1.Januar begynte jeg å kjøre lavkarbo diett, og brukte tiden før nyttår til å forbrede meg litt, og også å spise det jeg selv ville :)
Uansett, nå som dietten er i fullt kjør kommer jo spørsmålene...
Jeg hørte fra en kompis at søtningsstoffer har samme effekt på kroppen som karbohydrat, eller, at man også legger på seg av f.eks Aspartam, Acesulfam, Sorbitol osv fordi kroppen produserer insulin, og blodsukkeret blir høyere av dette... Jeg har ikke på forhånd gjort så veldig mye research på området, bortsett fra noe jeg fant på Wikipedia, der det står blant annet:
Men hva har dette å si i praksis? Burde man unngå søtningsstoffer i det hele tatt, kun "energiholdige" søtningsstoffer, eller kan man ignorere det så lenge det er et "light" produkt?
Jeg har merket at siden jeg begynte på dietten så har jeg hatt et visst sug etter noe søtt, og erstattet dette med blant annet Cola Zero og lignende, men har også drukket en del vann. Prøver å holde meg til minst 1,5-2 liter væske hver dag, hvor mesteparten består av vann...
Men uansett, det jeg egentlig trenger svar på her er dette med søtningsstoffer, blir for dumt å gå rundt og drikke ting med f.eks Aspartam i og tro at det hjelper... :)
Jeg kan spise Läkerol og sukkerfri IFA, og drikke te med suketter, uten at det har noe å si på vektnedgangen min, eller ketosen min. Men jeg prøver å minimere det..
I tillegg drikker jeg 1,5 liter pepxi max hver dag, og det inneholder jo aspartam og acesulfam K.
Det virker som dette har mye å si for noen, og ingenting å si for andre, så man må nok bare prøve seg frem og se selv.
jeg spiser kun ting søtet med maltitol og ligger ikke /eller stopper opp i vekt nedgangen da.. splenda bruker jeg i smoothie..har ikke prøvd andre søt stoff egentlig bortsett fra natreen en gang og da gikk jeg faktisk opp i vekt dagen etter men det kan like gjerne være av andre grunner...prøv deg frem og se hva du tåler....
På Atkins skal man helst ikke drikke i hvertfall aspartam, det hevder boken at er fy-fy i hvertfall, men det er vel litt personlig.
Jeg fant ut at Cocacola light har byttet ut aspartam med sucralose i går! :D
Se på ingrediensene hva slags søtstoff produktet inneholder, de produktene hvor det står "splenda" eller "sucralose" er de du skal se etter.
Jeg pleier å spise karameller eller sjokolade med maltitol på lørdagene, og jeg går ikke opp noe, hvertfall! Problemer med magen derimot...:o
Drikker også (for mye) pepsi max, uten at det spiller inn.
Før jul var jeg litt lei, og spiste oftere sukkerfritt godteri, og da stoppet jeg opp. Om dette var fordi jeg hadde gått ned mye på kort tid, og at det bare var et platå - eller om det var godteriet kan jeg jo ikke si sikkert.
Virker som det er veldig individuelt også, så man må vel nesten bare prøve seg frem!
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.