< Tilbake til oversikten

Vekttap og fettprosent

kstal sa for siden:

Når man leser slankeblader og lignende, sier de at 1-1.5 kg i uka er det du bør ta av. Er det noe "fasit" på dette, for hva som er sundt for kroppen? Eller er det bare å gi gass...? :confused:

Leser også at man vil møte platåer hvor vekta stopper litt opp, greit det. Men vil man noen gang slutte å ta av, kan man presse seg ned i skikkelig lav fettprosent med lavcarbo, da mener jeg slik at muskler i fks mage blir skikkelig synlig... eller er det en grense hvor ting stopper av naturlige grunner? :rolleyes:

Ja, vet om den biten med trening.:D :rolleyes: :cool: :D

Nille sa for siden:

Nei, for alt i verden, er IKKE bare å gi gass. Det finnes ingen fasit egentlig, men det sunneste forkroppen er mellom 0,5 og 1,5 pr uke. Mer enn 1,5 er ikke lurt i lengden. De første par tre uken vil det nok forsvinne en del vann - også når glykogenlagrene tømmes. Menn tar som regel av mer og raskere enn kvinner. men ar man av i samme rytme, dvs. 2-3 kg pr uke er det ikke bra. Resten av kroppen klarer ikke følge med og de som går ned fortest er som regel de som har problemer med løs hud etc. Det er ikke mulig å gå ned mye fett i uka, så tar man av mye mer vil det nok være muskelmasse som forsvinner også. Her gjelder det å vøre nøye med kostholdet og få i seg nok fett og proteiner.

Ja det er naturlig med platåer. Som regel etter de første 2-3 ukene. Da trener kroppen tid til å "områ" seg litt. Den sparer fordi den kanskje tror den ikke får nok mat. Om man bare står på da vil vekttapet fortsette ette en stund. Kroppen er ikke dum, den oppfatter fort hva som skjer.

Når du spiser riktig lavkarbo vil kroppen i de fleste tilfelle finne sitt eget balansepunkt. Dvs. du vil stoppe å ta av når det punktet er nådd. For mange betyr ikke dette nødvendigvis samme vekt som målvekt eller den vekten du selv vil ha eller "føler deg komfortabel med". Det kan også bety at du ikke tar av et ram mer uansett hva du gjør. Fettprosente kan kanskje gå ned om du trener og bygger muskler, men vekta rikker seg ikke uansett. De fleste er ikke villig til å gi seg og gjør ALT for å ta av de siste 5-6 kiloene (det er som regel 5-6 kilo fra målvekt dette skjer). De kutter påkarber, plusser på karber, spiser mindre fett, begynner å telle kalorier i tillegg. Og alt til ingen nytte. Det beste er å gi kroppen TID til å venne seg til den nye vekten. Å vedlikeholde vekten. Så kan man ta en runde med et strengere regime senere.

Om du IKKE spiser riktig lavkarbo, dvs.om du tweaker dietten såpass at du til slutt har ditt eget opplegg med lavfett, lavkalori og sult - vil ikke kroppen finne sitt eget balansepunkt og man vil fortsette å gå ned. EN STUND. Men de som gjør dette, dvs. spiser for lite, går ned for fort og mer enn kroppen "tåler", vil som regel legge på seg kiloene igjen ganske raskt. Et slikt kosthold er nemlig nesten umulig å vedlikeholde i lengden. Man har vennet kroppen til for lite mat rett og slett og da går det som det må når en øker matmengden. Flere medlemmer her har oppdaget dette og kommet ilbake med kommentarer som "skjønner ikke hvordan kiloene kom seg på i gjen så fort - helt umerkelig liksom.....

Det geniale med lavkarbo kosthold er at du har kost i balanse og en kropp i balanse.

Som du sier kan masse gjøres med trening og oppstramming. Du kan spise deg ned i fett prosent - ja, men ikke uten trening. Jeg har definerte magemusker over navlen, ja under navlen også, men der syns de ikke så godt fprdi jeg har litt løst mageskinn og en søt liten mage kroppen min ikke vil gi slipp på. Selv med trening og strengt kosthold. Noen har gode gener, noe ikke. Og menn har mer, bygger mer og bygger lettere muskler enn kvinner. Slik er det bare.

Ble langt dette, men håper det svarte på dine spørsmål !

kstal sa for siden:

meget bra svar-og var vel bekreftelsen på det jeg egentli viste etter å ha lest bøker og utallige innlegg her og på iform. Takk. Mista mye i starten nå, men skrotten er mega "bulka" og full av kreatin/veske så går vel fort ned til kroppen finner en fornuftig stabilisering.Tror jeg har funne et greit forhold til mengde nå, er veldig opptatt av å få nok så ikke all treninga forsvinner, men har ikke lyst å gå rundt som ei kanonkule heller:):cool:

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.