< Tilbake til oversikten

Karbo forandring i rå/kokt havregryn...?

miss_celica_83 sa for siden:

Kall meg grønn, men jeg skjønner ikke hvordan og hvorfor karbohydrat mengden pr.100 kan synke så mye ved at havregryn blir til havregrøt.. Altså fra 61,4 g karbo pr.100 i ukokt gryn, men "bare"6,9 g karbo pr.100 når den mikses med vann og blir grøt.Kan noen forklare det for meg?Fordi jeg trodde det var omvendt?Det er jo det i grønnsaker eller?

Ciss sa for siden:

Det er ikke så veldig mystisk, egentlig; Mens 100g havregryn inneholder 10 gram vann er det 89 gram vann i 100g grøt. Du bruker jo ikke 100gram gryn for å lage 100gram grøt, ikke sant:)

Nille sa for siden:

Det hørtes litt snodig ut. Men om du tenker deg litt om skjønner du sikkert at det har med vekt å gjøre.

Hvis 100 gram gryn blandes med vann for å lage grøt bruker en ca. 8 dl vann. Når dette kokes opp sveller grynene, noe vann fordamper, så ferdig grøtmengde av 100 gram havregryn er 800 gram. Dvs. 61,4 karber i mengde havregryn delt på 8 = 7,6 gram karbo pr 100 gram ferdig grøt. Dette er om man bare bruker gryn & vann.

Tallet varierer alt etter hvor mye vann man har i og hvor lenge grøten koker, hva annet man har oppi etc etc.

Ren logikk - ikke no´ hokus pokus !

Nille sa for siden:

Sorry, ble avbrutt mens jeg skrev så jeg så ikke Ciss sitt svar før jeg posta.
Men vi svarte jo likt så da gjør det vel ikke noe :)

kristih sa for siden:

En god ting kan aldri sies for ofte vettu Nille:-)

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.