< Tilbake til oversikten

Oppblåst mage

Sonny sa for siden:

Har i noen år hatt oppblåst mage. Men var kun for et par mnd tid siden at osteopaten gjorde meg oppmerksom på det, da jeg har tenkt at jeg vel bare har litt ekstra "belegg" på magen. Han kjente at jeg var kaldere på magen enn på siden, og det var pgs av dårlig blodgjennomstrømming (dermed blir det også vanskeligere å få bort det fettet som er der). Han anbefalte meg å kutte rødt kjøtt, melkeprodukter og sukker. Har gjort dette siden, dvs snart 2 mnd. De siste 2 ukene har jeg startet på lavkarbokostholdet. Synes enda ikke å kunne se noen forandring..

Noen som har hatt dette problemet? Har lest en del om Candida, men kan ikke tenke meg at det være det. Har heller aldri smerter i magen på noen måte, men jeg bidrar kanskje litt i overkant til den globale oppvarmingen...:o Det eneste jeg får i meg av melkeprodukter er litt kulturmelk i smoothiesene jeg lager, må kanskje prøve å kutte dette også?

Setter stor pris på alle som har noe å dele:)

Aline sa for siden:

Hvetemel kan også skape oppblåst mage, og "global oppvarming" :p

Prøv å kutte det ut en uke, sammen med all melk :)
Det burde hjelpe :ja:

Skjønner ikke helt hvordan det kan hjelpe å kutte rødt kjøtt?
Sa legen noe om det?

:)

Sonny sa for siden:

Han (osteopaten) sa det var pga tynntarmen.. Etter samtalen begynte jeg å lese litt om "emnet", og kom i den forbindelse inn på blodtypedietten. Jeg er blodtype A, som bl.a har lav magesyreproduksjon, noe som visstnok gjør at rødt kjøtt er vanskelig å fordøye og i neste omgang rett og slett legger seg som fett.. Var en sommer for noen år siden jeg spiste forferdelig mye rødt kjøtt (biffer etc, og som regel uten tilbehør i form av poteter osv.), og på 2 mnd. la jeg på meg godt over 10 kg!! Så akkurat det kan stemme godt i forhold til teorien bak blodtypedietten? :confused: Men jeg er helt ny på dette her, så har veldig lite erfaring og innsikt i både blodtypediett og lavkarbo (som jeg er mere over på nå).

Spiser så og si nesten ikke karbohydrater. Har kuttet pasta, ris, poteter etc, så går for det meste i grønnsaker, oljer, litt frukt, nøtter, kylling og ulike typer fisk. Skulle vel bli lite hvetemel i den kosten:rolleyes: Men tar meg en skive speltbrød av og til, kan jo prøve å kutte det..

Takker så mye for svar!:)

Aline sa for siden:

Det høres fornuftig ut :)
Hva føler du har forandret seg siden du la om?

:)

Sonny sa for siden:

Hm, om jeg skal være helt ærlig så er det vel egentlig ikke så mye..Synes det var litt tyngre på trening, men regner med det kommer seg etter hvert!

Aline sa for siden:

Ja, jeg vil tro det kommer seg :)
Personlig så føler jeg meg mindre oppblåst i magen uten melkeprodukter.
Kanskje det er noe å prøve? :)

Det er jo melk i mye, så det er ikke bare bare :o
Kanskje noe å prøve på nyåret? :)

Sonny sa for siden:

:) Der sier du noe.. Skal absolutt prøve det.. Forresten, gjelder det fløte, Biola og noen youghurter også?

God Jul så lenge:)

Aline sa for siden:

Det kommer nok an på hvor ømfintlig du er...
I fete melkeprodukter som rømme, fløte og creme fraische er det mindre melkesukker og melkeprotein, som mange reagerer på.

I yoghurt er det ganske mye melkesukker..
Jeg ville kuttet alt utenom fløte, rømme og CF i første omgang.
Men ikke spis så mye av det.

Om det ikke funker ville jeg prøvd å kutte alt. :)

Dette er den behageligste metoden, men det "riktigste" er kanskje å bare kutte alt med melk i ... :)

Sonny sa for siden:

Takker:)

Er ikke sånn kjempegald i verken rømme eller fløte, og youghurt bruker jeg evt. bare i smoothies, men der fines det jo andre ting å bruke!

Tror dette skal bli bra, jeg! Og takk igjen for svar:)

Ha noen fortsatt fine dager nå i jula!

Nille sa for siden:

Av disse er det iallefall de syrnede som tåles best. Dvs. rlmme og Creme fraiche. Kremfløte er det mange som IKKE tåler..... Av de som ikke tåler meieriprodukter så godt er det flest som ikke tåler kremfløte - og det som er så godt ! :(

jeef-micro sa for siden:

et godt tips for å forhindre for mye "global oppvarming" er å drikke fenikkelte :D

Sonny sa for siden:

Da prøver jeg meg på det! Er himla gald i te så det skulle gå bra:)

De siste dagene har jeg hatt veldig vondt i hodet, pluss litt andre småplager, men tar det bare som et tegn på at noe skjer i kroppen...!?

Bare et lite sp.mål: er vant med å spise 5-6 måltider pr dag da jeg trener styrke (for å gå opp i muskelmasse). Hvordan blir dette på et lavkarbo-kosthold. Jeg er vel fremdeles avhengig av et kalorioverskudd for å legge på meg muskler, (bare at nå vil overskuddet komme fra fettinntaket)? Har lest noen steder at man bare skal spise når man er sulten (og ikke kjempemåltider), og dette er jo generelt sett veldig enkelt og greit. Men for min del vil jeg da ikke få inn på langt nær alle de kaloriene jeg trenger... Er det noen kjente faremomenter ved å "overspise" med et slike lavkarbo/høyfett- kosthold?

Noen som vet?:confused:

:) -Sonny

Aline sa for siden:

Jeg vil kanskje tro at du blir mer sulten fordi du trener mye enn de som trener mer moderat?

det er ikke noe problem å spise 3-4 ganger om dagen, men da blir jo gjerne porsjonene litt mindre enn om du hadde spist 2-3 ganger?

Du kan jo se på begod sin dagbok, han noteter ofte hva han spiser :)
forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=808&page=37

Du kan f.eks spise to-3 hovedmåltider og supplere med proteinshake før og etter trening? Gjerne med litt olje i :)

Sonny sa for siden:

Mye fornuftig der ja!:) Kan vel ikke være noe i veien med å spise 1-2 måltider i tillegg. Men vil prøve å kutte den proteinshaken for å se om den kan ha noen effekt på denne oppblåste magen min..:mad: Har alltid vært veldig på slike kosttilskudd, men nå som jeg spiser såpass mye kjøtt, fisk, egg etc. så skal det bli moro å se om ikke det funker like bra som pulveret!

Kan jeg få spørre om en annen ting også...

Hvis du skal anbefale 1 - 2 kosttilskudd (vitaminer, mineraler) hva ville du anbefalt?

Aline sa for siden:

hm, mener at solaray sin mulitvitamin er bra :) det er ikke det området jeg kan mest om :o

Nille sa for siden:

Nå spurte du ikke meg, men jeg ville absolutt anbefale Solaray Spektro multivitamin og Pikasol Omega 3 tilskudd, evt. Ultra Omega 3-6-9. Det bør være et absolutt minimum.

Aline sa for siden:

Og Nille burde man definitivt høre på :ja: :D

Sonny sa for siden:

:) Men da takker jeg så mye!! Høres bra ut, skal prøve den!

Mvh,
Sonny

Lotusia sa for siden:

Glutamin! bra for tarmen og bra for å bygge muskler også. Jeg går på det nå, virker veldig positivt.

Melkesyrebakterier er også til å annbefale :)

Sonny sa for siden:

Oi, den har jeg ikke hørt før! Takk så mye, det skal prøves! :)

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.