Tenkte jeg skulle fortelle hva dette kosttilskuddet er - siden noen har begynt å lure i noen tråder...
Barbasco Plus er et kosttilskudd som jobber spesielt med hormonbalansen i kroppen. Hormonbalansen er bra for aldringsprosessen, benskjørhet, muskler og ledd, overgangsalder og hjerte- og karsystemet. Vitalitet og livsglede, sexlyst, huden, stress, søvn, hukommelsen, immunforsvaret.... Listen er lang!
Barbasco Plus er et DHEA-preparat, og den franske professoren Etienne Emilie Baulieau uttalte følgende til Allers i nummer 8/1999;
"DHEA er et forstadium til blant annet testosteron og østrogen, og det reduserer nedbrytningen fra stresshormoner. DHEA antas å kunne forhindre en rekke sykdommer og forlenge levealderen. Hormonet er ikke tilgjengelig i ren form, men naturpreparater med ekstrakt fra kinesisk Barbasco stimulerer kroppen til selv å produsere hormonet.
Forbedrer hjernefunksjon, konsentrasjon , minne og immunforsvaret. Kan forhindre alvorlige sykdommer blant annet kreft. Senker det dårlige kolesterolet, reduserer enkelte tilstander av høyt blodtrykk, og kan forhindre hjerteinfarkt. Påvirker vekstfaktorer i blodet som virker positivt på ledd og muskler. Det kan reversere diabetes 2 og depresjoner. Styrker energi og seksualdrift, og forbedrer hudkvaliteten."
I en blind-test hvor en testgruppe fikk tilskudd av Wild Yam og en annen fikk Barbasco Plus, fant man en økning i DHEA-nivået i blodet til de som hadde fått Barbasco Plus. Gruppen som fikk Wild Yam hadde ikke økning av DHEA i det hele tatt.
Jeg har begynt å bruke det nå - men det er litt tidlig å si noe om virkningen enda. Første uke jeg bruker det...
Jeg har en god venninne som er terapeut - og hun har veldig gode erfaringer med bruk av Barbasco på sine pasienter. Kanskje spesielt i forbindelse med begynnende overgangsalder - eller når de er MIDT I DÆVELSKAPEN ;)
Hun har også selv gode erfaringer i forbindelse med hypotyerose.
Så kult ! :D Barbasco Plus hørtes også kjempespennende ut. Jeg nærmer meg overgangsalder med raske skritt. Av og til føles det som jeg er der allerede.
Da har vi dobbeltesting/forsøk her inne. Spennende å høre om dine resultater ! :)
Jeg er på 3. dag av Oil of Oregano - info i journalen min. Skal oppdatere der når jeg kjenner virkning !! :p
Alt som er bra koster - og kjøpes ikke gjennom helsekost. ;) Typisk. Selges gjennom selvstendige distributører. Pris for pakning som ved normaldose varer i fire måneder koster ca. 1100,- kroner.
Jeg kan formidle kontakt eller sende brosjyre hvis det er ønskelig.
1000 takk for god info, Fedonisten. Jeg vurderer å begynne med dette pga at DHEA balanserer og demper den skadelige effekten av for mye stresshormoner. Stresshormonene, og da særlig kortisol, øker nedbryting av muskelvev og øker fettlagring (i tillegg til andre negative effekter). I.o.m. jeg i lengere tid har vært så stresset, og nå definerer meg selv som utbrent/uttømt og/eller deprimert, så VET jeg at jeg har mye stresshormoner innabords. Og da kunne Barbasco kanskje ha hjulpet meg. Vært en av tiltakene i en større helhet. Lege Roald Strand benytter seg av dette på noen av sine pasienter.
Barbasco er forresten en plante i den såkalte discorea-familien. Barbasco + fås kjøpt i helsekost (?tror jeg) og koster vel ca. 1100,- for en pakning som varer i 3 måneder (hvis ikke en naturterapeut eller lege finner ut at du trenger mer).
Jeg tenker at dette må være genialt for de med kroniske smerter eller betennelser eller infeksjoner. I alle tilfellene er det økt mengde stresshormoner.
Vi har nok skrevet "om hverandre" :) - men vil i hvert fall presisere at Barbasco + ikke kan kjøpes i helsekostforretninger. En pakning varer i 4 måneder ved "standard-dosering" (1 tablett daglig).
Vil gjerne få legge til at jeg har testet meg hos terapeut - og funnet at for meg er riktig dose akkurat nå 3 tabletter daglig. Blir jo dyrt - men jeg skal i hvert fall teste det "en stund" og se om jeg føler noen forandring.
Snakker dere om Barbasco Plus som distrubueres av Tavita? Den har jeg prøvd i flere måneder (for ca. 3 år siden) og sølt en hel masse penger vekk på. Ingen forandringer på noe som helst, tisset bare knallgult, samme fargen som tablettene :confused:.
Når det gjelder helsekost er det viktig å sjekke at preparatet er patentert og standardisert og har et minimum av referanser, har jeg lært.
Det skal bli spennde å høre hvordan det går, Fedonisten...!
Det er jo såpass dyrt at det ikke bare er å hive seg på heller. Spørsmålet er om en får kjøpt det uten å gå til en terapeut da? Hvis ikke så blir det jo litt ekstra.
Hvor lenge fikk du beskjed om å bruke det før du ville merke noe da?
Jeg skal teste det ut en måneds tid. Så skal jeg evaluere. Og teste meg igjen. Jeg har brukt et DHEA-preparat tidligere - som er en del billigere - og har hatt ganske god erfaring med det, så jeg må bare vente å se hva jeg gjør videre.
Du trenger ikke kjøpe gjennom terapeut. Send meg en PM hvis du er interessert, så skal jeg hjelpe deg jeg!
Fikk du den anbefalt av terapeut? Hvor mange brukte du om dagen og hvor lenge...Flere mnd sier du, tre ...syv?
Tok du det som generellt tilskudd eller var det for noe spesielt?
Ja takk, men vil nå vente til etter ferien..Mye å holde styr på når en er ute og farter...
Da har jo flere fått testet det ut også :eek: :D
Vil gjerne komme tilbake til det når jeg er tilbake.
Jeg brukte det antall som sto på boksen (4 pr. dag?) og holdt på i hvert fall et halvt år. Trodde de skulle hjelpe mot generell slapphet og være vektreduserende! Det var ingen terapeut inne i bildet, men da jeg klaget til distrubutøren på at jeg ikke merket endringer, sa hun at da måtte jeg i tillegg ta noen svindyre oljetabletter eller hva det var. I alle fall hadde jeg ikke råd til det lenger. Hadde lest mye om DHEA, derfor ville jeg prøve. Er fremdeles interessert i et skikkelig DHEA-preparat.
Jeg bruker Babasko Pluss på 2. uke. Har fått det anbefalt av lege da jeg hadde relativt lave verdier for DHEA etter mye stress. Jeg fikk beskjed om ikke å vente resultater før etter minst 4 uker. Tenke bare jeg skulle bidra med noen informasjons kilder.
www.tavita.net har info om produkt og kontaktinformasjon. Vær oppmerksom på at om du bestiller produktet bestiller du et abonement på produktet som må sies opp.
www.scanlab.com, under analyser, stess finnes det litt mer info om DHEA.
Skal rapporter hvordan det går, om jeg merker noe forskjell.
Takk Betta. Nå skjønner hvorfor jeg tisser så gult. Det er gurkemeie!
Nå har jeg brukt Barbasko Pluss i en drøy måned. Jeg tar en tablett daglig, noe som er riktig dose for de fleste i følge legen.
Jeg tror jeg har effekt på stress. Det er vanskelig å vite helt sikkert da jeg har gjort mange forandringer siste halvår. Men det var ikke før jeg tok Barbasko at jeg merket forskjell på stress. Jeg er nå mye roligere. Har vært i flere situasjoner som før ville hatt meg helt i fistel som jeg nå har tatt med 'knusende' ro.
Eksempel 1: Barnehageavdelingen til min eldste ba om å få komme på besøk, de pleier å besøke 'avgangselever'. Forespørselen kom i mai og været var fint. Jeg sa de var velkommen å tenkte de kunne være ute, nok å se på og gjøre der. Det falt meg ikke inn at det kunne bli dårlig vær. Så ble det regnvær akkurat den dagen. Jeg måtte ta 19 unger pluss 4 voksne inn i huset mitt. Bare tanken på vrimlende unger som skapte rot jeg ikke hadde krefter til å rydde skulle hatt meg nesten i frø. Men jeg tok det helt rolig og barna var kjempesnille å koselige å ha på besøk.
Eksempel 2: Sist jeg var hos legen 'i by'n' sa jeg 'nei takk' til middag hos min bror etterpå fordi jeg ikke orket mer program på en dag en det legebesøket (Min bror hadda akkuat gått kurs i indisk mat, så jeg hadde kjempelyst.) I dag da jeg skulle til legen 'i by'n' igjen, måtte jeg ekstra tidlig opp, til fysioterapaut her først, til legen, derettet dro jeg på Ultra etter avokadoolje og avsluttet på IKEA!!:D Enda laget jeg middag, 'la i bøt' tripp-trappen og la barn. Nå er det langt på kveld og jeg er fremdeles rolig og ikke stresset, ikke sliten engang - men det blir jeg i morgen.
Jeg vet om et par personer som er fornøyd med Barbasco, selv fant jeg mer informasjon på www.dhea.no
Ut i fra det jeg kunne se er det et produkt for personer rundt 40 årene og opp.
Det har vært skrevet mye om Barbasco Plus og DHEA i pressen. Det er mange litt vel fantastiske historier, og en blir vel litt usikker på om det
kan taes seriøst. :confused:
Jeg har hatt personlige erfaringer med dette tilskuddet i mer enn 5 år
nå, og har kun positive erfaringer. Jeg føler at Barbasco Plus er en av
de vesentlige tilskuddene jeg tar, og jeg har tatt mange forskjellige
tilskudd til og fra de siste årene. Men dette er noe jeg alltid kommer
tilbake til, spesielt i perioder med mye stress.
Hvor mye det hjelper på metabolismen har jeg ikke lest noe spesifikt
på, men det virker innlysende at en velfungerende hormonbalanse
er et godt utgangspunkt for det meste, så her kan en vanskelig gjøre
noe galt. :rolleyes:
Jeg startet som distributør for Tavita for 8 år siden, men det tok mange
år før jeg følte for å prøve barbasco Plus. Brukte bare de andre vitamin-
produktene deres. Men etter at jeg rundet 30 og fikk et litt annet stress-
nivå har dette vært en av de tingene jeg har følt virker helt i dybden.
Jeg opplever det effekten veldig lik den jeg får av å ta regelmessig
behandling med akupunktur eller meditere. Det lader opp batteriene
og fyller opp energilagrene. :)
Når jeg får spørsmål fra pasienter om veiledning på kosttilskudd, er
Barbasco med på listen i 9 av 10 tilfeller. Jeg har kun fått positive
tilbakemeldinger. Ta gjerne kontakt med meg hvis du vil ha mer
informasjon, for dette har jeg relevant erfaring på. Det samme gjelder
diettplanen for "Natural Hormonal Enhancement" av Rob Faign.
Når det gjelder god helse og vitalitet, er hormonbalansen det mest
basale og vesentlige du kan påvirke. Enten det er gjennom tilskudd
eller ved å spise optimal sammensatte måltider.
Hm..... min er gul nok allerede.:p
[color=purple][/color]
Lurer på å teste ut dette produktet når/om hetetoktene mine kommer tilbake jeg. For øyeblikket funker Tofu-pill veldig godt. Men slike produkter virker kun en viss periode før kroppen venner seg til dem og da må hormonene "lures" igjen. Vil helst ikke ta østrogen, men livskvaliteten er ikke god med hetetokter flere ganger i timen og nattsvette som gjør at man våkner hver time hele natten.... Orker ikke DET en gang til. Så nå prøver jeg det ene produktet etter det andre. Når et sluter å virke, prøver jeg et annet !
[color=purple][/color]
Barbasco Plus står på lista over fremtidige forsøk. :D
Jag har brukt en vitaminpakke från Tahitian Noni i ett års tid. Det är färdigförpackade vitaminpåsar med det man behöver + en kräm som jag smöjer på. Jag kände inte någon omedelbar förändring, men en månad när jag inte hadde påsarna hemma fick jag omedelbart humörsvängningar och hetetokter. På mig fungerar det bra. Har testat andra produkter tidigare, men som du säger så måste man byta sort efter ett tag. Detta har jag nu tagit i drygt ett år och det fungerar fortfarande. Köpes genom distributörer www.tahitiannoni.com/norway/norwegian/ttp40_public/index.html
Takk Monkey !:)
Tahitian Noni, juice eller piller, har ingen virkning på meg dessverre.:( Prøvde i 6 mnd. og da syns jeg det var nok ....
[color=purple][/color]
Men takk for tips - sier aldri neitakk til de ! :D
Jeg har gått på Barbasco siden 1999. Jeg begynte pga jeg kom i overgangen tidlig. Etter 1-2 md gav hetetoktene seg. Jeg hadde endel muskelverk og humøret var som konstant PMS. Dette bedret seg også. Jeg har gått på Barbasco siden den gang! Jeg har en periode prøvd Wild Jam da denne er billigere, men da kom alt tilbake. Jeg snakket med de som selger Barbasco, og de sa at denne Wild Jam ikke har de samme stoffene. De er kunstige, ikke naturlige. Det hender seg jeg glemmer tabletten min en morgen, da merker jeg det i løpet av dagen. (hetetokter) Det kan jo være innbildning, men jeg tror på det! Jeg har tatt bentetthetsmåling pga tidlig overgang. Fikk bekreftet osteoporose. (forstadiet til benskjørhet) For noen år siden hadde barbasco en garanti mot økt bentetthet, denne er ikke nevnt lenger. Det er dyrt å gå på Barbasco, men livskvaliteten er mye bedre!
Jeg skal ta ny bentetthetsmåling om ett år. Er da spent på om den er bedret, eller konstant. Hvis den er det, skylder jeg på Barbasco! Tørr ikke slutte med det. Jeg har anbefalt det til en det ikke fungerte på. Hun begynte med Tofu pill i stedet! Alt funker ikke på alle! Men hvis noen har tenkt å prøve det, så ikke gi opp med engang. Hold ut ihvertfall 1-2 md.
det står i flere lenker her at det er et forstadie til hormoner og at det stimulerer kroppens produksjon av hormoner. Da vil det vel si at en må ha eggstokker som kan produsere hormoner ? sikkert merkelig spørsmål men jeg ble operert for kreft i eggstokken for noen år siden og da fjernet de begge to...................................
Du må ikke ha eggstokker for å produsere alle hormoner...... (Det er snakk om flere og andre hormoner enn bare østrogen her tror jeg.) Hormon produksjon foregår i mange kjertler/organer rundt omrking i kroppen vår, og den produksjonen styres av hypofysen. Selv om det produseres mindre/lite av en type hormoner, vil andre hormoner ikke ha noen endring. (En lege fortalte meg at hypofysen ligger rett ved temperatursenteret/kroppstermostaten i hjernen, og når hormonene er i ubalanse "smitter" det over på temperatursenteret som igjen forårsaker hetetokter (enkelt forklart) ).
[color=#800080][/color]
(Menn har jo ikke eggstokker f.eks. men de er da fulle av hormoner ;) !)
[color=purple][/color]
Det høres relativt slitsomt ut med hetetokter, vet det er mange som sliter med dette. Jeg vet det finnes en del forskjellige preparater som
skal kunne hjelpe, men som du sier er det et problem når kroppen har vent seg til dem. Da må du "lure" med noe nytt igjen.
Bare en praktisk opplysning når det gjelder Barbasco Plus: Det er barbasco planten som stimulerer binyrebarkens produksjon av DHEA. Dette øker igjen kroppens naturlige østrogen produksjon, som vil lindre symptomene for menopause, herunder hetetokter.
Stress, alder, medisinering og annet er faktorer som reduserer DHEA nivået i kroppen raskere enn din biologiske alder tilsier. Det som skjer med Barbasco er at du kan reversere denne tendensen, tilbake til det punktet du "egentlig" skal være på.
Og i motsetning til en del preparater der du når et metningspunkt og det ikke lenger har noen effekt, vil du med Barbasco komme til et punkt hvor du ikke kan bli biologisk "yngre", men fortsetter å holde ditt DHEA nivå stabilt (avhengig av stress-nivå og livsstilsfaktorer etc).
Det er selvfølgelig individuelle variasjoner, ikke alle vil få den samme effekten. Jeg har hørt om enkelte som måtte gå på Barbasco 3 måneder før de følte at det hjalp på symptomene, men når det først virker vil det ha en akkumulerende effekt inntil du når det nivået som tilsvarer din reelle biologiske alder.
Jeg har hatt en del kvinnelige pasienter over 50 som har kunnet erstatte østrogen tilskudd med barbasco og har opplevd en klar bedring på sine menopause symptomer, samt en del andre symptomer i tillegg som revmatisme og leddgikt.
Jeg synes det er interessant med tilskudd som har det jeg liker å kalle en "vesentlig" effekt. Folk putter i seg så mangt, og det meste er tilskudd som har "marginale" effekter. Som forskjellen på å vaske og polere bilen sin utvendig, eller å ta en full service på motoren.
Jeg tok mye mer tilskudd før. Nå er det mer et par-tre tilskudd jeg går på som basis, og så litt sesongvariasjoner på mer "marginale" tilskudd.
I tilfellet Barbasco er det snakk om "mor-hormonet" DHEA, som produseres i binyrebarken. Det er en hel del prosesser i kroppen som stimuleres av DHEA, deriblandt kjønnshormoner.
Et fall i DHEA nivået i blodet vil også redusere samtlige av disse prosessene. Les mer detaljer om dette på www.ungdomskilden.no/dhea.html
Det er andre faktorer som også påvirker det som kalles forstadie til hormoner, deriblandt riktig sammensatt kost. Sonedietten baserer seg jo til en viss grad på dette. Eikosanoider er en byggestein i kroppen som vil variere avhengig av hvordan hvert måltid er balansert.
Og så min favoritt, Rob Faign, som også er veldig tydelig på dette med at mat har en klar biokjemisk effekt. "Mat bør ordineres på samme måte som medisiner, med regulert mengde og tildspunkt for en nøyaktig biokjemisk effekt på det hormenelle nivået" Se www.hormonalfitness.com/
Takk for flott info Homeopaten !
Når Tofu-pill ikke virker lenger starter jeg opp med Barbasco Plus. Det er vel ikke lurt å ta disse to parallelt regner jeg med.
Jeg tok Progesta Care i 3 mnd før det virket. Og det hjalp meg i et års tid før virkningen avtok. Før dette hadde jeg prøvd flere soya baserte tilskudd, men disse ble jeg dårlig av. Fant ut at jeg har en soya intoleranse. Men merkelig nok tåler jeg Tofu-pill... Så lenge det funker så fortsetter jeg.
Der står kontaktinfo til folk som tar imot bestilling. Men viktigst er at de har brukt produktet over flere år og kan svare på de fleste spørsmål om det.
Viktig å merke seg at Barbasco Plus ikke skal brukes av gravide, ammende og de som har hormonrelatert kreft.
Det står en meget interessant artikkel i siste nummer av LifeExtension om Dr. Perricones nye "stress relief program", såkalt anti-aldrings kurer.
Der skriver han mye om DHEA som en vesentlig faktor i forhold til biologisk alder og aldring, og spesielt i forhold til kortisol (som er et stresshormon).
Nå er det riktignok ikke lov å kjøpe rent DHEA hormon her i Norge,
(det er reseptbelagt) og det er egentlig greit, for det å ta rene hormoner
eller forstadier vil ofte redusere eller forstyrre kroppens egen produksjon.
Barbasco Plus er annerledes, fordi Barbasco kun stimulerer kroppens naturlige prosess ved å styrke binyrenes normale funksjon. Dette vil også
ha en effekt på for høye kortisolnivåer pga stress, da det vil kompensere for det stresset binyrene blir utsatt for ved konstant høyt stressnivå.
Jeg anbefaler artikkelen til Dr. Perricone, og Life Extension sitt nettsted generelt. Synd bare at tilskuddene der er så dyre og at de ikke selges i Norge...
Dytter litt på denne jeg, siden jeg har fått barbasco plus mot lavt stoffskifte... startet i går, og skal bli spennende å prøve. Jeg starter ED samtidig også da...
har begynt på barbasco, men føler meg utrolig stresset av det. Kjenner det som om jeg har drukket 10 kopper kaffe. Hadde også problemer med å sovne,selv om jeg tok tabl tidlig på morgenen. Blir litt usikker mht å fortsette.
Vil dette gå over, og evnt, når?
Er det flere som har erfaring med Barbasco Plus? Jeg begynte på dette i går. Har lave kortisolverdier, og vil se om dette kan hjelpe. :)
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.