< Tilbake til oversikten

Muskelmasse og lavkarbo

tech sa for siden:

Hei.
Jeg har pratet med en venn, som sa til meg at hjernen og kroppen trenger karbohydrater for å fungere, og at hvis jeg kuttet det ut ville jeg miste muskelmasse. Anbefalte meg å spise 150-200 karbohydrater daglig (!).

Noen som kan oppklare dette?
Skjer dette virkelig på lavkarbo?

themonk sa for siden:

Dette er en myte. Kroppen trenger en viss mengde karbohydrater, men disse klarer den fint å produsere selv. Du trenger ikke spise dem.

Det er hormonene som til sist avgjør om du legger på deg muskler. Lavkarbo gir deg en gunstig hormonbalanse, som gjør at du både legger på deg muskler og forbrenner fett i samme slengen. De fleste rapporterer om økt muskelmasse etter en års tid på lavkarbo, selv uten trening.

Begod sa for siden:

Dog mister man vann fra musklene slik at man ser mindre ut, det er dette enkelte tror er muskel svinn.

bubavon sa for siden:

Kan skrive under på den, etter et måltid med mye karber blir gensern jeg har på meg nesten for liten. Helt sjukt kult å se på, det går så fort også!
bodyuildere brukte det fenomenet der godt når de forbredte seg på konkuranser. Når et lavkarbokosthold er godt nok for en bodybuilder burde det være godt nok for oss og.

tech sa for siden:

Dog, jeg vil ikke si at jeg vil forbinde det bodybuildere driver med som noe sunt..
Denne samtalen som var grunnen til at jeg opprettet denne tråden, vennen min brukte bodybuildere som et eksempel og sa de spiste gjennomsnittlig 200 karber per dag..
Det er jo langt unna det lavkarbo-diettene har, men om det stemmer vet jeg ikke.
Og såvidt jeg veit er det ikke mange som går på lavkarbo for å bygge muskler ;)

Forresten, hva er et gjennomsnittlig "normalt" norsk inntak av karber per dag?

Solan sa for siden:

50-70% karbohydrater (i energi) og 1800-2400 kcal/dag gir at nordmenn får i seg mellom 900 og 1680 kcal fra karbohydrater per dag. Del på 4 for å finne antall gram, altså mellom 225 og 420 gram karbohydrater per dag.

Borealis sa for siden:

Når de "deffer"/slanker seg før show/konkurranser, er nok karb-mengden mye lavere...Og i perioder med bulking, -mye høyere...

tir na nog sa for siden:

Jeg har lest mye om hjernen og mangel på protein og oljer som kan gi konsentrasjonssvikt og hukomelser problemer -men ikke karbohydrater. Min kjære, søte og delige dame er vegetarianer og hun mener hun har problemer med og holder konsentrasjoner av og til... protein mangel kanskje ..hun spiser en del karb.. så jeg vet ikke... :confused:

Jeg spise lite karb og mister ikke muskelmasse..

donjuanwannabe sa for siden:

Jeg har sett noen menyer fra noen som trener veldig seriøst med vekter og jeg blir kvalm av det. Menyen inneholder selvfølgelig veldig lite fett, og masse karbo (ihvertfall i følge min målestokk), og mye proteiner. Det går for det meste i eggehviter, havregryn, tunfisk, kyllingfilet og proteinshaker hver dag hele uka. Denne dietten hadde jeg ihvertfall ikke klart.

tir na nog:
Din kjære dame er dessverre veldig usunn når hun er vegetarianer og spiser bare grønnsaker, har vanskelig for å få i seg de næringsstoffene hun trenger.

tech:
Hjernen trives best på ketoner. Du mister ikke muskelmasse av å spise lavkarbo, den øker og fettet forsvinner som ved ett trylleslag. :)

Photobscura sa for siden:

jeg tror nok jeg fint kunne klart å spise lavkarbo som veggis. det er ikke akkurat sånn at man utelukkende spiser grønnsake når man ikke spiser kjøtt. mulighetene er mangfoldige om man bare bruker hue litt. en venn av meg er veganer, og har perfekte helsemessige verdier. han tror også på lavglykemisk kosthold, og spiser lite ris og brød, men mye "riktig" fett gjennom f.eks oljer og nøtter.
det er klart langt vanskeligere, men ikke umulig!
jeg er "heldig", da jeg har tatt inn sjømat i kostholdet igjen, og har økt en del på det for å gjøre det enklere for meg selv.

når det gjelder det med muskelmasse, så har jeg fått mye mer tonede muskler på f.eks overarmene etter at jeg har kuttet karbene. jeg regner med at det er fordi fette forsvinner, sånn at musklene defineres mer. så dette er enda en av mytene fra en fastlåst vestlig mening om kosthold.

Solan sa for siden:

Veggis lavkarbo: Usøtet soyamelk (kun fett og protein), peanøttsmør på FinnCrisp, masse kokosfett, ... joda, det går an. Det er faktisk proteinet som er vanskeligst å få nok av, men soya og nøtter hjelper (om man da ikke er soya-skeptiker).

Ellers er det ikke alle som deffer med lavkarbo. Et interessant tilfelle er Clarence Bass, som er svært kunnskapsrik når det gjelder ernæring. Han har forkastet Atkins etter å ha prøvd den, siden han ikke følte seg vel på den dietten; treningen gikk dårlig. Og det er jo hva de sier i Metabolic Typing: En manns ideelle diett er en annen manns katastrofe. Men uansett: Han begynte som tilhenger av lavfett og lavprotein, men spiser nå noe som faktisk ligger rimelig nær Zone - kanskje noe på karbo-siden av Zone, men likevel nær. Jeg kan varmt anbefale websiden hans; forbasket kunnskapsrik kar.

der kommer det fram igjen, det som en del har veldig vanskelig for å skjønne! ingen er like, det samme funker ikke for alle! selv om det finnes en viss fellesnevner, og retninger, så er ingen skrudd sammen på akkurat samme måte. for eksempel: hadde jeg spist det min tynne kjæreste spiser, så hadde jeg utkonkurrert moskva-marit.

themonk sa for siden:

Det går jo fint å leve som veggis hvis man spiser ost og fisk og egg. Veganer derimot. Da begynner det å bli verre.

Begod sa for siden:

Hvis bare alle treningsguruer og kostholdseksperter kunne vært enig om akkurat dette, så kunne vi fått en meningsfylt kostholdsdebatt og kanskje lært noe.

Jeg savner forskning/studier som gir oss noen kriterier for hvilken kostholdsretning man bør velge.

Solan sa for siden:

Har du lest The Metabolic Typing Diet?

Begod sa for siden:

Nei

tech sa for siden:

Må nesten pirke litt her.. Er man vegetarianer så kan man per definisjon ikke spise fisk, men egg og ost går finner man varer av som ikke inneholder noe som er dyr.

bubavon sa for siden:

Clarence Bass hadde et kosthold som var typisk for bodybulidere fra sent 70-tall til 90 tallet.

På 80-tallet var in å spise mye karber mens man trente, for så å følge et ketogent kosthold noen dager før en konuranse og deretter Et måltid med masse karber rundt 45 min før konkuransen. Denne metoden vil gi deg ekstremt definerte muskler, men det er et sjansespill, om timingen er feil kan det gjøre at musklene enten blir som de var, for så å ese ut når det er for sent, eller det kan gå for lang tid og da blir de udefinerte.

Før dette, på 50 og 60 tallet hadde foreksempel Vince Gironda og John Grimek et kosthold som besto av 1 kg kjøtt, 24 egg, 1\2 liter fløte og noe salat daglig pluss en hel haug med kosttilskudd, blant annet tørkede testikler og tørket lever. Han kalte det for ''the steak and eggs diet''. De brukte lavkarbokosthold for å bygge muskler og høykarbo for å få dem til å ese ut før konkuranser. Gironda var også den første som innførte den moderne ''ribba'' stilen, musklene skulle være definerte og harde. Før Gironda var det vanlig at bodybuildere trente dagen lang, men gironda mente det var bedre med raske, intensive økter for å øke i masse, han sammenliknet maratonløpere med sprintere for å bevise det. Det er også intressant at Gironda uten tvil hadde det dårligste utgangspunktet for å bli bodybuilder, han var ikke spesielt sterk og hadde ingen stor, kraftig bygning fra før, ikke rart han sa at bodybuilding var 90% kosthold og 10% trening.

Før de kara igjen hadde bodybuildere et kosthold som var mer moderat som inneholdt både kjøtt, poteter, melk, smør og sånne ting. Da var det ''in'' å ha mer myke former på musklene, som man får om man har noe mer karber i kostholdet. En mann som heter Tony Sansone var vel den mest kjente på denne tiden, han var både bodybuilder og modell. Han mente også at det å miste vekt ikke bare handlet om kaloritelling, han selv kuttet ut karbohydrater for å gå ned i vekt og la dem til igjen for å gå opp.
På denne tiden fantes det til og med bodybuildere som var vegetarianere sånn som Hackenschmidt, han var russisk og ble kalt ''the russian lion'', litt ironisk at han var vegetarianer. Han hadde også de minst definerte musklene av alle sammen her.

Det var først på 90 tallet at kostholdet med mye protein, mye karber og lite fett ble pop blant bodubuildere. tidlige bodybuildere ble ganske gamle og ingen besvimte eller døde på scenen som har skjedd flere ganger i vår tid. Ron Coleman startet på denne tiden.

her kommer noen bilder av alle sammen, du kan jo se hvem av dem du synes ser best ut, eller hvem som er sunnest. Legg merke til at Ron Coleman er den største av alle sammen, men er han den sunneste?

Hackenschmidt, russisk wrestler og bodybuilder, eneste vegetarianer her, Bildet er sannsynligvis fra 20-tallet

Ron Coleman, sprekker han snart? 1999:

Clarence bass med sine ekstremt definerte muskler, 70 tallet:

Tony Sansone, Den peneste bodybuilderen? 30 tallet:

Vince Gironda, mannen med dårlig utgangspunkt, men med store muskler, 60 tallet:

John Grimek, mannen med svært godt utgangspunkt OG store muskler, 50 tallet:
[img]file:///C:/DOCUME%7E1/Petrus/LOKALE%7E1/Temp/moz-screenshot.jpg[/img]

themonk sa for siden:

Her må vi ikke glemme at det har vært en viss utvikling innen dopingbruken også da. Er mer enn bare kostholdet inne i bildet.

Hilde3 sa for siden:

Sorry, men jeg ble helt kvalm av bildene. Synes ikke det er noe attraktivt,akkurat.Ser helt sykt ut. Men dette er min personlige mening,da. :D

jeg er enig. lacto ovo-vegetarianere er jo også de det er flest av. likevel er det noe som kalles pesco-vegtarianer, som jeg da pr definisjon er. likevel så våger jeg meg på å kalle meg selv vegetarianer, så får folk være uenige i det. jeg har ikke spist kjøtt siden jeg var tenåring, men som sagt så spiser jeg sjømat, men har de samme prinsippene som jeg hadde den gangen jeg sluttet å spise kjøtt.

...men, hehe, det er egentlig en helt annen diskusjon.
herlige menn der ovenfor, forresten. lurer på om de kan klappe? :lol:

Begod sa for siden:

Artig å se bilder av bbere fra tiden før dop. Fra når av kan vi være sikre på at de ikke har brukt dop?

Jeg likte bildet av John Grimek.

Formen på musklene blir vel i all hovedsak bestemt av genene eller?

BB på konkuranse nivå er direkte usunt, Det Coleman og hans like driver med er en voldsom rovdrift på egen kropp, jeg tviler på at de blir særlig gamle.

bubavon sa for siden:

Både John Grimek og Vince Gironda sverget på at de aldri brukte steroider eller noe slikt. Det kan man sannsynligvis stole på siden steroider var lovlig i salg i Usa på den tiden og lovlig i konkuranser. Andre på denne tiden var helt åpne om sin bruk av steroider, Larry Scott (vant mr. olympia 2 ganger) for eksempel ble spurt om han brukte det en gang da svarte han: ''sure, dosen't everyone''?

John Grimek og Vince Gironda brukte heller egg, fløte, kjøtt og lever som de visste, ut fra forskning inneholdt næringsstoffer som var helt nødvendige for produksjonen av testosteron, nemlig kolesterol, fett, vitamin A, E og mineralene sink, magnesium og jern. Det gjelder like mye i dag som den gangen, og det er et større problem at menn har lite testosteron i seg i dag, det har jo falt med gjennomsnittlig rundt 20% siden den gangen av mange grunner. Menn med for lite testosteron kan få mange problemer, som mindre muskler og mer fett på kroppen, humørsvingninger, søtsug, mindre lyst på sex og ereksjonsvikt, lys stemme, og mindre skjeggvekst, mindre selvtillit. Dersom man har hatt for lite testosteron i seg i puberteten kan problemene bli enda større enn disse også.

Men de fra tiden før 50-tallet, som Tony Sansone brukte ikke steroider. Tony Sansone Var ikke Opptatt av å ha enorme muskler heller, men heller noe som tilsvarte romerske soldater eller statuen av David, siden dette var i tiden.

Formen på musklene er ikke bare bestemt av gener, etter min mening. Jeg selv kan nesten velge selv om jeg vil ha stramme definerte muskler, eller større, men mykere muskler, det er bare å legge til eller kutte ut karber.

Solan sa for siden:

Artig med slike kunnskapsrike innspill ... og med Bob M på bunnen av lista over bodybuildere. Bildet av Tony Sansone kom forresten ikke frem, og så savnet jeg Hermann Goerner.

bubavon sa for siden:

hmmm....Tony Sansone er på min sjerm:confused:.

Her er et annet bilde, som er fra en bokforside, det som ble borte på din skjerm er det samme, bortsett fra at det
ikke er noe skrift på det.

bubavon sa for siden:

Aldri hørt om Stuart McRobert.

Først og fremst trener jeg rundt 45 min. styrketrening 4 dager i uka, og rundt 1 time kondisjonstrening 1 gang i uka. Og for å si det på denne måten: heller 45 min styrketrening enn 5 timer gåing, jeg satser på korte intensive økter.

Kostholdet mitt, består av mye fett fra kjøtt, smør, fløte kokos, smult, til og med marg og ikke minst 1 ss tran daglig. Weston Price var opptatt av at fett og vitamin A var viktig for å kunne utnytte seg fullt av proteiner og mineraler. Også spiser jeg selvfølgelig kjøtt, innmat, skalldyr og fugl, jeg er ikke spesielt glad i fisk så det blir ikke så mye av det. Jeg velger fete kjøttstykker og spiser innmat flere ganger i uka. Daglig blir det rundt 400-500 gram totalt tipper jeg. 4 egg daglig går også med, og noe ost, også spiser jeg av og til fiskerogn.

En annen ting jeg synes er svært viktig å spise er hjemmelaget kraft, kokt på bein og knoker i timevis, jeg tar vare på kyllingbein og kjøper kraftbein i butikken og koker en stor kjele så jeg har hele uka. Fin kraft skal bli gelèaktig når den er kald.

Siden jeg har satset på en noe mykere muskeltone, har jeg også lagt til karbohydratmatvarer i kostholdet mitt, og Weston Price mente at korn, belgfrukter o.l måtte behandles skikkelig med bløtleggeing, spiring eller gjæring for at de kunne fordøyes lettere. Men jeg er fortsatt ikke helt sikker på dette området, så jeg driver egentlig å tester ut om jeg trenger de eller ikke nå.

Jeg er ingen tilhenger av mellomåltider, derfor spiser jeg all maten min i 3 måltider om dagen (vanligvis), og trives mye bedre med det.

Av kosttilskudd tar jeg 15 gram kreatin, ZMA og en sånn multivitamin pille daglig. Ellers så drikker jeg ikke kaffe, eller røyker eller noe sånt, men selvfølgelig er jeg på fest av og til jeg og, da blir det pils. På lørdager pleier jeg ikke være så kjempenøye på hva jeg spiser, tar meg gjerne litt iskrem da, og samme gjelder om jeg er på noen sosiale sammenkomster ellers i uka, spiser det som blir servert. Men ellers så holder jeg meg til dietten.

Uansett, jeg er ikke opptatt av å få enorme muskler, men heller en fin kropp og det innebærer at de blir noe større, For øyeblikket veier jeg 80 kg og er 180cm høy, og jeg tok en sånn kroppsfett test for et halvt år siden, da var den på 11%, tipper at den er sånn ca. der nå og.

Solan sa for siden:

Bra og utfyllende svar. Hva slags tran bruker du? Jeg vurderer å begynne med tran igjen selv, og da er selvfølgelig renhet høyt oppe på lista. Kapsler er utelukket siden de fjerner vitaminene, og om det er vitaminer i trankapsler så er det kunstige vitaminer som er sprøytet inn som erstatning.

Stuart McRobert: Forfatter av flere bøker om bodybuilding. Bra bøker. Det var gjennom hans siste bok at jeg oppdaget Weston A Price / Sally Fallon / etc.

Spiser du naturgjæret mat? Fallons oppskrift på ingefærgulrøtter er faktisk veldig frisk og god. Passer bra til en chili-omelett, for eksempel.

donjuanwannabe sa for siden:

Jeg vet ikke hvor mange forskjellige "nivåer" det finnes av vegetarianere, men jeg mente selvfølgelig de som kun lever på grønnsaker. Men de som spiser fisk og egg i tillegg spiser jo ganske sunt (men ikke optimalt). Men fisk er vel kjøtt? Ja, jeg visste det. :) Jeg bare stusset over noe på nettet om en mann som bare spiser grønnsaker og fisk, men dyr spiser han ikke fordi de skal få leve...og man skal ikke drepe osv.... Men er ikke fisk ett liv da? :confused: ;)

Det er ikke slik at lavkarbo-kost gir deg plutselig større armer, men det stemmer at hvis man spiser lavkarbo så økes muskulaturen over hele kroppen grunnet det høye proteininntaket og fravær av karbohydrater. Du blir ikke bodybuilder riktignok, men muskelmassen øker ja så det er ingen myte.

Til bodybuildere:
Ron Coleman ser jo syk ut. Ser jo helt for jæ..... ut, kan vel ikke få slik kropp uten doping?

Clarence bass imponerte meg mest. Visste ikke at man kunne ha så mye muskler på siden jeg!! Ser jo ut som det er malt på ham. :) Jeg liker best normalt slanke kropper med superdefinerte muskler,slik som hvis han hadde hatt klær på så ser du ikke at han har en fantastisk kropp. Altså at vedkommende ser ikke spesielt stor ut med klær på, skjønner? Hvis du hadde sett Ron med klær så ser man jo at han er SVÆR med en gang. Lurer på han får klærne spesialsydd. Må ha jo den lårvidden på buksene og genser med xtrem v-stil. :)

bubavon sa for siden:

Jeg tar møllers tran, den vanlige typen. Og jeg har ikke prøvd så mye naturgjæret mat, men når jeg får tak helt ubehandlet melk, hender at jeg lager kefir av den.
En ting jeg ikke er flink til er å legge meg tidlig på fredager, klokka jo 01.12 nå!

Clarence bass: Det som er imponerende med ham er at han fulgte et kosthold med lite fett og lite protein mens han trente, men et ketogent kosthold før konkuranser. Allikevel har han fått den definerte kroppen. Derfor er det ingen tvil om at man er forskjellige. Mitt idol må være Tony Sansone, han ser jo ut som statuen av david.

Mens Vince Gironda kalte seg for ''kropps skulptør'', ville jeg heller kalt Ron Coleman for kjemiker, det er det han er.

tror overhodet ikke at lavkarbokostholdet har gitt meg større muskler (og gud hjelpe meg om jeg får det, hoho!), men et stadig høyere fravær av fett gjør at de kommer bedre fram. nå trener jeg veldig mye yoga også da. det hjelper på en del. jeg må også få lov til å si at smaken er som baken, og jeg synes bb ser grusomme ut! men likevel så er det fascinerende å se hvor langt man kan strekke en menneskekropp. jeg håper ingen tror jeg går rundt og har MUSKULØSE armer:rolleyes: men jeg tror at uansett når du strammer opp ved trening, (eller er ung nok til at huden ikke har mistet sin elastitet), og du mister overflødig fettmasse som tilhører overvekt, så vil du få en mer tonet kropp. noe som seff er fint! men jeg kan virkelig ikke si at jeg ville ha sett to ganger (annet enn av overraskelse) etter de mennene som bubavon presenterte i bilder. hutre

jeg synes ikke det er feil å drepe dyr, jeg ser den biologiske og regulerte nødvendighet i det, men jeg synes måten vi utarmer dyr i industrien er veldig veldig stygg. lenge spiste jeg bare viltkjøtt, men tilgangen var ikke så stor. og når det går sa lang tid mellom hver gang man spiser kjøtt, så kan sikkert de fleste tenke seg hva som skjer når du først spiser det.
en annen ting er at jeg ikke tåler svinekjøtt ! vet det høres rart ut, men både jeg og min far har fått det påvist.

bubavon sa for siden:

Ikke etter Tony Sansone engang?:rolleyes:

hehem... overhodet ikke! jeg lider nok under å ha blitt kjønnsmoden i grunge-tida, og bare de skrapa, langhåra råkkegutta får meg til å snu wiplash på hodet :lol:

jeg må ikke være dårligere enn at jeg også gir noen bildeeksempler:

chris cornell fra the soundgarden (før han ble drit kjedelig og korthåra...)

eddie wedder fra pearl jam

hele blind meon :sikle:

det kan vel diskuteres om guns'n'roses var grunge, men axl hadde alldeles nittitallets vakreste kropp! (jeg vil ikke tenke på hvordan han er i dag.....)

..men så klart. smaken er som baken og alt det der.

bubavon sa for siden:

Næmen, en annen som liker pearl jam... hva konstigt!

De har jo kjempe bra musikk, husker fortsatt da jeg fikk albumet ''Ten''. Har du hørt da pearl jam og alice in chains sang ''alone'' sammen eller? Det er skikkelig saker.

jepps! veldig enig! hva med pearl jam med neil youg? bra!! og hva med mad season? j----g bra!
jeg var hekta på den der musikken; nirvana, pearl jam, sonic youth, alice in chains, mudhoney, soundgarden, blind melon, stone temple pilots etc... en herlig tid og herlig musiikk! noe helt annet enn den der JÆVLA HIP HOP'EN!!
...og så hadde jorun blitt gammel :D

Borealis sa for siden:

"men axl hadde alldeles nittitallets vakreste kropp! .."???

Æææææ...:eek:

Nei, da var denne Sansone mere Borealis`s smak!:sikle:

da vil jeg gjerne gi verden en applaus for mangfold. om alle hadde hatt min visuelle smak for menn, så hadde jeg aldri hatt kjæresten min i fred. :hearts:

Borealis sa for siden:

Hehe...godt svart!:D

mam sa for siden:

Hvis en skal kaste seg ut i personlig smak, så likte jeg russeren best. Men så har jeg en svakhet for menn fra øst. Henger igjen fra den tiden da hormonene kokte - da satt jeg forat tv'en med blanke øyne og så på herrelangrenn. VLADIMIR SMIRNOFF! :love: Brune, smale øyne, blond 3-dagers skjeggstubb, og så når han vrengte av seg trøya etter et løp og den hårete brystkassa åpenbarte seg! :_oy: Helt siden da har jeg foretrukket menn med masse kroppshår. Skyldes sikkert "preging" i ung alder! :uskyldig:

i hear you! selv om preferansene er ulike, så tror jeg det må ha vært da mine 12-13 år gamle øyne skuet en halvnaken axl rose på scenen fra teven for første gang, da kickstarta puberteten. hahahahahahahhahhahhaahah:rodme:

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.