< Tilbake til oversikten

Kokosnøttmel

Trolljenta sa for siden:

Selges det i butikker?

Mum 4 2 sa for siden:

På ultra har de iallfall ett pulver/mel som blir til kokosmelk når du blander det med varmt vann. Er det kanskje det du mener??

Trolljenta sa for siden:

Jeg vet egentlig ikke helt hva det er enda, men inneholder visstnok lite karbo, er en god kilde til protein og inneholder mye fiber.
Kunne tenkt meg å prøve å bake med det, men om jeg ikke får tak i det her i Norge, så er det jo ikke så aktuelt.

Her er et bilde fra en nettbutikk, men dessverre er bildet så lite at man ikke kan se varedeklarasjonen.

www.simplycoconut.com/coconut_flour.htm#1%20lb%20coconut%20flour

Mum 4 2 sa for siden:

Er på vei til byen nå, skal på Ultra for handel av melkefrie varer. Skal huske på å se etter denne.:)

Heiko sa for siden:

Fant du noe? :rolleyes:

Mum 4 2 sa for siden:

Nei. Lette og lette og lette.

Men en kan vel utfordre de til å ta det inn via nett?

Photobscura sa for siden:

åh, nå tenkte jeg... tenk om man kan bake boller som har kokossmak, da! oooh!

Agurk sa for siden:

Jeg har sett det på mange innvandrerbutikker. Der finner man ALT! Hurra for gode alternativer til de norske kjedene!

Trolljenta sa for siden:

Hvis noen handler i innvandrerbutikker i Oslo hadde det vært fint om de kunne holde utkikk etter dette melet.
Kunne tenkt meg å handle litt neste gang jeg skal innover

jeef-micro sa for siden:

Litt på siden, men noen som har prøvd å bake med Amaranth da?

masse protein og lite karber...

hva er det for noe? og hvor mye karber? og hvor får man tak i?

jeef-micro sa for siden:

Aner ikke hvor mye karber, men det skal være veldig mye proteiner i det... er laget av johhanneskjerner eller hva det heter, så uten gluten og sånt

og det er å få tak i på helsekosten

aha! det har jeg fått tips om her tidligere, men da kalte vedkommende det for johanneskjernemel, og anbefalte å bruke det i sauser i stedet for hvetemjøl og maizena/potetstivelse, så dette har jeg uansett tenkt å sjekke ut :)

Mum 4 2 sa for siden:

Johannesbrødkjernemel eller hva det når heter (carob pulver) smaker ikke godt akkurat.:rolleyes: Iallfall synes ikke vi i huset vårt det.

Lemen sa for siden:

Det sto litt om Amaranth i Life-magasinet (s. 90-91), i en reportasje om Alm-senteret. De brukte Amaranth brød, men ikke så ofte. Det er Helios som er importør, men det står ikke noe særlig på hjemmesiden deres om melet. (Men fant amaranth knekkebrød på kinsarvik sin internettbutikk, og karbeinnholdet var 61,3 pr 100 g.) Det er også glutenfritt.

Står også en setning om Amaranth på Fedon sin spørsmål og svar side:

:)

jeef-micro sa for siden:

så da er ikke dette så lurt

Trolljenta sa for siden:

Var med Fridolina og så i to innvandrerbutikker i går, men vi fant bare noe kokosnøttpulver som var en blanding av kokosnøtt og maltodextrin. Skulle gjerne fått tak i helt rent kokosnøttmel. Noen som har sett det??

stinasol sa for siden:

og kan det brukes til å bake med?:confused:

Trolljenta sa for siden:

Ja, det går an å bake med det og mye egg, men om det blir noen suksess gjenstår å se.
Har fått tips om noen asiatiske butikker i Oslo som jeg skal sjekke i begynnelsen av mars, så får vi se om det blir kokospannekaker her :p

stinasol sa for siden:

åååå let us know :D

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.