Katovi sa for siden:
...i rømmen? Liker ikke rømmesmaken spes godt, men hva kan jeg blande i den for å ha den som dressing?
Friske urter er meget vanskelig å få tak i her jeg bor :(
Katovi sa for siden:
...i rømmen? Liker ikke rømmesmaken spes godt, men hva kan jeg blande i den for å ha den som dressing?
Friske urter er meget vanskelig å få tak i her jeg bor :(
Nett sa for siden:
Hva med tørkede urter - dill eller gressløk eller persille og hvitløk, smak til med litt blanndingskrydder (pass på at det ikke er (for mye) sukker i det) eller salt og pepper (rømme med dill og litt salt og pepper er nydelig til reker). Ta gjerne i litt fløte eller majones for å få en rundere smak.
Jeg bruker ofte et urtekrydder som heter Trocomare oppi rømma (kjøper det på helsekost og noen Meny-butikker).
Lykke til :)
Nille sa for siden:
Hvitløk og persille har de vel ? Eller du kan bruke tørkede urter sånne på krydderglass. Prøv litt om gangen og smak deg frem.
[color=purple][/color]
Sitronsaft er godt oppi. Sammen med basilikum og oregano - f.eks.
Katovi sa for siden:
TAAAAAKK!!!
Jeg har jo ingen fantasi.... hjelpe meg...
themonk sa for siden:
Jeg synes det er veldig godt å bare blande ut litt forskjellige krydder. Karri, spisskummen, pepper, grillgrydder, cayenne og hvasomhelst egentlig. Det blir ofte ganske likt sånn Holiday dipmix.
LilleVille sa for siden:
Min favorittdressing, passer til ALT! :)
Rømme (ca 2 dl, altså et beger det er tatt litt av)
Ketchup uten sukker, ca 2 ss
Chilisaus på flaske (tabasco e.l kjøpte en på innvandrerbutikk med veldig lite karber)
Litt salt og pepper (tror jeg brukte sånn urtesalt, trocomare eller herbamare)
Dill tøket går helt fint, eller fersk hvis du får tak i
mmmm, godt til karbonader, kylling, spekepølse, egg og bacon.. ja ALT!
Ninja sa for siden:
Hva med å lage tzatziki??:)
BiggestLooser sa for siden:
Ahem...jeg tør nesten ikke si hva mitt favoritt tilsetningstoff i rømme var. Det var masse sukker. :o Nam nam....nå tror jeg at jeg ville valgt Splenda eller noe for å få søtsmaken.
De overnevnte forslagene høres deilige ut til å brues som dressing.
mofe sa for siden:
Jeg bruker sitronpepper, men undres på om den har litt sukker i seg..
Solan sa for siden:
Rare damen som ikke liker rømme. :D
Men hvorfor vil du spise rømme om du ikke liker det? Det finnes jo hundrevis av alternativer du trolig ville like. Min favorittoppskrift med rømme er
1 stykke kjøtt.
1 boks lettrømme kokes inn på medium varme i panne (må være lettrømme; sterrømme skiller seg) - funker bra både med og uten sopp.
1 blå castello
ruccola-salat
Stek kjøttstykket i en panne, og mot slutten av stekingen legger du blå castello oppå så den smelter noe. Overfør til tallerken, og legg rømmesausen ved siden av. Legg så på ruccola-salat. Hvis du vil ha karbohydrater med, kan du ovnssteke noen poteter (alt etter hva dietten din tillater), og dyppe godt i rømmesausen mens du spiser.
Hell gjerne over med litt olivenolje; anbefaler den i gullfolie.
Aline sa for siden:
Har du prøvd creme fraische? :)
Fridolina sa for siden:
Viss du ska spise fisk eller skalldyr er denne veldigt god!!!
Rømme
fin kuttet rødløk
fiskrogn ( rødkaviar i glass)
Katovi sa for siden:
:geip: hihi, ja, det kan du si! :stortsmil
Jeg eeeelsker rømme m sånn potetgulldip. Alle smakene! Men det er vel ikke bra mtp lavkarbo??
Takk for oppskriften!
Takk alle sammen for gode tips!!! :)
Bolla Piggsvin sa for siden:
Har du prøvd Stevia? Det er en supersøt urteekstrakt som ikke påvirker blodsukkeret og ikke inneholder karber - og som til og med er sunn! Var forbudt en stund, men nå har jeg hørt helsekostene selger den igjen - som dyrefor! Ellers får du kjøpt på www.stevia.no . Ser dyrt ut, men du trenger bare bittelitt av gangen. Rømme med litt bringebær, søtet med stevia - det er nammenam, det! :D
themonk sa for siden:
Melkeprodukter er en av de tingene jeg synes stevia passer dårlig til. Den beske smaken skinner veldig lett igjennom. Hvis du skal ha stevia i rømme eller melk må du være veeeldig forsiktig med mengden.
Bolla Piggsvin sa for siden:
Tja, smak og behag er jo en av de tingene som ikke kan diskuteres. :) Selv liker jeg steviasmaken og synes slett ikke den er besk. Splenda synes jeg smaker kvalmende søtt :p Men forsiktig med mengden skal man uansett være med stevia - det skal som regel mindre til enn man tror.
Photobscura sa for siden:
her er en base jeg lager til omtrent det meste av dressinger med rømme eller creme fraiche:
bland en liten spiseskje dijón-sennep, et par tre spiseskjeer majo og salt og pepper i rømmen. tilsett krydder etter behov. f.eks til fisk så passer det med kapers/dill/timian. bare tenk på hva som passer til hva.
kan være greit å i ha bittelitt søtsmak for å veie opp mot de sure smakene, men det er opp til hver enkelt. jeg synes det er best au naturalia. men så elsker jeg da også rømme....
denne dressingen er veldig veldig god, og jeg er "berømt" for den blant venna mine.:)
Carisma sa for siden:
For min del bruker jeg Kesam heller enn rømme.
En av favorittene er å blande den med litt sweet chilisaus. Vet at den inneholder litt sukker, men jeg er på lindberg så så lenge jeg passer på hva annet jeg har i meg den dagen så tror jeg ikke det er det som ødelegger. :rolleyes: Kan med hell bytte ut kesam med naturell youghurt i den varianten også. (anbefaler tyrkisk eller gresk da den er tykkere i konsistensen)
Helt ypperlig til kyllingsalat eller scampi.
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.