< Tilbake til oversikten

Sunnhetsverdi?

Gamla sa for siden:

På Sunt og godt på TV2 fikk jeg høre noe jeg ikke tidligere hadde hørt. Hvis en deler livvidde med hoftevidde og får under 0,85 for damer og 1,0 hos menn, var ikke sykdomsrisikoen pga fedme stor.:rolleyes:
Har jo hørt om eple- og pæreform, men likevel!???
Tok derfor noen mål og fant ut at min verdi er 0,806.. Heldigvis ingen helserisiko altså, selv om jeg jo burde gå ned endel til!!!:p
OK,- det er jo magefettet som er det farligste, men jeg synes dette er litt tullete og har vanskelig for å tro at dette er noe godt regnestykke! :rolleyes:
Kunne vært artig å høre hvilke verdier dere har.:)

Aline sa for siden:

0.91 :eek: Tror ikke jeg liker den regnemåten :rolleyes:

kristih sa for siden:

Som alle andre måter å regne ut risiko og fedme så er dette et unöyaktig redskap. Alle kropper er forskjellige og ingen passer egentlig inn under "normalen" . Riktignok kan det gi en indikasjon om tilstanden,men som med BMI så er det et tall man skal ta med en klype salt..
Noen har veldig smal midje, andre ikke.Dermed vil man få veldig ulike svar selv om man kanskje har samme fettprosent og musklemasse.. Tingene er bare ulikt fordelt..

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.