< Tilbake til oversikten

Koffeinfri kaffe

Tuttan sa for siden:

Har lest at kaffe kan være lurt å styre unna hvis vekten står bom stille, men hva med koffeinfri kaffe? Er det greit? Kaffe med en Natreen sukett og en fløteskvett inntas 3-4 ganger om dagen, og er det jeg koser meg med på kvelden hvis jeg vil ha noe "godt". Har nå skjønt at både kaffe, fløte og sukett kan være lurt å kutte ut en periode... Men som en erstatning så kan jeg kanskje klare meg med en svart koffeinfri. Må lære meg å like det rett og slett. Hva med te? Inneholder ikke det også koffein? Finnes det koffeinfri te som ikke er frukt-te?

Lurer litt på hva slags andre matvarer som kan være lurt å holde seg unna når vekten står stille over flere uker?
Har lest om: cottage cheese, nøtter (spiser kun valnøtter) søtningsstoffer, fløte. Er det flere ting som kan være greit å kutte ut en periode for å se om vekten begynner å krype nedover igjen? Vet ikke om jeg husker riktig, men bør man være forsiktig med avocado? Spiser en halv i salaten til lunsj 2-4 ganger i uken.

Frøya sa for siden:

Hei, jeg har oppdaget rooibos te som jeg føler kan erstatte svart-te (og tildels kaffe) i mitt kosthold. Det er en Afrikansk-te som smaker mye.

Jeg fant en nettside om rooibos og setter inn et lite utdrag her (men jeg har ingen erfaring med disse mirakel-liknende egenskapene):
Hentet fra www.rolv.no/urtemedisin/artikler/aspa_lin/art1.htm

[Rooibosplanten er en sørafrikansk busk i ertefamilien som man lager en rødfarget te av. Teen inneholder ikke koffein eller teofyllin, svært lite garvestoffer, men mye antioksidanter av polyfenoltypen. Selv om teen foreløpig er lite kjent blant folk flest i Norge, har den vært brukt i generasjoner i områdene ved Cedarbergfjellene i Sør-Afrika. Mange av de som selger teen påstår at den har en rekke positive virkninger på vår helse, og viser til nylig utførte studier som forteller at antioksidantene som finnes i rooibos-teen kan beskytte mot kreft, hjertesykdommer og slag.

Fordeler med rooiboste
- Rooiboste er en ren drikk som ikke er tilsatt kunstige fargestoffer, konserveringsmidler eller andre tilsetningsstoffer. Den er naturlig søt og trenger ikke å søtes med sukker, honning eller andre søtningsmidler.

• Teen har vist god effekt på spedbarnskolikk, og kan lindre mange ulike plager i fordøyelsessystemet hos både barn og voksne, f.eks. forstoppelse, kvalme, oppkast, halsbrann og magesår.
  •   Rooibos kan ha en dempende effekt på forskjellige typer allergier som høysnue,       eksem og astma.

•   Det høye innholdet av antioksidanter i rooibos gjør at den styrker       immunforsvaret og har en positiv effekt i forhold til aldringsprosessen i       cellene.

•   Når teen brukes utvortes, kan den ha en velgjørende virkning på huden.       Den lindrer kløe og kan lette hudirritasjoner som eksem, bleieutslett og       kviser. Vask ansiktet med rooiboste i stedet for vann for å friske opp       hudfargen.

•   Rooibos har en generelt beroligende virkning og kan med hell drikkes av       folk som plages av søvnproblemer, tendens til nervøsitet og depresjon,       hodepine eller høyt blodtrykk. En kopp rooiboste ved leggetid kan bidra       til å sikre deg en god natts søvn.

•   Hvis teen ikke tilsettes sukker, vil den inneholde minimale mengder       kalorier. Derimot tilfører den kroppen mange viktige vitaminer og       mineraler. Da den inneholder svært lite garvestoffer, vil den ikke hemme       opptaket av jern eller proteinene i maten slik andre teer kan gjøre.       Rooibos inneholder ikke oksalsyre, og kan derfor drikkes uten problemer av       personer som lider av nyrestein.

•   I matlagingen kan rooiboste erstatte melk eller vann i nesten alle       oppskrifter. Den kan brukes som en base i marinader for kjøtt og kylling,       da den er en naturlig kjøttmørner.

•   Rooibos er svært økonomisk i bruk da brukte blader eller teposer kan       trekke på nytt i varmt vann uten at det blir dårlig ettersmak. Dette kan       gjøres fordi rooibos inneholder lite garvestoffer.

•   Også potteplanter liker rooiboste. Bruk eventuelt overskytende te som er       blitt kald til å vanne blomstene med.

•   Bad kjæledyr i rooiboste for å lindre eventuelt eksem. Man kan også       tilsette rooiboste til maten deres.

•   Rooibos kan oppbevares i lufttette beholdere over lang tid uten å miste       duft og smak.

Av de grunnene som er nevnt over, er rooiboste en fin drikk for både voksne og barn i alle aldre. Også gravide og ammende kvinner kan nyte denne teen uten betenkeligheter. Det er en drikk som passer godt som morgendrikk, som tørsteslukker i løpet av dagen, eller som en avslappende drikk før sengetid.]

Dessuten vil jeg anbefale en nydelig te fra "Hampstead Tea". Den heter "Fennel Liquorice" og kan kjøpes i helsekostbutikker.
"Hampstead Tea" = "Biodynamic, Organic and Fairtrade" produkter. :)
www.hampsteadtea.com/fennelLiquorice.php

-Frøya

Summer sa for siden:

Urtete inneholder ikke koffein og er et glimrende alternativ. Rooibos teen som blir omtalt over her er veldig god.

Tuttan sa for siden:

Takk for gode te-tips. Har nå lest meg gjennom hele te-tråden og et par andre kaffe-innlegg som jeg ikke fant før jeg fikk dem opp som relaterte emner... Lærer mye av dette her. :) Og den rooibos teen høres virkelig ut som en vindunder-te. Rart den ikke har fått samme sunnhets-status som grønn te...? Høres jo nesten enda mer fantastisk ut.

Skal definitivt innom helsekosten i morgen for å prøve rooibos og chai !!! :p Høres spennende ut. Og så skal jeg straks ut på kjøkkenet og se om jeg har noe god te liggende. Er nemlig periodedranker når det gjelder te. Lenge siden sist nå.

Noen som føler for å kaste seg over det andre spørsmålet mitt... ?

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.