en dust

:D

Jeg driter som regel i å spørre om ekstra mat... både fordi jeg ikke heeeelt tør alltid, og fordi jeg ikke spiser ute så ofte, så da tar jeg litt ris o.l om jeg vil :)

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.