< Tilbake til oversikten

Diabetes og kneippbrød

Trolljenta sa for siden:

Da har pappa fått diabetes (kom ikke akkurat som noen overraskelse) og høyt blodtrykk også tror jeg.
Og hva spiser han til frokost??
Jo, 3 skiver kneipbrød med brunost og kanskje en halv liter lett-melk.
Han var enig i at han ikke kunne drikke appelsin-juice, men grovt brød kunne han spise (alt som ikke er loff er vel grovt i hans øyne :rolleyes: ).

Noen tips til hvordan man kan få banket litt vett inn i skallen på disse menneskene som tror at kneip, brunost og lett-melk er en sunn frokost? :w00t:

kristih sa for siden:

:D Oj litt av en oppgave:-) Ta tiden til hjelp. Ikke mas for mye . Det tror jeg er det viktigste. Det tar tid å endre holdninger og hvis du presser for mye så blir det bare krig.. Kom med små tips og råd innimellom og kjöp boka bedre uten bröd som julegave...:rolleyes:

Helene sa for siden:

hjelper jo ikke at diabetes forbundet har matkurs hvor de leverer ut 2 lister.. en med lite fett og en med lav gi. og så forteller de ikke hvordan de skal bruke de..

på ene listen står brunost som helt grei vare.. men på den andre er det ikke nevnt.. Jeg har blitt litt forbanne siste måndene når jeg har funne ut hvordan de forteller folk som har fått en sykdom ofte fordi de ofte har lite kunnskap om kosthold hvordan de skal spise uten å gjøre det konsekvent.

Goggen sa for siden:

Dette er ikke lett. Han må innse selv at han må endre kosthold. Ellers vil det ikke virke særlig godt. Men de fleste som har fått en sykdom er han nok litt nysgjerrig også. Jeg vil anbefale deg å gi ham boka "Bedre uten brød" av wolfgang Lutz. En bedre julegave tror jeg ikke han kan få.

Og en ting til. Mas virker ikke! Lirk det inn med kløkt og bruk tid!
God jul!

Snikende Saccosekk sa for siden:

Nei nei, lirk det inn med kjøtt! Hvilken mann kan vel stå imot et kjøttstykke :-)

Jeg får noen rare blikk når jeg sier at frokosten min ofte er en cheeseburger uten brød, men ingen tvil om at det fungerer. Fant ferdig oppskåret Cheddar til hamburgere i Sverige så nå er livet fantastisk.

mofe sa for siden:

Kanskje du kan få han til å måle blodsukkeret etter en karbofrokost, også sammenligne etter at han har spist en lavkarbofrokost?

Trolljenta sa for siden:

Hadde han nå enda giddet å lese en bok :rolleyes:
Jeg tror jeg må lokke min stemor. Kanskje det blir litt smitteeffekt hvis han ser at kiloene renner av henne.

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.