Hele høsten har de holdt på å diskutere den sykelønnsordningen. Og de har stemplet alle oss som ikke er friske nok til å jobbe som unnasluntrere - det føler hvertfall jeg. For løsning er jo bare at den sykemeldte og arbeidsgiver skal snakke mer sammen, så blir man frisk og kan jobbe. :confused:
Men hva gjør disse politikerne selv? Mannen har drukket alkohol og går på stortingets talerstol. Og det blir det oppslag i avisen av. Derfor er mannen sykemelt ut året.
Blir litt irritert av sånt jeg. For det er missbruk av ordningen etter min mening.
Hm...man skal være forsiktig med å tro for mye...vi vet IKKE hvordfor han evt er sykemeldt, sant?
Ingen andre enn den som har skoen på, vet hvor den trykker...
Det var vel en grunn til at han drakk i utgangspunktet...
Jeg er enig i at det blir litt dumt å si at sykmeldte er "unnasluntrere", men samtidig så er det nok mange som utnytter systemet også. Jeg ble sykmeldt pga eksem, og kan ikke lenger jobbe som sykepleier. Jeg fikk tilbud fra legen min om hjelp til å få uførestrygd. Nå gidder ikke jeg å gå hjemme som ufør, da jeg ser meg selv som arbeidsfør. Men jeg får ikke penger til omskolering for å kunne komme meg tilbake i jobb igjen. Derfor er jeg enig med dem om at det er lett å utnytte systemet her i Norge. Jeg kan få uføretrygd, og leve på staten resten av livet, men jeg får ikke penger til å greie å betale husleia mens jeg utdanner meg, og kommer meg ut i arbeidslivet og får begynt å betalt skatt.
Dette synes jeg er vanskelig. At det finnes enkelte som utnytter systemet, er det ingen tvil om. Det er svært synd, dels fordi det koster penger som kunne vært brukt til andre ting, men mest fordi det gjør at alle de som IKKE utnytter systemet blir sett på med haukeblikk, og til enhver tid må forsvare seg mot uttalte og uuttalte påstander fra andre.
Når det gjelder denne saken konkret, at man "blir sykemeldt" i den situasjonen Sandberg er i, blir jeg veldig betenkt. Jeg tviler ikke på at det å bli utsatt for det mediekjøret det legges opp til, kan være svært anstrengende og nedbrytende. Men det kan vel tenkes at sykemeldingen kom "vel raskt"...
Min første reaksjon på dette var også at dette må jo virkelig være trygdemisbruk! Det gjorde også meg sint! Ut fra nyhetsendingene blir det jo presentert på en slik måte at det er lett å reagere slik.
Desverre har vi altfor snart for å dømme og fordømme andre uten å ha hele sannheten klart for øye. Ingen av oss kan vel si seg helt fri for det!?
Er helt enig i at det desverre finnes trygdemisbrukere, men jeg tror egentlig ikke at Sandberg er en av dem. Jeg tror han har en reell grunn til å få ta det litt med ro og finne tilbake til seg selv. Livet som stortingsrepresentant er sikkert ingen "dans på roser" . Presset er stort og når alkoholen i disse dager blir så lett tilgjengelig, kan den nok for flere bli for fristende.
"Alle vet at Jeppe drikker, MEN osv.... ". Det er et stort MEN fordi nå vet vi alle at Sandberg har drukket,- og at han har gått opp på Stortingets talerstol. Upassende,- javel!! Likevel tror jeg at om Sandberg hadde vært frisk, hadde han tålt den kritikken han fikk for det. Har heller ikke hørt at han stadig vekk benytter seg av sykemeldinger/egenmeldinger.
Sykemeldt ? Syns så tydelig Fr. Jensen sa DE, hun og han OG legen hans, var blitt enige om at han skulle ta ferie ut året jeg.... på den pressekonferansen... i kveld på 18.30 nyhetene TV2. Hørte ikke noe om sykemelding der. Eller hørte jeg helt feil ?? :wacko:
Det ble først sagt ferie - av arbiedsgiver, deretter sier han selv sykemelding. Det er liksom med på å underbygge min mistenksomhet.
Jeg er selvfølgelig enig i at man ikke skal trekke forhastede konklusjoner om andre. Men jeg føler at hele gruppen "syke" er skåret over en kam hele høsten, og mistenkeliggjordt. Og derfor bør lovgiverne være spesielt nøye med å gå foran som gode eksempler, og demonstere i praksis hvordan dette skal gjøres. For det er jo bare å ha god diaglog med arbeidsgiver så blir man frisk sies det ... Eventuelt kan man settes til andre oppgaver en periode, for å lette presset ... Det børe spesielt hos lovgiverne være samsvar mellom liv og lære.
Ja, dette er jeg selvsagt helt enig i Guro! :)
Altfor ofte har jeg hørt historier der spesielt langtidssykemeldte har blitt "pådyttet" såkaldt "lettere" arbeidsoppgaver. Resultatene lar da sjelden vente på seg. De aller fleste klarer heller ikke de oppgavene og blir bare dårligere.:(
En annen ting er det Jeef-micro skriver. Fordi at hun har en utdannelse får hun ikke penger til omskolering. Fryktelig!:mad:
Dessuten blir desverre endel ungdom trygdet fordi de ikke kommer seg igang med noen form for arbeide, de mister motet, blir deprimerte og altfor mange blir rusavhengig,-og havner så på trygd. :mad:
Det er mye som burde endres og jeg håper at denne jakten på syke og sykemeldte snart tar en annen retning.
Når en i en årrekke har slitt og passet sin jobb, burde en ikke bli mistenkeliggjordt når en blir syk. :mad:
At ting kan og bør legges greit tilrette i samarbeide med den enkelte, (enten det gjelder personer med medfødte eller ervervet handicap)- det er en helt annen sak.:)
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.