< Tilbake til oversikten

Tissing om natten

Snikende Saccosekk sa for siden:

Tidligere så har jeg vært plaget med at jeg må fomle meg ut på do midt på natten og legge igjen noen dråper men i det siste så kan jeg faktisk ikke huske sist gang jeg måtte stå opp for å tisse! Er dette en effekt av lavkarbo eller kanskje bare vektnedgang generelt tror dere?

Kan ihvertfall ikke klage, det må jo ha en positiv innvirkning på nattesøvnen dette.

Summer sa for siden:

Jeg har ikke peiling på det med tissingen. Jeg bare vet jeg må opp å tisse nå som jeg er høygravid. :p Men det jeg vet og kan støtte deg på er at det er godt for nattesøvnen å få sovet uavbrutt. :ja:

Kjekt med hver nye positive ting en opplever hva? :)

jeef-micro sa for siden:

kan jo godt være at du har gått ned, så du ikke har så mye fett som presser på blæra. (siden du sier du tisset noen dråper) eller det kan hende det kommer av at du har kuttet ut all colaen du drakk på kvelden :D

themonk sa for siden:

Man skal som regel ikke våkne av at man må tisse... men hvis du våkner, eller sover lett, så merker du fort at du må tisse.

Det kan henge sammen med magesyre, eller blodtrykk eller mineralmangel, som gjør at du sover dårlig visse tidspunkt på natta. Det er jo veldig fint at det har blitt bedre! Er ikke usannsynlig at lavkarboen har en finger med i spillet. For meg hjelper det å ta magnesium.

Snikende Saccosekk sa for siden:

Blodtrykket mitt har ihvertfall gått ned (var på kontroll på mandag). Nå ligger jeg på 140/88 og legen var ganske så fornøyd. Får svar på andre prøver i slutten av uka og det blir også spennende :)

Kan jo være flere ting som spiller inn her. Mindre vekt, lavere blodtrykk, økt kroppstemperatur/svetting slik at vannet brukes opp ++. Jeg henger meg ikke opp i nøyaktig hva det er men jeg nyter det, det er sikkert og visst.

shallow sa for siden:

[INDENT]Morsomt, har faktisk observert det samme. - Merker at jeg nå sover tyngre - og tenker kanskje at jeg i mindre grad enn før spiser store måltid på kvelden (med tilhørende drikke) - men det er rart siden jeg faktisk drikker en god del vann utover kvelden.

[/INDENT]Shallow

Kula sa for siden:

Jeg har nøyaktig samme erfaring som deg med nattlige dobesøk. Jeg våkner praktisk talt aldri av at jeg må tisse om natten lenger. Sover dypere enn tidligere, og snorker vissnok minimalt i forhold til for 17 kg siden.

Var hos legen idag, og nevnte tilfeldigvis denne "bivirkningen". Han sa at det var fordi kroppen produserer et enzym når man kommer i en spesiell fase av søvnene (dyp søvn). Dette enzymet "bremser" urinutskillingen. Hvis man ikke kommer i denne dype søvnfasen (pga snorking f.eks.) blir ikke dette enzymet utskilt, og urinutskillingen går som vanlig.

Dette er sikkert medisinsk svært forenklet, men jeg syns det høres fornuftig ut.

jeef-micro sa for siden:

bra forklaring kula... det hørtes veldig logisk ut på meg i allefall

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.